ЧЕЗ: Едномесечното отчитане ощетява потребителите

Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) трябва да определя само размера на инвестиции и цената на пренос, но не и общите условия за продажба на електроенергия на потребителите. Това заяви новият регионален мениджър на ЧЕЗ - България, Блахослав Файмон на първото си представяне пред журналисти. Той смени на този пост Любош Павлас, чийто мандат изтече. Действащите условия позволяват на електроразпределителните дружества да отчитат на всеки месец или на три месеца. Това означава, че за да се върне едномесечното отчитане, общите условия трябва да бъдат променени.
Тримесечното отчитане бе разрешено от ДКЕВР в края на 2007 г. чрез промяна в общите условия, но от електроразпределителните дружества само ЧЕЗ го въведе през май 2008 г.
"Регулаторът има право да утвърждава цената за пренос и инвестиционната ни рамка и ако ние се движим в тях, наш избор е да обсъдим с клиентите договорните си отношения", коментира Файмон. Той заяви, че си поставя за цел именно подобряването на комуникацията с клиентите. "Това, че някой не е обяснил на хората както трябва ползите от тримесечното отчитане, не значи, че трябва да се отказваме от идеята", допълни новият регионален шеф, посочвайки, че европейската практика е за отчитане на шест месеца дори веднъж годишно.
Новият мениджър повтори няколко пъти, че регулаторът действа в ущърб на клиентите, а компанията защитава техния интерес и че потребителите вече имат възможност сами да си избират размера на месечната вноска. "Как да махна с лека ръка и да се откажа от 10 млн. лв., които, вместо да се вложат в мрежата, която има сериозна нужда от инвестиции, ще отидат за месечни фактури и инкасатори", каза Файмон. "Премахването на тримесечното отчитане е равно на две подстанции в София", допълни той. По думите му интерес от месечното отчитане на електромерите имат само фирмите за отпечатването и доставката на фактурите, но не и клиентите.
На 15 октомври петчленнен състав на Върховния административен съд ще се произнесе окончателно по спора между ЧЕЗ и ДКЕВР за тримесечното отчитане. "Ако решението е за връщане на едномесечното, то ние ще се съобразим и ще го върнем в шестмесечен срок", коментира още той. Той не даде отговор как ще бъде спазен балансът между инвестиции и цени. "Разполагаме с информация за състоянието на мрежата и регулаторът трябва да прецени какво за клиента е приемливо", посочи мениджърът на ЧЕЗ.