Новият вариант за Бургас-Александруполис може да е екологично опасен и скъп
Петролът от Новоросийск може да се разтоварва на пристанище Росенец, което в момента се използва от "Лукойл Нефтохим", но този вариант според консултанта по проекта, германската ILF, ще доведе до истинска екологична катастрофа в Бургаския залив. Това съобщи изпълнителният директор на "Бургас Александруполис БГ" Пламен Русев пред "Дневник". През тази седмица Международната проектна компания (MПК-"Транс Болкан пайплайн") и германската компания ще представят на министъра на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков новия вариант за разтоварване вместо този на платформи (буйове) на 17 километра от Бургас и на 10 километра от Созопол в морето. В сряда при визитата си в Москва Трайков поиска от руския си колега Сергей Шматко алтернативен вариант за разтоварването. "Ако нефтът се разтоварва в Росенец, това би било екологична катастрофа. При дрегирането му ще се използва 30 млн. куб.м земна маса, за да могат да пристават танкери. По думите му при удълбочаването ще се усетят последиците и от старите замърсявания с петрол в района на Росенец. "От година настояваме да се направи екологичен анализ на залива и замърсяванията и да се отчетат рисковете от вариантите за разтоварването на нефта от Бургас-Александруполис", коментира Петко Ковачев от "Зелена България". Премиерът Бойко Борисов на среща с руския енергиен министър Сергей Шматко в София преди месец изтъкна, че България иска да се убеди, че проектът е екологично безопасен, преди да вземе решение дали ще продължи участието си в него. Срещу петролопровода се обявиха еколози и населението на Поморие. Този проект е сред най-спорните с руската страна заради екологичния ефект от него. Преди две седмици след среща с "Транс Болкан пайплайн" министър Трайков обяви, че на този етап няма основателни причини проектът да бъде спрян. В момента се подготвя екологичната му оценка.
При варианта за разтоварване на петрола на буйове горивото ще бъде извеждано с подводна тръба до пристанището. Според "Трансболкан пайплайн" и консултанта разтоварването на плаващи платформи е по-безопасно, а изследването на 1000 такива в света е доказало, че няма аварии с тях. От компанията смятат за неосъществим вариант да изградят ново пристанище за разтоварване в района на остров Св. Анастасия, както предлага ILF. Това изцяло ще промени облика на Бургаския залив, коментира още Русев. Екологичните организации също отхвърлят този вариант.
Засега няма оценка с колко би се оскъпил проектът, ако бъде разширено пристанището в Росенец. Стойността на строителството на нефтопровода е 1.1 - 1.4 млрд.евро. Проектът ще бъде осъществен чрез проектно финансиране. "Транснефт", която ще е оператор на тръбата, за момента се ангажирала с осигуряването на 17 млн. тона годишно петрол от Казахстан, съобщи още Русев. Впоследствие капацитетът ще бъде увеличен до 32 млн. тона петрол.