Японските строители на метрото ще отърват глоба за закъснението

Японските строители на метрото ще отърват глоба за закъснението

Японските строители на метрото ще отърват глоба за закъснението
Въпреки двегодишното забавяне на строежа на метрото от пл. "Света Неделя" до Ректората на Софийския университет няма да има финансови санкции за японската компания "Тайсей корпорейшън". Причината е, че докато общината само се заканваше да наложи неустойка от 4.2 млн. долара (5% от стойността на договора), компанията е подала серия от финансови искове към възложителя за закъснение поради непредвидени обстоятелства, повечето от които са одобрени от консултанта на проекта. Така общата сума на одобрените искове вече почти е достигнала тази на неустойката, обясниха във вторник от общинската фирма "Метрополитен".
"Тайсей" имала претенции за забавяне на строежа заради намерените останки на стар самолет пред Народното събрание или за изгнилата конструкция на една от метростанциите, която била установена в хода на работата. Консултантът, уважил исковете, е японската компания "Падеко". Според договора той се произнася за претенциите и на двете страни.
Общината може да оспори исковете, но трябва да го направи пред арбитраж. Засега от администрацията на Бойко Борисов нямат намерение да поставят под въпрос претенциите на "Тайсей", тъй като процедурата била скъпа и не било ясно дали загубите за София няма да станат по-големи. От "Метрополитен" обясниха, че теоретично е възможно сумата на исковете на японската компания да надхвърли парите по заема от Японската банка за международно сътрудничество - над 12 млрд. йени, или около 104 млн. долара, към датата на подписването. Средствата покриват строителството на метрото и строителните и консултантските услуги по проекта.
Заради забавянето на строежа предстои общинският съвет да разгледа предложение за промени в договора с банката. Сред тях е удължаване с две години - до 26 юли 2011 г. на срока за усвояване на средствата. Предвижда се и увеличение с до 87 млн. йени (над 1 млн. лв.) на парите по договора на консултанта "Падеко", който трябва да работи до края на 2010 г. В свой доклад от края на миналата година Сметната палата критикува необоснованото завишаване на хонорарите на консултанта, които първоначално трябваше да са 10 млн. лв., но вече надминават 14 млн. лв.
Японският строител и консултантът на метрото са избрани чрез конкурс от японската страна, която финансира строителството на подземната железница.
"Зелена вълна" по основните булеварди

От другата седмица светофарите на част от основните булеварди в София трябва да светят така, че ако шофьорите се движат с 50 км в час, да минават на зелено през всички кръстовища. В момента таймерите на уредбите се нагласяват, за да се образува "зелената вълна". Тя ще се пробва първо на 5 булеварда - "Царица Йоанна", "Тодор Александров", "Евлоги Георгиев", "Александър Малинов" и "Сливница". Подготвят се още пет основни артерии.