Днес е Архангеловден

За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате. Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си.
Коментари (28)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Каква я Стършел свършил
    *****
    Неутрално

    Експремиерът Станишев е спасител на националното съгласие и поради това- национален герой! Долу ръцете от Станишев! Господ да го пази!

  2. 2 Профил на Иво
    *****
    Весело

    Честит празник на всички християни!

    † Събор на св. Архангел Михаил и другите небесни безплътни сили (Архангеловден). Св. мъченик Ангел Лерински

    Осми ноември е празник в чест на съборното единство на ангелските чинове.

    Ангелите са безплътни сили или духове, служители на Бога и пазители на човеците (Евр. 1:14). Съобразно служението на Бога и отношението им към човеците, ангелите се явяват в девет чина по три лика или разряда.

    * Първият, най-горният чин, са серафими, херувими и престоли (Ис. 6:2; Бит. 3:22; Кол. 1:16)
    * Вторият чин са господства, сили и власти (Кол. 1:16; 1Петр. 3:22).
    * Третият чин са начала, архангели и ангели (Кол. 1:16; 1 Сол. 4:16; 1Петр. 3:21)

    Пръв из първоангелите е Архангел Михаил (което значи - "Кой е като Бога".) Той е вожд или архистратиг на безплътните сили.

    Архангел Гавриил - ("сила Божия" - е вестител на Божиите спасителни тайни.

    Един от първите ангели - Деница (Ис. 14:12) се възгордял и с падането си увлякъл множество други безплътни сили и тъй се е появило злото. Злите духове - демоните, са станали такива поради злоупотреба със свободата.

    Църквата се обръща с молитва към ангелите да ни закрилят и пазят от изкушенията на злите духове. Всеки човек, член на Църквата, има ангел пазител (Мат. 18:10).

    † Траянополский епископ Иларион, Пространен православен месецослов, изд. Тавор.

    На този ден е паметта на св. мъченик Ангел Лерински.

    Съботният ден срещу Архангеловден е една от трите задушници в годината - Архангелова задушница, в която почитаме починалите си близки и сродници и с вяра и надежда в Бога, раздавайки милостиня, се молим да спаси Съдията душите им, когато дойде Денят на Всеобщото Възкресение и Последен Съд.

    Събор на свети архистратиг Михаил

    Църквата е определила този ден в чест на светите ангели и най-вече на св. Архистратиг Михаил, когото счита за вожд на небесните сили.

    Един от вишите ангели – Денница (Ис. 14:12) се възгордял и чрез своето падане увлякъл множество други духове; но всички ангели, под началството на св. Архистритиг Михаил, които останали верни на Господа, продължавали да Му служат и да възпяват славата Му.

    На Църквата Божия са известни имената на Седем първенствуващи ангели, които винаги стоят пред престола на Господа. Всеки от тях има свое особено служение.

    * Словото Божие представя св. Архистратиг Михаил като вожд на небесните сили и борец против духовете не тъмнината. Поради това той се изобразява с копие в ръка, а с краката си тъпчещ дявола.
    * Архангел Гавриил според Св. Писание е известител на тайните Божии;
    * Рафаил – церител на недъзите;
    * Уриил – просветител на душите;
    * Салатиил – почита се като молител и застъпник пред Бога;
    * Йехудиил – прославител на Господа;
    * Варахиил – подател на Божиите благословения.

    Всички ангели се считат пазители на човеците и Църквата се обръща към тях с молитва – "Да ни ограждат с покрова на крилете на невеществената си слава и ни избавят от беди".

    Православната Църква вярва, че всеки човек има свой ангел–пазител, който се моли за него на Бога, съветва го да върши добри дела, внушава му благочестиви мисли и скърби за него, когато греши и забравя Божиите заповеди. Това вярване е основано на думите на Самия Христос, Който, посочвайки децата, казал на учениците Си:

    "Гледайте да не презрете едного от тия малките, защото, казвам ви, техните ангели на небесата винаги гледат лицето на Моя Отец небесен!" (Мат. 18:10).

    В молитвата към ангела–хранител ние казваме:

    "Свети ангеле, който си ми даден от Бога, добри мой пазителю,
    моля ти се, избави ме от всякакви напасти, спаси ме от скърби!"

    А при всяка служба на просителната ектения ние молим Бога да ни даде "мирен ангел, верен наставник, пазител на нашите души и тела".

    © Жития на светиите. Синодално издателство, София, 1991 година, под редакцията на Партений, епископ Левкийски и архимандрит д-р Атанасий (Бончев).




    2. Събор на свети архистратиг Михаил и другите небесни безплътни сили

    Благочестиво да празнува събора на светите ангели светата Църква е приела по преданието на боговдъхновените отци, след като отхвърлила древното нечестиво почитане на ангелите, установено от еретиците и идолопоклонниците.

    Още в Стария Завет, когато човеците, като отстъпили от Бога - своя Създател, започнали да се покланят на Божието творение и на делата на своите ръце, като правели идоли по подобие на видимата твар, "на онова, що е горе на небето, що е долу на земята" и принасяли жертви на слънцето, луната и звездите, които според тях обладавали живи души, в това време човеците се покланяли и принасяли жертви и на ангелите, за което се говори в Книга Царства: "кадяха на Ваала, на слънцето, на месеца, на съзвездията и на цялото небесно войнство", тоест на ангелите, защото те са небесното войнство според казаното в Евангелието: "И внезапно се яви с Ангела многобройно войнство небесно".

    Това неправилно почитане на ангелите било силно разпространено и по времето на светите апостоли. Свети апостол Павел говори така за неправилното почитане на ангелите:

    "Никой преднамерено да ви не прелъстява със смиреномъдрие и служене на Ангелите, като се впуска в онова, що не е видял, като безразсъдно се гордее с плътския си ум и не се придържа о Главата - Христа".

    Защото по това време имало еретици, които по вид изглеждали смирени, но с гордост мислели, че със своето въздържание и чист живот подражават на ангелите. Те учели да се извършва същото такова поклонение на ангелите, каквото се отдава и на Самия Бог.

    След това се появили други еретици, които проповядвали, че ангелите са сътворили видимата твар и че, като безплътни, стоят по-високо и са по-достойни за почитане от Христа, Божия Син, а архангел Михаил наричали "бога на евреите".

    Накрая други, които се предали на магьосничество и прелъстявали човеците, под името на ангелите призовавали бесовете и им служели, като ги наричали "ангели".

    Тия ереси се умножили особено в Колоса (принадлежаща към Лаодикийската митрополия), където от мнозина се извършвало такова нечестиво подобно на идолопоклонство почитане на ангелите. А след като това неправилно почитане на ангелите било осъдено и отхвърлено, тогава било установено благочестивото и правилно тяхно почитане, каквото подобава на Божиите служители и пазители на човешкия род. И в същата тази Колоска страна, където преди тайно и нечестиво се извършвало почитанието на ангелите, започнало открито да се извършва православното празнуване на Събора на ангелите и започнали да се строят великолепни храмове в чест на светия архистратиг Михаил - началника на ангелите. Така в Хони, над чудотворния извор, бил построен благолепен и пречуден храм, в който на свети Архип се явил сам светият архистратиг Михаил.



    Небесната йерархия и деветте ангелски чина според Дионисий Ареопагит

    Празникът, посветен на Събора на светите ангели, е постановено да се извършва в месец ноември - деветият след месец март, първият месец от сътворението на света - като обозначение на числото на ангелските чинове, които се считат за девет от свети Дионисий Ареопагит, ученикът на свети апостол Павел, който като бил възнесен до трето небе, видял различието на чиновете на светите ангели и го обяснил на Дионисий, като на свой ученик.

    Деветте ангелски чина се разделят на три йерархии - висша, средна и низша, във всяка от които има по три чина.

    Първата - висшата и най-близката до Пресветата Троица йерархия - съставят серафимите, херувимите и престолите.

    Най-близо от всички до своя Творец и Създател предстоят боголюбивите шестокрилати серафими, които видял и пророк Исаия, който казва: "Около Него стояха серафими; всякой от тях имаше по шест крила" [Ис. 6:2]. Те са огнеобразни, като такива, които непосредствено предстоят пред Този, за Когото се пише: "нашият Бог е огън, който изгаря"; "престолът Му е като огнен пламък" и явяването на "славата Господня ... е като огън, който изпояжда". Предстоейки пред Господнята слава, серафимите са огневидни според казаното: "Ти правиш Ангелите Си ветрове и служителите Си огнен пламък". Те горят от любов към Бога, а и другите подбуждат към такава любов, както показва и самото им име, защото "серафим" на еврейски език означава "горящ".

    След серафимите пред всезнаещия Бог, Който живее в непристъпна светлина, предстоят в неизказана светлост многоочитите херувими, повече от другите по-нисши чинове винаги сияещи със светлината на богопознанието, със знанието на тайните Божии и дълбината на Неговата премъдрост, сами просвещавани и просвещаващи другите. Тяхното име - "херувим" - в превод от еврейски език означава проникване, разбиране или излияние на премъдростта, тъй като чрез херувимите се преподава на другите премъдростта и се подава просвещение на умните очи, за да виждат и познават Бога.

    След това пред Седящия на превисокия престол предстоят богоносните (както ги нарича свети Дионисий Ареопагит) престоли, защото на тях като на разумни престоли (както пише свети Mаксим Изповедник) разумно почива Бог. А пък престолите се наричат богоносни не по същество, но по благодатта, дадена им за тяхното служение като такива, които тайнствено и непостижимо носят в себе си Бога. Почивайки върху тях по непостижим начин, Бог извършва Своя праведен съд според казаното от Давид: "Ти седна на престола, Съднико праведний". Поради това чрез тях преимуществено се проявява Божието правосъдие: те служат на Неговото правосъдие, прославят го и изливат силата на правосъдието върху престолите на земните съдии, като помагат на царете и владетелите да извършват праведен съд.

    В средната йерархия също се съдържат три чина на светите ангели: господства, сили и власти.

    Господствата се наричат така, защото владеят над останалите чинове на ангелите, които следват след тях, сами бидейки свободни. И като са свободни от робския страх, както говори свети Дионисий Ареопагит, те доброволно и с радост служат непрестанно на Бога. Така преподават силата за благоразумно владичестване и мъдро управление на поставените на земята от Бога власти, та те добре да управляват поверените им области. След това те ни учат и да владеем чувствата, да смиряваме в себе си непотребните желания и страсти, да подчиняваме плътта на духа, да господстваме над своята воля и да бъдем по-горе от всяко изкушение.

    Силите, които са изпълнени с божествена мощ, незабавно изпълняват волята на Всевишния и Всемогъщ свой Господ - Крепкия и Силния. Те вършат и превелики чудеса и преподават същата благодат на чудотворството на Божиите угодници, достойни за тази благодат, за да могат те да вършат чудеса, да изцеляват всяка болест и предвъзвестяват бъдещето. Светите сили помагат и на отрудените и обременени човеци в носенето на възложеното върху тях каквото и да било послушание и носят немощите на немощните, с което и се обяснява тяхното име - "сили". Те също така и укрепяват всеки човек в търпението, та той да не изнемогва в скърбите, но с твърд дух и мъжествено да претърпява всички беди и със смирение да благодари на Бога, Който всичко устройва за наша полза.

    Властите се наричат така затова, защото имат власт над дявола, за да усмиряват властта на бесовете, да отблъскват изкушенията, с които те нападат човеците и да не допускат бесовете да причиняват на когото и да било вреда в такава степен, в каквато те биха желали. Властите утвърждават добрите подвижници в духовните подвизи и трудове, като ги предпазват, за да не се лишат от духовното царство. А на борещите се със страстите и похотите помагат да прогонват злите помисли, вражеските внушения и да побеждават дявола.



    В най-нисшата йерархия също има три чина: начала, архангели и ангели.

    Началата се наричат така, защото началстват над нисшите ангели, насочвайки ги в изпълнението на божествените повеления. На тях е поверено също и управлението на Вселената и закрилата на всички царства и княжества, на всички земи, народи и племена; защото всяко царство, племе и народ имат за себе си - от небесния чин на началата специален закрилник и управител на своята страна. Освен това служението на този ангелски чин (според обяснението на свети Григорий Двоеслов) се състои в това да наставляват хората да отдават на всеки началстващ честта, подобаваща на неговото звание. Накрая, ангелите от този чин издигат достойните хора на различните почетни длъжности и ги поучават, та те да приемат властта не заради своя изгода и полза, не поради любов към суетната слава, но заради Божията чест, заради разпространяването и прумножаването на Неговата света слава и заради ползата на ближните, като служат на общите нужди на всички свои подчинени.

    Архангели се наричат великите благовестници, благовестящи великото и преславното. Тяхното служение (както говори великият Дионисий Ареопагит) се състои в това да откриват пророчествата, познанието и разбирането на Божията воля, което те получават от висшите чинове и възвестяват на нисшите чинове - ангелите, а чрез тях - и на човеците. А свети Григорий Двоеслов говори, че архангелите укрепяват в човеците светата вяра, като просвещават техния ум с познанието на светото Евангелие и откриват тайните на благочестивата вяра.

    Ангелите в небесната йерархия стоят по-ниско от всички чинове и от всички тях са най-близо до хората. Те възвестяват Божиите тайни и намерения, свързани с отделните хора, и учат хората да живеят добродетелно и праведно за Бога. Те са поставени, за да пазят всекиго от нас, вярващите: добродетелните човеци укрепяват, за да не паднат, падналите - повдигат, и никога не ни оставят, дори и да сме съгрешили, защото всякога са готови да ни помогнат, стига само ние да пожелаем това.



    Но и всички висши небесни чинове се наричат с общото име "ангели". Макар те по своето положение и по дадената им от Бога благодат и да имат различни наименования (като серафими, херувими, престоли), но всички заедно се наричат общо "ангели", защото думата "ангел" е название не на същност, а на служението според написаното: "Нали те всички са духове служебни, провождани да служат". Тяхното пък служение е различно и не е еднакво и всеки чин си има свое собствено служение, защото премъдрият Създател не открива на всички в еднаква мяра тайните на Своето намерение, но от едните - към другите, като чрез висшите просвещава нисшите, откривайки им Своята воля и повелявайки им да я изпълняват, както това ясно се вижда от Книгата на пророк Захария. Там се говори за това как един ангел, след като беседвал с пророка, срещнал друг ангел, който му заповядал отново да отиде при пророка и да му открие бъдещата съдба на Йерусалим:

    "И ето Ангелът, който говореше с мене, излиза, а друг Ангел идеше насреща му, и той рече на тогова: иди по-скоро, кажи на тоя момък: Йерусалим ще засели околностите поради многото човеци и добитък в него. И Аз ще му бъда, казва Господ, огнена стена около него".

    Разсъждавайки за това, свети Григорий говори: "Когато един ангел говори на друг: "иди по-скоро и кажи на тоя момък", няма съмнение, че едни ангели изпращат други; нисшите биват изпращани, висшите - изпращат".

    Православната войнстваща Църква, която се нуждае от помощта на ангелите, празнува Събора на всичките девет ангелски чинове със специално моление, както и подобава, в осмия ден на този месец ноември, тоест в деветия месец, защото всички тези девет ангелски чина ще се съберат в деня на Страшния Господен съд, който ден се нарича от божествените учители на Църквата "ден осми", тъй като, говорят те, след изминаването на седем хиляди години ще настъпи осмият ден, когато ще "дойде Син Човечески (и Божий, праведният Съдия) в славата Си, и всички свети Ангели с Него", както Сам Господ е предсказал в Евангелието. "И ще изпрати Ангелите Си с гръмогласна тръба, и ще съберат избраниците Му от четирите вятъра", тоест от изток, запад, север и юг.

    Над всички по-горе споменати девет небесни чинове на ангелите за чиноначалник и вожд е поставен от Бога светият архистратиг Михаил, верният Божий служител.

    Това събрание на светите ангели е получило наименованието "Събор на ангелите", защото те всички заедно и единогласно славят Отца и Сина и Светия Дух - Светата Троица, на Която и ние на земята въздаваме слава во веки. Амин.

    © Жития на светиите, преведени на български език от църковно-славянския текст на св. Димитрий Ростовски.

    http://www.pravoslavieto.com/calendar/feasts/11.08_Arhangelovden.htm

  3. 3 Профил на carpe_diem
    *****
    Разстроено

    Много грешки в тоя материал - оправете си ги!!!

  4. 4 Профил на АМИ...
    *****
    Неутрално

    БОЙКО ОТ КОИ Е ? СИГУРНО ХЕРУВИМА.

  5. 5 Профил на Ann
    *****
    Гневно

    Има много грешки!!! Аз днес имам имен ден!!! Йей!!! Хаха. Все пак съм си ядосана...поради лични причини. Надявам се скоро да се развеселя! Пожелайте ми късмет.

  6. 6 Профил на Каква я Стършел свършил
    *****
    Весело

    До коментар [#4] от "АМИ...":

    Сам архангелът коленичи при престола Му! Не светотатствай!

  7. 7 Профил на дедко
    *****
    Неутрално

    Аз съм Михаил, внука тоже е Михаил, а малката снаха има рожден ден, та затуй се вдигнах от провинцията та у софия да направим една яка разпивка! Наздраве дружино!

  8. 8 Профил на дедко
    *****
    Неутрално

    Аз съм Михаил, внука тоже е Михаил, а малката снаха има рожден ден, та затуй се вдигнах от провинцията та у софия да направим една яка разпивка! Наздраве дружино!

  9. 9 Профил на Атанас Чобанов
    Атанас Чобанов
    Рейтинг: 1291 Неутрално

    И АрхаРгелов ден, тоже

    Красьо, обади им се!
  10. 10 Профил на аню
    *****
    Неутрално

    Да е честит празника на всички АДАШИ и АДАШКИ !

  11. 11 Профил на псв
    *****
    Неутрално

    До коментар [#5] от "Ann": Да си жива и здрава и не се ядосвай ще ударя едно питие за твое здраве и на всички именници най добри пожелания бъдете здрави!!!

  12. 12 Профил на Ateistka
    *****
    Неутрално

    Значи аз така разсъждавам :

    ЦИТАТ : "Светите ангели и на архангел Михаил, вожд на небесните сили в борбата им срещу духовете на мрака и злото"

    след като ангели и архангели, значи те са някакви отделни същества които не са Бог. След като има духове на мрака и злото, значи има и други същества които също не са Бог, даже му са неприятелски настроени доколкото разбирам.

    СЛЕДОВАТЕЛНО има сили които не са Бог, значи той не е сам в тази божествена йерахия. СЛЕДОВАТЕЛНО християнството не е МОНОТЕИСТИЧНА религия, ами ПОЛИТЕИСТИЧНА

    Правилно ли разсъждавам ?

  13. 13 Профил на амшн
    *****
    Весело

    До коментар [#12] от "Ateistka":щом имаш крила а не си ангел зночи си бяла плаваща лтица

  14. 14 Профил на Ateistka
    *****
    Неутрално

    Това е софизъм АМШН: ако имам крила, но не съм ангел, може да съм орел, бухал, самолет, крилата раета и т.н.

    освен това нямам крила за съжаление.

    Кометирай ми разсъждението от пост 12, не ми се прави на умен.

  15. 15 Профил на до 14
    *****
    Весело

    със сигурност си едно от първите две или хибрид от двете

  16. 16 Профил на Ateistka
    *****
    Неутрално

    браво, вие вярващите сте много умни и интелигентни хора

  17. 17 Профил на xxl
    *****
    Неутрално

    Анн убеден съм, че си хубава жена и умна!

  18. 18 Профил на не безверник
    *****
    Гневно

    До коментар [#14] от "Ateistka":обясни на нас неуките какво е софизъм защото мисля ,че човека е натиснал Ш понеже е до И пък като си атеистка защо простееш тук където хората си честитят имонни дни и си пожелават хубави неща ,коментирай си любимеца от сирещник щом вярваш в тези неща където пише за безверници които преяждат с агнешко за велик ден

  19. 19 Профил на plamen
    *****
    Неутрално

    "По традиция на Архангеловден българите правят курбан."

    Каква интерсена ... МЮСЮЛМАНСКА традиция! Изкупителна жертва в християнството е като шницел във вегетарианството!

    Очаквайте другата традиция на българските християни: да станеш Хаджи!

    Ама както вече споменах няколко пъти: християнството на българите е като писмеността им: пишмян замян!

  20. 20 Профил на атеистка
    *****
    Неутрално

    Просто питах дали разсъжденията ми от постинг 12 са верни според вас. Очаквах трезви и логични критики или подкрепи.

    Вместо това получих "неправилни разсъждения които привидно са правилни" тоест софизми.

    Вярващите за пореден път показаха че даже не знаят защо са вярващи - вярват в нещо просто "защото така се прави" около тях. Ако бяхте в Турция щахте да сте мюссулмани, ако бяхте в Нигерия, юяхте да сте анимисти и т.н. просто защото "защото така се прави" около вас......... никакво собствено мислене и само преценка !

  21. 21 Профил на празнуващ
    *****
    Весело

    До коментар [#20] от "атеистка": явно промлема ти е сдруго решение сипи на мъжа си едно питие нарежи му салатка понатисни му се по някое време да те хване през кръста па до утринта сигурен съм че като чуеш празник ще се кръстиш и ще викаш дай боже а сега само алабалистика

  22. 22 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1153 Неутрално

    Атеистке, разсъжденията ти под #12 са грешни. Християнството е монотеизъм. Няма други богове, освен Бог, който е представен в три неразделими, единосъщностни, но несливаеми ипостасии ("лица" - Отец, Син и Дух Свети.
    Ангелите са създадени същества като нас, само че се смятат за съставени "от чиста светлина/енергия", без материално тяло.
    Толкова за християнството. Другото - като курбаните например, са езически ритуали, които са толерирани, но с догматиката нямат нищо общо.
    И не се надувай толкова с атеистична супермация. Гордостта е входът/началото на падението. Погледни тълкуванията на голямата аркана на таро - по-специално картите "Кула" и "Дявол".

    E PLVRIBVS VNVM
  23. 23 Профил на Ateistka
    *****
    Неутрално

    Чак в постинга на Павел се вижда смислен отговор. Благодаря.

    Но, не ме убеждаваш. Твърдиш че ангелите били създания на Бог и те, но не коментираш това че те водят самостоятелно борба с сили на мрака както се казва в статията. Следователно те имат някаква воля/разум/съзнание различно от това на Бог, значи не са част от него. Правилно ли разсъждавам ? Ангелите от друга страна, както казваш, не са хора. Тогава как да наричаме това нещо което има божествени способности, но не е Бог, има свободна воля, но не е човек ? Аз му викам други богове !

    Следователно християнството е политеизъм.

    От друга страна забравихме тези сили на мрака. Доколкото разбирам Бог бил всемогъщ, но тога как така е позволил да има някакви си сили, лоши, мрачни и т.н. с които пък постоянно да се бори. Къв е този Бог който не може да се справи с някакви си сили ? Или тези сили са наистина доста силни - може би още нещо което е извън Бог , значи още други богове, значи пак политеиззъм.

    Нека сии припомним жестоко избитие по нашите земи богомили които приемали че има равносилни на Бог сили на мрака и били осъзнати дуалисти. Какво страшно има и християните да си призначт че са скрити политеисти?

    Друг парадокс - защо някои се молят не на Бог, а на майка му, Мария ? Нима тя съществува отделно от бог и има свои си ресурси за разрешаване на човешките проблеми ?

  24. 24 Профил на Ateistka
    *****
    Неутрално

    Тез карти ТАРО, не ме карай хич да ги поглеждам - сега остана да се занимавам и с други глупости освен религията......

  25. 25 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1153 Неутрално

    Атеистке, не мисля, че ангелите и демоните са богове, защото не се вписват в монотеистичното определение за Бог. Богът е Торец на Вселената, сам по себе си не е сътворен от никоя сила на тази Вселена. Ангелите и демоните са творения. Имат воля, но и хората имат воля, и могат да упражняват определени правомощия, но нямат възможност за творчество на нов Свят, само за прегрупиране на вече съществуващи същности.
    Именно волята им дава възможност за "падение"- т.е. за творене на злини, точно както и на хората.
    Злото не е същност само по себе си, защото всъщност е отрицание, докато същността, каквато и да е, е позитивна. Така че "абсолютно зло" би било абсолютно отрицание, т.е. не-съществуване. Ако приемем, че Бог, като източник, Творец, е абсолютното същество, поне по отношение на нашия свят, невъзможността на практическо абсолютно отрицание (защото и Сатана иска поне собственото си добро, т.е. не е абсолютно зъл), прави невъзможно Сатана да е равносилен и творец, като Бога.
    Почитанието на Св. Богородица Дева Мария не е основано на нейната божественост, а на факта, че е била избрана от втората божествена ипостасия, Словото, за Неговото въплъщение, като най-чиста от хората. Съответно на нея не се отдават божествени почести, а е наша застъпница (помощница) в молитвите.
    Разните чудотворни икони са били многократно критикувани от образования елит на Византия като народно поверие, но са били толерирани от Църквата (за съжаление).
    Бележката ми за картите таро беше не за да се занимавате с тях, а като илюстрация на символиката - в случая на думата "гордост".

    E PLVRIBVS VNVM
  26. 26 Профил на атеистка
    *****
    Неутрално

    Щом като имат собствена воля и "могат да упражняват определени правомощия..... прегрупиране на вече съществуващи същности", но не са хора, значи ангелите са нещо по-специално и по-близо до Бог. Не казвам че са равносилни на Бог, а че имат подобни на неговите възможности, които са повече от това на хората. Даже ако не се лъжа имаше някакъв ангел дето им бил шеф на ангелите.

    Има значи някаква иерархия в тези ангелови-божествени работи, значи има градатум на силите, значи има политеизъм.

    Не е нужно всиките да са с равни сили - и в гръцката митология има централен Бог и много други които са повече или по-малко силни.
    ============

    По въпроса за Злото вече си личи явно че си учил богословие - използваш типичните сколастични завъртулки, тавтологии и софизми. Не ми се навлиза в тях защото отнема много време да се докаже тяхното безсмислие. Но с две думи - ако приемем, както казваш, че Бог е твореца и вседържеца, то какво прави тук понятието Зло, Сатана и т.н. Не аз твърдя че съществува, просто констатирам още едно християнско противоречие.
    =========
    Ами нали християните се молят на Мария, на свети Стефан, Димитър и т.н. Ако им се молят, значи приемат че те имат някаква сила или поне могат да ходатяйстват за тях пред Бог. Тоест поне съществуват което пак ни води по политеизъм, бил той и от иерархичен вид.
    =========
    за иконокластието съм напълно съгласна.

  27. 27 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1153 Неутрално

    Атеистке, последно включване по тази тема.
    Не съм теолог, лекар съм. Но съм вярващ и съм се стремил поне в основни линии да знам в какво вярвам и съм чел някои византийски трактати по въпроса. Не се занимавам с теологията на Русия, тя ми е чужда и доста се отличава.
    Не се занимавам и със схоластика - това е западно течение в теологията, където, за разлика от Византия, аргументацията почива не на общи правила на гръцката философия и логика, а на позоваване на авторитети.
    Ако се върнем към въпроса за единобожието, както вече споменах Бог е само Творец, Начало на Началата и е абсолютно трансцендентен спрямо Света, който е създал. Ангелите, демоните и хората са части от Света. Йерархията е типична само за Света, Бог е извън тези категории. Никой ангел или демон няма власт да твори независимо, не може да излезе от дадените му мантинели. От тази гледна точка не е по-висш и от човек - нам са дадени просто други мантинели. В определен смисъл сме и по-съвършени от тях, защото в себе си обединяваме духовното и телесното начало. Нашата воля е свободна, те са доста по-детерминирани от нас. Дори влиянието им над нас - за добро или за зло - е само по наша воля и допускане.
    Боговете на античността не са демиурзи, те са само творения на Хаос, след което има и теогония - поколения богове. По този показател - демиургия, към нашата представа за Бог се доближава единствено Хаос. Аристотел обаче е напипал нещата още по-близо, говорейки в своята "Та мета та фисика" (т.е. "За Онова, Що е Отвъд Природата" - Метафизика) за Първия Движещ (не съм сигурен, че това е българският термин, от много години не живея в България).
    Понятието "зло" е не-добро, т.е. или липса, или отрицание на доброто. Не може да съществува самостоятелно, а само като отрицание на доброто, т.е. ако не остане "добро" злото просто изчезва. Минималното "добро" е изразено като "да съм" (инфинитива на глагола съм, на български нямаме такава форма, старата е била бъiти). Значи, всичко, което "е", е поне минимално добро. Т.е., освен като йерархия на духовна сила, можем да разглеждаме Света и като йерархия на съпричастност към доброто, като тя важи само за съществата с воля и позицията им в нея зависи само от изразената им воля.
    Логичният въпрос е защо Бог не приведе целия Свят към най-доброто, на което е способен. Отговорът е, защото Бог респектира волята на съществата в Света, понеже доброто е и в това да уважаваш всяко нещо в Света. Според кабалла Бог е баланс между сефириотите на Справедливостта и Милосърдието и всяко нарушаване на този баланс в Света предизвиква компенсаторна реакция и така се поддържа стабилността на Творението.
    Светиите и Св. Дева Богородица са наистина само "ходатаи" в смисъл, че нямат божествена мощ и власт, но са били по-чисти от обикновените хора в живота си, заради което стоят по-близо до Божия Престол, виждат повече от светлината Му и могат мистично да напътстват душите на хората и да се застъпват пред Бога. Това становище е разработено в друг вид още от Платон в неговата пещера. Анализирайки византийските исания, стигам до извод, че по-реална е мощта на Светиите като напътстващи, т.е. нещо като наставници на мобикновените души. Сега май е модерно да се казва "гуру".

    E PLVRIBVS VNVM
  28. 28 Профил на ateistka
    *****
    Неутрално

    Добре, последно да добавя и аз.

    Не ти вярвам че не си учил богословие - типичен изказ и подредба имаш.....но както и да е.

    Мисля че ако подходиш критично и сериозно направиш една табула раза на всички тези неща ще видиш че идеята за Бог донася много противоречия които теологичната традиция се опитвала да разреши с все повече и повече предикати, понятия, разграничавания и т.н. само и само да ги избегне. От там и идват всички тези твърдения които ти подхвърляш така лесно : "те са това и това...., те имат това и онова....., Бог е еди си какво, но не и еди си кое..."

    "Първия Движещ " на български е Първодвигател

    Поздрави, Анелия от Русе





За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате. Вход | Регистрация
Loading…
Loading the web debug toolbar…
Attempt #