Правителствените самолети на Станишев разделиха кабинета на Борисов

Правителствените самолети на Станишев разделиха кабинета на Борисов

Двата самолета, закупени от кабинета на Сергей Станишев, разделиха днес правителството на Бойко Борисов какво да прави с неизгодната сделка. "Моите министри се разделиха какво решение да се вземе. Дилемата днес е да загубим 15 или 30 млн. лв.", каза премиерът Борисов. Едната опция е да не се купуват самолетите, като едностранно се прекрати договора и се отиде на арбитражно дело. По този повод премиерът е разпоредил до следващата сряда Министерството на правосъдието да представи становище какви са шансовете на България да спечели делото. Другата е да се преговаря и да се купи само един самолет. Тя е на транспортния министър Александър Цветков. Министърът на регионалното развитие Росен Плевнелиев и представителят на правосъдното министерство да настояли да се запознаят с анализа на Цветков и да се разгледа и другата опция, казаха участници в заседанието. 
Взимането на решение на кабинета "Борисов" по сделката първо беше отложено в началото на август с цел да се направи анализ на двата договора. Сега то се отлага за втори път. Междувременно сделката за двата самолета беше внесена в прокуратурата от транспортния министър Александър Цветков. 
Миналата година транспортното министерство избра българската компания "Би Ейч еър" да достави самолетите за 109 млн. долара. Компанията е свързана с Първа инвестиционна банка, писа "Медиапул." Фирмата спечели международен конкурс, на който се явиха гръцката "Гален авиейшън енд инвестмънт лимитид" и американската "Авиейшън адвайзърс интернешънъл инк", която оспорваше избора на победител и твърдеше, че конкурсът е нагласен. Въпреки това самолетите втора употреба в началото на юни бяха паркирани на правителствения ВИП на летище София.
Всяка от машините струва 44.2 млн. долара. За сравнение - нов самолет струва 42 млн. долара по думите на Цветков. Според договора те трябва да бъдат изплатени за 5 години на 60 вноски, след което самолетите ще станат собственост на Министерството на транспорта. 75% от средствата за машините са осигурени чрез заем от Дойче банк, договорен от "Би Ейч Еър". Преди това са били собственост на немския превозвач AirBerlin.  Дойче банк се явява и доверителен агент между Министерството на транспорта и "Би Ейч еър", което защитава интересите на държавата за коректно изпълнение на лизинговото споразумение, информираха от банката.
До 5 август бяха платени 14 млн. лв. по сделката и още 800 хил. лв. за обучението на пилотите. До 10 август транспортното министерство трябваше да внесе още 2.8 млн. лв. Тогава министър Цветков заяви, че ведомството му няма пари. Днес на заседанието на правителството той е посочил, че в резултат на преговорите с "Би Ейч еър" е постигната договорка за прекратяване на договора за доставката на единия от самолетите без компанията да има претенции. Било е договорено още платеното по единия от самолетите да бъде прехвърлено като вноска по другия и България да изплати за 5 години само един самолет. Това е опиталното, което постигнахме в резултат на преговорите, е казал министър Цветков, според участници в заседанието на правителството. Другият вариант е да се откажем от договорите като загубим платените до момента близо 15 млн. лв. А при отиване на дело има вероятностсумата да нарасне двойно и да трябва да се плати още 15 млн. лв. за пропуснати ползи и неустойки на компанията, е посочил министър Цветков.
Днес премиерът Борисов каза, че държавата няма какво да прави с тези самолети. Всеки един от тях побира 144 пътника. Освен да направим ниско бюджетна авиокомпания, за друго не стават, каза Борисов. Той посочи, че самолетите са прекалено големи за нуждите на президентската и правителствената администрация. "Дори целия парламент да натоварим, пак ще останат свободни места. Веднъж в годината може да правим кръгче с журналистите над София. Не е смешно, а трагично", заключи премиерът.