"Нямаме новина": "Дневник" не е продаден

На това място щяхме да публикуваме текст за преносимостта на мобилните номера, но заради усилено тиражираните слухове за смяна на собствеността на "Дневник" и компанията, която го издава, сме длъжни да уверим нашите читатели и партньори, че:
Вестник "Дневник" не е продаден нито на Христо Ковачки, нито на близки до властта бизнесмени. Сделка за продажба на "Икономедиа" (издател на "Капитал" и "Дневник" и една от малкото медийни групи в България с прозрачна собственост) не само няма, но и такава не е обсъждана.
След повече от три седмици "кулоарно" разпространение на слуховете за продажба вчера те бяха публикувани във в. "Класа" под въпросителното заглавие "Икономедиа" продадена на Христо Ковачки?". Забележителното в нея е, че въпреки категоричното опровержение от издателя Иво Прокопиев, изпълнителния директор на "Икономедиа" Бисер Боев и главния редактор на "Дневник" Велислава Попова на т.нар. информация анонимният журналист, написал материала, настоява на своето.
По този повод бихме искали да обърнем внимание само на няколко факта:
- От първия си брой преди повече от осем години "Дневник" работи по стандартите на добрата журналистическа практика, която не допуска манипулативно поднасяне на информацията, т.е. отречените факти да се публикуват като въпросително твърдение.
- Като бизнес медиа знаем колко чувствителна територия са материалите, свързани с продажба на компании. Наясно сме и, че ако някой разпространява невярна информация за сделки, това не е случайно.
- Когато правим проверка за смяна на собствеността, тя минава през справка в Търговския регистър, фирмени дела и други документи, които могат да докажат промяната или свързаност с нови юридически лица. Ако сделката не е регистрирана, за да съобщим за нея, се изисква потвърждение поне от едната страна или от свързани лица. В случая с "Икономедиа" замесеният "купувач" Христо Ковачки въобще не е търсен за коментар. Пред "Дневник" самият той каза: "Не съм търсен от вестник "Класа". Аз също съм чувал този слух. Нямам обяснение защо ме свързват с "Икономедиа". На този етап нямаме интереси да купуваме медии и да инвестираме в тях."
И във вътрешния правилник за работата в "Дневник", и в Етичния кодекс на българските медии, който сме подписали, сме поели ангажимент, че
1.1.2. Няма да публикуваме информация, за която знаем, че е невярна.
1.1.4. Ясно ще разграничаваме фактите от коментарите и предположенията.
1.2.1. Ще публикуваме ясна и достатъчно забележима поправка, щом бъде доказано, че е публикувана неточна или подвеждаща информация, и ще се извиним, ако е необходимо.
В този смисъл "нямаме новина", ако трябва да перифразираме един сутрешен тв водещ. Вестник "Класа" не е подписал Етичния кодекс, но реакцията му в тази ситуация е показателна за журналистическите стандарти, по които работи (вижте отговора).
Бел. ред.: Защото "медиите, знаете, са изключително важни" * Мотивите, с които вестник "Класа" отказа да публикува опровержение, наистина ни изненадаха. Едва ли някой може да отрече правото на "Дневник" и издателя "Икономедиа" да защитят позицията си както и където преценят. Текстът "Дневник" не е продаден" беше публикуван първо на www.dnevnik.bg вчера и изпратен като право на отговор до вестник "Класа". Същият текст като официална позиция беше разпространен и в прессъобщение за медиите. Публикацията се появи и в социалната мрежа Facebook, като връзка към интернет страницата на "Дневник". Не виждаме нито една причина да пазим позицията си само за вестник "Класа", защото те разпространиха абсолютно невярна информация, използвана след това от други медии. Водещият на сутрешния блок в bTV Николай Бареков представи заблуждаващия материал като "сензация" и се увлече да говори за "окрупняване, заиграване, трансформиране" на медийния пазар. Той също не повярва на отречената от "Икономедиа" информация. Поискахме"сензационното" интерпретиране на неверните факти да получи право на отговор и в предаването. От bTV отговориха, че не опровергават информации на чужди медии... Така веригата на разпространение на слухове няма как да бъде прекъсната, а етичните стандарти се оказват неприложими. И именно защото знаем, че медиите са изключително важни, обръщаме толкова внимание на случая. * Реплика на Николай Бареков при представяне на материала от "Класа" |