София иска достъп до информационните системи на бъдещите чистачи

Фирмите, които ще чистят София от лятото на следващата година, ще са длъжни да осигурят достъп на общината до информационните си масиви и бази данни. Това е една от клаузите на проектодоговора, който общината ще сключи с бъдещите чистачи. Споразумението е част от документацията за участие в обществената поръчка за избор на фирми за събирането на сметта, която ще бъде обявена скоро.
В проектодоговора е записано, че дружествата трябва да направят за своя сметка информационни системи, в които да се събира информацията за вдигнатите кофи, извозените отпадъци, пометените и измити улици. Столичният инспекторат, който контролира работата, ще има достъп до данните по всяко време през интернет. Освен това фирмите трябва да сложат GPS устройства на камионите си, с които инспекторите да следят къде са, в каква посока и с каква скорост се движат и къде и за колко време спират. Няма обаче изискване да се поставят GPS устройства на кофите за боклук, както преди дни обяви зам.-кметът Мария Бояджийска. Съдовете трябва да имат уникални номера и да се водят в специален регистър.
Според проектодоговора новите чистачи ще купят кофите от дружествата, които сега чистят града. Общината въвежда и ограничения за работното време на чистачите, като в делнични дни ще е забранено събирането на боклука, миенето и метенето на улиците в часовете от 7 до 10 и от 17 до 20. Целта е да не се затруднява и без това натовареното движение в тези часове.
В договора се залагат и високи санкции за неизпълнение, като за нарушения като изхвърляне на отпадъци извън регламентираните сметища на фирмите ще се удържа 200 пъти цената за обработването на един контейнер. За всяка препълнена кофа ще бъде налагана санкция равна на 20 пъти цената за обработката на един съд.