"Арселор Митал" избра пристанище Бургас пред Констанца

"Арселор Митал" избра пристанище Бургас пред Констанца

"Арселор Митал" избра пристанище Бургас пред Констанца
Най-големият производител на стомана в света "Арселор Митал" е избрал пристанище Бургас да обслужва доставките му с желязна руда и въглища за заводите му в Румъния. Информацията, разпространена от румънската агенция "Медиафакс", беше потвърдена и от директора на българското пристанище Аргир Бояджиев.
Той уточни, че има подписан двегодишен договор с международната компания, по силата на който суровините ще се прехвърлят в пристанището от големите транспортни кораби на по-малки. Те от своя страна ще транспортират суровината по украинския канал Бистрое и оттам по река Дунав до четирите фабрики на "Арселор Митал" в Румъния.
Решението за избора на бургаския порт беше определено като нечестно от Националната администрация морски пристанища, Администрацията по плавателни канали и "Комвекс" - най-големия терминал за обработка на суровини в Черно море, всички базирани в румънския черноморски град Констанца. Мениджърите на трите компании са отнесли въпроса до Съвета по конкуренцията в северната ни съседка, както и до румънското Министерство на икономиката и транспорта.
В общо прессъобщение те заявяват, че реалността противоречи на всичко, заявено от Тиери ле Гал (главен изпълнителен директор на югоизточната дивизия на "Арселор Митал").
Аргументът на румънските пристанищни власти е, че в бургаското пристанище нито може да се обслужват тежкотоварни кораби, нито пък скоростта на обслужване отговаря на предлаганата в Констанца. Според тях дори цената за обслужване в Румъния излизала по-ниска и посочиха, че в Констанца тон суровини се обработва за около 5.75 евро, а в Бургас цената варирала между 16.13 и 19.13 евро за тон.
Аргир Бояджиев отказа да посочи цената, заплащана от "Арселор", аргументирайки се, че тя е търговска тайна. Той коментира, че бургаският порт има капацитет да обслужва по 20 хил. тона товари на час, а румънската компания "Комвекс" твърди, че нейният терминал има капацитет 45 хил. тона на час.
Самият Ле Гал пък обяснил пред "Медиафакс", че решението е взето на база чисто икономически критерии, и е отхвърлил обвиненията, че така се нарушават правилата на конкуренцията. Причина за избора на Бургас е станал провалът на преговорите, в които "Арселор" искали "силен и сигурен договор с Комвекс", а операторът е повишил цените си четирикратно в последните 5 години. Отново според Ле Гал "Комвекс" са предложили цени, надвишаващи тези на международните пристанища.
От своя страна румънските компании обаче твърдят, че цените им са напълно еквивалентни на предлаганата ефективност и на международния пазар.
"Арселор Митал" произвеждаше около 11% от стоманата в света преди кризата и рецесията да свият търсенето на стомана. Компанията се контролира от Лакшми Митал, четвъртия най-богат човек в света, който е по-голям брат на мажоритарния собственик на "Кремиковци" Прамод Митал.
След като по-младият брат в семейство Митал доведе "Кремиковци" до фалит, "Арселор" изяви интерес да придобие комбината, но неразбирателство с правителството на Сергей Станишев провали процедурата. Те винаги са подчертавали, че нямат нищо общо с бизнес модела на Прамод Митал, налаган в неговия "Глобал стийл холдинг", а оттам и в "Кремиковци", като твърдо отказваха и да го коментират.
В Румъния "Арселор Митал" има четири комбината - в Галац, Роман, Иаси и Хунедоара. Освен тях гигантът контролира пристанищния оператор "Ромпортмет" в Галац и строителната компания "Арселор Митал констръкшън", също в Галац. Миналата година те опитаха да придобият и самия "Комвекс", но процедурата бе спряна в съда.