Стар автобус уби 16 души край Ямбол

"Всичко стана много бързо. Автобусът се движеше срещу нас, повали ме. Още със ставането видях няколко трупа." Така полицейският инспектор Димитър Димитров, който успя да спаси две жени от връхлитащия срещу тях автобус, описа пред радио "Дарик" тежката катастрофа в местността Бакаджик край Ямбол. При инцидента бяха убити 16 души, а други 15 бяха ранени. Четирима от тях са в тежко състояние. Загинаха 11 възрастни жени, четирима мъже и 16-годишно момче - от Ямбол, Нова Загора, Сливен и селата Челник, Иречеково и Войника. Правителството обяви 29 май за ден на национален траур.
Катастрофата стана около 9.15 ч. в четвъртък, в началото на традиционния събор по повод Спасовден, заради който в местността Бакаджик се събират стотици хора от Ямбол и околността. Туристическият автобус "Чавдар" карал хора от града към мястото на събора и обратно. Машината била наета от старчески дом. При един от курсовете 20-годишният автобус, в който имало 19 души от дома, станал неконтролируем и помел изкачващите се по пътя към Бакаджик хора, както и търговците, разположени наоколо. Според МВР повечето загинали и пострадали са хора над 60 години. Бърза помощ, полицията, пожарната и Гражданска защита се струпаха на мястото на катастрофата. Бяха изпратени и специализирани екипи от софийските болници "Пирогов" и "Лозенец". Шестима от ранените останаха за лечение в ямболската болница, а четирима, сред които и шофьорът на автобуса, бяха транспортирани до столицата, за да бъдат оперирани.
От МВР вчера не обявиха официалната причина за катастрофата. Основната версия, по която работят полицаите, е повреда в спирачките на 20-годишния "Чавдар". Вероятност за техническа неизправност изказа и министърът на извънредните ситуации Емел Етем, според която автобусът тръгнал назад, преобърнал се и докато се търкалял, причинил жертвите. "Инцидентът е станал, когато шофьорът е търсил място за паркиране. Тогава той е изгубил контрол над автобуса", каза шефът на КАТ Алекси Стратиев. Той също обясни инцидента с възможна повреда на спирачната система.
Шофьорът на автобуса, чието име не беше съобщено официално, е на 61 години и има 24-годишен стаж. По данни на полицията той е наказван за катастрофа през 2002 г., а две години по-късно и за преминаване на червено. След катастрофата вчера е откаран в болницата в Ямбол с черепно-мозъчна травма, направена му е и кръвна проба за алкохол.
Автобусът "Чавдар" е на ямболската фирма Ем Си Ай, собственост на Слави Славов. Според Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" дружеството има лиценз за вътрешни превози и притежава 3 автобуса, с които прави курсове от Ямбол до Стралджа. Катастрофиралият автобус е бил на технически преглед за последно на 12 май. Проверен е от фирма "Великов, Савов и ко" в пункта й в Елхово. Машината е била технически изправна, каза за радио "Дарик" управителят на фирмата Продан Проданов. Откакто е минал на преглед, автобусът не се е движил, заяви собственикът на фирмата превозвач Слави Славов. Пред "Дарик" той обясни, че водачът на автобуса се е пенсионирал преди две години от друга фирма за превози и е бил нает специално за курса до Бакаджик.
Министърът на транспорта Петър Мутафчиев разпореди проверка на дружеството превозвач и на фирмата, направила техническия преглед.
След като се разбра за инцидента, представители на изпълнителната и законодателната власт тръгнаха към Ямбол (виж стр. 2). Заради катастрофата и националния траур партиите отмениха предизборните си прояви в следващите два дни, а министърът на образованието разпореди абитуриентските балове днес да започват с минута мълчание. Депутати поискаха проверки и оставки заради инцидента. Съмнително е, че прегледът на автобуса е извършен в Елхово, а не в Ямбол, каза в парламента председателят на транспортната комисия Йордан Мирчев и добави, че контролът на техническите прегледи е занижен. Колегата му от НДСВ Минчо Спасов заяви, че ако се докаже, че агенция "Автомобилна администрация" не упражнява ефективен контрол, директорът й Володя Киров трябва да подаде оставка. "Не повече от 30% от автобусите, които превозваческите фирми, ползват от 1989 г., са излезли от употреба", каза председателят на Съюза на автобусните превозвачи Ивайло Константинов. Той добави, че големите фирми се проверяват по 5-6 пъти годишно, а по-малките изобщо не се проверяват. От Националния съюз на превозвачите и гражданско движение ДНЕС настояха незабавно да се приемат промени в Закона за движение по пътищата, свързани с възрастта на водачите и на автобусите. Всяка тежка катастрофа показва безхаберието на управляващите - стари пътища, стари автомобили, липса на технически контрол, пише в декларация на съюза.