Новите автобуси на софийския градски транспорт са под въпрос

Новите автобуси на софийския градски транспорт са под въпрос

Новите автобуси на софийския градски транспорт са под въпрос
Процедурите за купуване на 50 нови автобуса за градския транспорт в София може да бъдат прекратени заради липса на пари. Това обяви директорът на общинската фирма "Столичен автотранспорт" Асен Добранов пред комисията по транспорт към общинския съвет. Заради финансови проблеми дружеството, което поръчва автобусите, няма да може да покрива лизинговите вноски за изплащането им.
Парите за автобусите трябваше да бъдат осигурени с повишаване на парите, които "Столичен автотранспорт" получава от Центъра за градска мобилност за километър пробег. Сега за това се плащат по 2.99 лв. на км. Центърът за градска мобилност обаче също има финансови проблеми, тъй като не може да усвои заложените в бюджета на общината 100 млн. лв. за компенсация на издаваните карти с отстъпка, защото не се издавали толкова много превозни документи. В същото време били спаднали и приходите от продажбата на билетите. По информация на БТА Центърът дължи още над 23 млн. лв. на превозвачите за услугите им от през първите девет месеца на годината. Сумата трябвало да бъде платена до 20 октомври, но това едва ли щяло да се случи.
Добранов информира общинските съветници, че "Столичен автотранспорт" е натрупал дългове от 18 млн. лв., от които 16 млн. лв. са за гориво. Под въпрос е и подготовката за зимния сезон, обясни Добранов. Заради финансовите проблеми трябвало да се съкратят и около 10% от служители на дружеството, в това число и шофьори. Подобно било положението и в "Столичния електротранспорт". В същото време, за да се свият разходите за плащането на услугите на превозвачите, те все още се движат на летни разписания. Това означава, че автобусите, тролеите и трамваите минават по-рядко, което води и до препълването им с пътници. От транспортните дружества обясниха, че по това време на годината в делничните дни трябва да се движат около 850 автобуси, тролеи и трамваи, но сега те са с около 100 по-малко. Така вместо по 4 души на кв. м, какъвто е европейският стандарт за пътуване в градския транспорт, в столичните автобуси, тролеи и трамваи е въведен стандарт от 8 души на кв. м. В същото време се подготвя и доклад за промяна в маршрутите на някои линии на градския транспорт и съкращаване на други отново с цел да се спестят пари.
Заради проблемите в транспорта съветниците от транспортната комисия ще се съберат на извънредно заседание другата седмица.