Целта на шведския КАТ е да предотвратява катастрофите, не само да лови нарушителите

Най-разнообразни средства за лична защита, устройства за неутрализиране с газ на нападатели, сигнално-охранителна техника, техника за нощно наблюдение, модерни комуникационни системи, тестери за установяване влияние на упойващи вещества върху шофьора, свръхмодерни технологии за оборудване на професионалните звена по сигурността.... Изложбата "Защита и сигурност", която придружава конференцията по сигурността в "Интер експо център" в столицата, привлича вниманието не само на специалистите.
Шведската фирма SENSYS показва последното си поколение подвижен радар, който едновременно заснема автомобила и засича скоростта му. Осигурява достатъчно ясно изображение от 200 метра разстояние, а на фиксираното от 30 метра е кристално видим регистрационният номер и скоростта, която се изписва на екрана в момента на заснемането. Радарът е свързан с централната система за видеонаблюдение и нарушението се предава в реално време, така че не може да бъде "коригирано" от никого, разказва мениджърът по продажбите на SENSYS Пер Халиндберг. Цената на устройството е около 70 хиляди лева. В Швеция се произвеждат и стационарни радари, които едновременно със скоростта фотографират много ясно и шофьора. Това се наложило поради големия брой компании рент-а-кар, които имат проблеми с издирването на недисциплинираните наематели на автомобили.
Макар и да не се занимава със социология, мениджърът по продажбите споделя, че се впечатлил наскоро от изследване за пътните злополуки със смъртен изход в ЕС и "много се учудил", че само в България и Румъния не намалявал броят им. По думите му първата причина за пътните катастрофи е високата скорост, поне в Швеция така се смятало. Затова страната му е осеяна с камери (които всъщност са и радари). Стратегията на шведската борба с препускащите шофьори била да се предотвратяват катастрофите, а не просто да се ловят и наказват нарушителите. Затова и информацията за големия брой камери по пътищата се повтаря непрекъснато в Швеция с психологическа цел - да знаят, че никой няма шанс да се отърве от космическата глоба. Това "знаене" плашело шофьорите и те инстинктивно отпускали педала на газта.
В населените места в Швеция трафикът се наблюдава почти изцяло с камери, но извън градовете се контролира и от трафик полицията. Там обаче патрулите се движат непрекъснато, а не стоят на място да броят нарушителите. Колкото повече се движи патрулът, толкова повече кризисни ситуации може да предотврати, защото повече на брой забързани шофьори ще отпуснат педала, като го видят, обяснява мениджърът.
В Швеция могат да се обжалват пред съда снимките на камерите за разлика от някои други европейски страни. Но това е безсмислено, не си спомням съдът да е уважил жалба при наличието на ясно изображение на регистрационния номер и на скоростта, казва Пер Халиндберг.