Комисията за личните данни обяви агитацията по пощата и телефона за недопустима

На живо
Траян Траянов в подкаста "Дума на седмицата"

Комисията за личните данни обяви агитацията по пощата и телефона за недопустима

Изпращането на адресирани до избиратели писма (по пощата, по електронната поща или чрез кратки текстови съобщения), се квалифицира като "политически директен маркетинг" и е прието за допустимо само при наличието на изрично съгласие от съответното физическо лице. това обяви днес Комисията за защита на личните данни в становище, свързано с употребата на лични данни в предизборната кампания.
Комисията обяви, че е разгледала жалби и сигнали от физически лица за нарушени права при обработване на личните им данни в кампанията за европарламент, без да посочва изрично случаи.
По време на агитациятка стана известно, че активисти на БСП са звънели по телефона, за да призовават избиратели да подкрепят левицата. Тогава потърпевши се оплакаха, че социалистите са се сдобили с телефонните им номера, въпреки изрично заявеното желание те да не бъдат включвани в публичните телефонни. Родители пък алармираха, че навършващи 18г. младежи получили поздравителни писма от ГЕРБ, въпреки че рождената им дата не би трябвало да е  публична информация. Традиционно използвано беше и  изпращането на текстови съобщения по телефона с призив да се гласува за дадена партия.
При организиране на предизборната и изборната кампания за народни представители следва да бъдат предприети мерки за недопускане на действия на агитация, насочени към физическо лице без неговото съгласие, се казва в становището на комисията, разпратено до медиите.
От специализирания орган припомнят, че всеки има право да сезира комисията при нарушаване на правата му и се допълва, че в тези случаи тя ще предприеме допустимите от закона действия, за да защити гражданите от неправомерно обработване на личните им данни, включително и налагане на предвидените от закона санкции.