Десислава Танева, председател на парламентарната земеделска комисия: Намалението на помощите няма да е фатално за фермерите

Земеделските производители приеха критично проектобюджета за следващата година с мотива, че се връщат с две години назад. Как ще ги убедите, че секторът остава в приоритетите ви, каквито бяха предизборните обещания на ГЕРБ?
- Не можем да не се съобразяваме с реалността за състоянието на бюджета в условията на криза, затова и подходихме много внимателно при залагането на субсидиите за сектора. Знаете, че проектобюджетите на всички министерства са изключително стеснени. За нас беше важно орязването на средствата да не се окаже фатално за земеделските производители. Много хора не знаят, но в първоначалното работно предложение за проектобюджет не бяха заложени национални доплащания към директните субсидии на площ. След множество разговори, проведени от земеделския министър с финансовото министерство, във внесения в
Народното събрание проектобюджет са заложени 100 млн. лева национални доплащасния. Разговорите продължиха в насока да се търсят възможности за увеличаване на тези средства. През цялото време поддържахме диалог и с асоциацията на зърнопроизводителите. С тяхно участие в разговори и с министъра на финансите Симеон Дянков получихме уверението му, че може да говорим за 150 млн. лв. национални доплащания общо плюс още 150 млн. лв. под условие - ако има увеличение на приходите. Което означава, че при преизпълнение на приходната част секторът може да получи общо 300 млн. лв. доплащания. Тези субсидии ще се изплащат от 1 декември 2010 г. до 30 юни 2011 г. В настоящата 2009 г., когато хората се нуждаят изключително много от подкрепа, те ще разчитат на тазгодишния бюджет, който е 211 млн. лв., и тези пари ще започнат да се изплащат от началото на декември т.г.
Много фермери коментираха, че със 150 млн. лв. субсидии се връщат две години назад, когато за декар обработваема площ взимаха по 22 лв.?
- Силно се надявам, че те ще могат да получат пълния размер от 300 млн. лв. Въпреки че стопаните поискаха 380 млн. лв. смятам, че и с тези доплащания ще задържат нивото на подпомагане, което имаха през тази година.
И все пак, ако не се постигне желаното преизпълнение?
- Имам основания да смятам, че приходите могат да бъдат преизпълнени, затова и залагаме тези 150 млн. лв. за земеделието. На различни нива се предприемат сериозни мерки за борба с контрабандата и за излизане на сивата икономика на светло. За момента е важно бюджетът да бъде балансиран, затова не можем да заложим всичко "над чертата", както е популярно да се казва.
Държавните помощи обаче са силно орязани. Как ще решите големия проблем с неизплатения тютюн от тазгодишната реколта, след като износът на този тютюн е сериозно перо в износа на страната?
- Ще търсим допълнително решение, защото тези 80 млн. лв., които министерството поиска за изкупуването, не са заложени. Не случайно при първото четене на проектобюджета ние го приехме с условие, че ще търсим варианти за осигуряване на тези средства. Министър Найденов от своя страна се съгласи с най-голямото орязване на бюджета за администрацията в сравнение с останалите министерства. Бюджетът е с 33% по-малък от предварително заложения.
Помощта за тютюнопроизводителите се прилага за последно, защото в края на 2009 г. изтича срокът за нейното действие. Между двете четения на бюджета ще се опитаме да извоюваме тези 80 млн. лв. дори и под условие, защото те се изплащат на производителите следващата календарна година.
За да получат парите си, до края на тази година производителите трябва да са попълнили приемо-предавателните протоколи за изкупения и предаден тютюн, да са подали справка-декларация във фонд "Тютюн". До 31 декември правителството трябва да приеме и постановление за утвърждаване на реда и условията за изплащане на премиите за тютюн 2009 г.
Защо са орязани толкова много и парите за пазарна подкрепа, те и досега бяха извън приоритетите на министерството?
- Да, така е. Освен за тютюна не са предвидени в пълния размер исканите от Министерството на земеделието средства за промоции на вино, за пчеларство, за изкупуване на млечните квоти, но това са реалностите. За пазарна подкрепа в бюджета са заложени 100 млн. лв., но в условия на криза не можем да се простираме.
Правителството разчиташе на експортния потенциал на сектора, но при липса на пазарна подкрепа дали това ще се осъществи?
- Ако заложените 100 млн. лв. се усвоят правилно, аз смятам, че при една добра стопанска година българските производители ще успеят да достигнат добри пазарни цени. Тази година започна интервенцията на пшеница, а от май следващата се въвежда задължителното използване на биогорива, което допълнително ще раздвижи пазара на зърнени култури. Вярно е, че тази година цената на зърното падна, но това е свободният пазар. Когато преди две години цените стигнаха най-високите си нива, никой не се отказа от субсидиите.
Заложени ли са средства за агенцията по храните?
- Законодателството тепърва ще се подготвя, затова и подобни средства целево не се залагат. Ние се движим в рамките на бюджета на администрацията на министерството на земеделието и Държавен фонд "Земеделие".
В момента всички министерства се отчитат за свършеното през първите 100 дни. Какъв е вашият отчет, на земеделската комисия? Групата на ГЕРБ вече отнесе критики за липсата на законопроекти, които да обсъжда парламентът...
- Няма да се впускам в излишна статистика. Досега основно правехме законови промени, които бяха неотложни и трябваше да решат назрели проблеми. Сред най-успешните ще посоча приетите преди месец изменения в закона за подпомагане на земеделските производители, които позволяват да се категоризират пасищата и ливадите в планинските и полупланински райони и да се определят критериите за подпомагане по директните плащания на площ. Липсата на подобен норматив досега е причина много животновъди да не получават субсидиите си, немалко от тях бяха санкционирани да не получават помощи три години напред. Миналата седмица в комисията приехме на второ четене промените в закона за собствеността и ползването на земеделските земи, които също са неотложни. С тях се урежда справедливото администриране на разпределението на обработваемите площи между ползвателите в едно землище.
Досега механизмът не работеше и имаше много проблеми - застъпвания на земята, наддекларирани площи. Освен това заповедите за служебна комасация бяха изключително малко, в рамките на 0.6%, което показа, че този текст не работи. Затова, вместо кметовете да се занимават с администрирането, ние прехвърлихме това задължение на директорите на областните дирекции "Земеделие и гори". Разрешава се и проблемът с разпределението на т.нар. бели петна в дадено землище – непотърсените от собствениците имоти повече от десет години, държавни и общинските поземлени фондове, за които няма проведени търгове за съответната стопанска година. Това разпределение вече ще става пропорционално между ползвателите (арендаторите) според обема на земята, която обработват по договор. А не както сега най-големият арендатор да обработва цялото "бяло петно". Надяваме се промените да подпомогнат безконфликтното споразумяване между арендаторите.
В министерството на земеделието и храните се подготвя и наредбата за свободни продажби на млечни продукти от малките ферми, за което ще е нужна и промяна в закона за храните.
Предстои да разгледаме новия закон за преброяване на земеделските стопанства, който ще отговаря на европейския регламент за актуализация на земеделската статистика. Преброяването ще стане още следващата година и след това ще разполагаме с актуална статистика, за да определяме политиките в подсекторите.
В края на миналата седмица парламентарната Комисия по земеделие и гори прие на първо четене проектозакона за бюджета, разкритикуван от производителите заради силното намаление на националните доплащания и държавните помощи в сектора. През тази година за сектора бяха отпуснати 211 млн. лв., а за следващата са заложени 150 млн. плюс обещание, че при преизпълнение на приходите фермерите ще получат още толкова. |