Бившите управляващи не подкрепиха промяната в пътната агенция
Депутатите от БСП и ДПС, които участваха в предишното управление, гласуваха "против" и "въздържал се" на първо четене промените в Закона за пътищата, които предвиждат преструкутриране на пътната агенция. Измененията, внесени от депутати на ГЕРБ, подкрепиха заедно с тях също "Синята коалиция", "Атака" и РЗС.
Законопроектът предвижда националната агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ) да премине на подчинение от премиера към министъра на регионалното развитие. Предвижда се премахване на нНадзорния съвет, като агенцията се управлява от управителен съвет и изпълнителен директор.
Бившият вицепремиер по еврофондовете Меглена Плугчиева повтори тезата си, че НАПИ в този си вид е сертифицирана от Брюксел и благодарение на надзорния съвет са възстановени плащания по предприсъединителните програми на стойност 115 млн. евро. Тя попита защо този важен закон се внася от депутати, а не е минал съгласувателна процедура в Министерския съвет.
Съпредседателят на "Синята коалиция" Иван Костов защити проекта и посочи, че "не може повече да продължава да действа тази абсурдна структура, която още повече не дава резултат." Според него предложените промени ясно определят кой носи политическата отговорност - министърът на регионалното развитие. "В предишния парламент бившият премиер се беше превърнал в пътен кантонер номер 1 на страната и на всеки парламентарен контрол отговаряше на депутатски въпроси за състоянието на пътната агенция", каза Костов. Според него един министър ще може да упражнява много по-мощен контрол върху агенцията, отколкото надзорен съвет. За критиките, че промените са внесени от депутати, а не през правителството, той напомни, че и законът за създаването на ДАНС, която е абсолютен приоритет на изпълнителната власт, беше внесен в предишния парламент чрез депутати на БСП. Костов попита дали текстовете, с които беше създадена НАПИ, са били одобрени от тогавашния кабинет. "Не повтаряйте лошите практики", отговори от място депутатът от БСП Георги Божинов.
Съпредседателят на "Синята коалиция" Мартин Димитров даде пример с противоречивото отношение на БСП към концесионирането на магистрала "Тракия" по време на управлението на НДСВ и ДПС след това при тройната коалиция. Той каза: "Проблемът на БСП не е лошата практика, а това, че те не участват в нея." Според Димитров по-работещият механизъм е министърът на регионалното развитие да носи политическата отговорност, а оттам и контролните функции.
На опасенията, изразени вчера и днес от БСП, че преструктурирането на агенцията може да наложи нова сертификация на органа и това да забави с още 6 месеца плащанията, съпредседателят на групата на ГЕРБ Искра Фидосова подсочи, че късно вчера следобед е получено положително писмо от Брюксел за готвената промяна.