Започна пилотен проект за дигитално образование и в началното училище

Започна пилотен проект за дигитално образование и в началното училище

Около тридесет деца, ученици в "4Б" клас в гимназия "Пейо Яворов" в с. Казичане, получиха безвъзмездно по един компютър от първата серия Classmate PC, произведена от Intel. В рамките на 40-минутния урок класният им ръководител г-жа Биляна Цветанова успя да навлезе в дебрите на географията на България и българския език.
Внедряването на нови технологии в учебния процес има много съставни части. В пилотния проект за интерактивно обучение, базирано на компютри, участват Министерството на образованието, младежта и науката (МОМН), производителят на чипове "Интел", българската софтуерна компания "Сирма Медия", алтернативният телеком "Некском" и хардуерната компания "Риск eлектроникс".
Преносими компютри, с помощта на които бешe проведен урока, са безвъзмездно дарени на 71-во училище от "Интел". Фирма "Риск eлектроникс" от своя страна е извършила конфигурирането на машините и е добавила по още един гигабайт рам-памет, за да могат да работят по-бързо. Телекомът "Некском" е отговорен за пускането на интернет в училището - WiMax връзка, която се разпръсква от два Wi-Fi рутера на територията на учебното заведение. "Сирма Медия" пък предоставя дигиталното съдържание, което представлява софтуер за обучение на деца от 1 до 4 клас. "Той е с обучаващ характер, под формата на игра и грабва вниманието дори на най-палавото дете", казва класната ръководителка на "4Б" Биляна Цветанова. В приложението има уроци по математика, български език, човек и природа, въобще всички предмети, които се изучават в училище, добавя Цветанова. Според нея интерактивния подход е много добър при преговарянето на взет и преподаването на нов материал, защото нагледността в начален етап е много важна.
Сериозна инвестиция
По време на демонстративния урок, учениците оцветяваха интерактивна карта на България, а също така попълваха липсващи букви в "коварни" думи. Илиян Узунов, изпълнителен директор на "Сирма Медия" казва, че целият софтуерен пакет, който в случая е подходящ за ученици от 1 до 4 клас, струва 210 лв. за една година за нуждите на едно училище. Без значение колко компютърни паралелки има в него.
Не е тайна, че бъдещ реален проект за въвеждане на по-сериозно дигитално обучение в училищата ще струва не малко пари на държавата. Орлин Кузов, ръководител на дирекция ИКТ в образованието към МОМН коментира, че в бюджета за следващата година едва ли ще бъдат планирани средства за закупуването на нов хардуер. За сметка на това обаче тази година може да се използва като период на опознаване нуждите и възможностите на училищата по отношение на дигитализираните уроци. "За момента участието на министерството е преди всичко логистично. Свързахме отделните партньори и проверихме съдържанието", разказва Кузов. Досега към малките ученици не са насочвани много средства и внимание, защото са били приоритетни големите, които по-скоро ще излязат на пазара на труда. Вече е дошло време и на по-малките и този проект ще помогне да "оценим как най-удачно да навлязат компютрите и сред тях", добави Кузов.
Само преди няколко месеца правителството на Македония подписа договор за доставка на 55 000 компютри за началните училища. Доставчик е фирмата ComTrade, която ще изпълнява поръчката на стойност над 15 млн. долара в партньорство с "Интел". Компютрите са съобразени с нуждите на образователната система и ще бъдат доставени със специален софтуер. Това в общи линии е начинът, по който биха могли да се случат и нещата в България.
Преди да се стигне до там обаче трябва да се обмислят добре всички възможности. "Преди да се предложи на нашето правителство нещо подобно, разбира се, трябва да се направят няколко пилотни проекта", категоричен е Кузов. Целта е да се види това ли е най-добрата форма - съчетание между хардуер, софтуер, обучения и т.н. Подобна инвестиция ще струва на бюджета между 100 и 200 млн. лева, пресмята Кузов. Истината е, че цената е сбор от няколко основни компонента - хардуер (компютри, проектори, интерактивни дъски), адаптирано съдържание, обучение на учителите. Цената на единица преносим компютър може да варира значително в зависимост от това колко голяма ще е поръчката и каква ще е конфигурацията, разказва Иринел Бурлою от "Интел". Позицията на компанията е, че хардуерът е само една малка част от цялостния проект и трябва да се работи за постигане на синхрон между всички компоненти, които го изграждат.
Дигитално съдържание
Съществен проблем при налагането на дигитално образование през последните години е не само липсата на хардуер в училищата, но и качествено съдържание. В случаите, когато го има пък, е трудно на училищата да отделят средства за закупуването му. През тази година обаче се очертава малък скок в тази насока, защото според Орлин Кузов до началото на 2010 ще бъдат локализирани над 1000 урока, които са по всички теми на точните науки от 4 до 12 клас. Финансирането за тях идва по Оперативни програми на ЕС, а министерството оценява крайния резултат. Основните екипи са от учители и експерти.
Интегрирането на нови технологии и дигитално съдържание в учебния процес трябва да се случи и на ниво политика към образованието. До сега повечето ентусиазирани учители се справяха самосиндикално що се отнася до намиране и прилагане на нови методи и подходи за обучение. Самото дигиталното съдържание е много широко понятие. То може да бъде аудио-визуално и всякакъв друг тип. "Но моето виждане е, че трябва да се промени подхода и образованието да стане ефективно" казва Иглика Ангелова, директор образователни програми в "Сирма Медия". Става въпрос за метод. Трябва да има симбиоза между новите технологии, съдържанието и метода на преподаване, категорична е тя.