Строителите на магистрала "Тракия" ще плащат солени неустойки за неизпълнение

Строителят на отсечката Стара Загора - Нова Загора от магистрала "Тракия" ще заплаща неустойки от 25% от стойността на проекта при неспазване на сроковете за изграждането й. Това изискване е записано в тръжните условия за строителството, съобщи директорът на дирекция "Изпълнение на проекти по ОП "Транспорт" и Кохезионен фонд" в агенция "Пътна инфраструктура" Василка Костадинова на семинар за напредъка по изпълнението на програмата. Стойността на проекта е 96 млн. евро.
"Изпълнителят трябва да го завърши за 25 месеца и да се съгласи да не иска удължаване на срока. Той трябва да се съгласи да поеме рисковете по строителството", каза Костадинова. Срокът за подаване на офертите е 12 януари. Досега 65 компании са закупили тръжни документи. Интерес за участие в процедурата проявяват не само пътностроителни компании, но и такива, които до момента са изграждали жилища.
Изпълнителят ще бъде избран до април 2010 г. според най-ниската предложена цена. През януари ще бъде обявен търга за отсечката Нова Загора - Ямбол, а през пролетта за Ямбол - Карнобат.
Археологическите разкопки и отчуждавания се оказват един от проблемите пред строителството не само на магистрала "Тракия", но и "Марица" и връзката на "Хемус" с околовръстния път на София. Те са едни от причините за забавянето на проектите наред с липсата на достатъчен брой експерти, които да подготвят проектите. Независимо, че е обявен търга за първата отсечка на "Тракия" проучванията продължават. Същата е ситуацията и пътя Кърджали - Подкова.
" За отчуждаването на терени са необходими 23 млн. лв. за 8.5-километровата отсечка, която ще свързва магистрала "Хемус" със софийския околовръстен път", обясни Костадинова. Тези средства обаче не са осигурени. Ако бъдат намерени, процедурите могат да приключат до първата половина на 2010 г.
По-рано днес началникът на отдел "Интеграционна политика" в Национална компания "Железопътна инфраструктура" Венета Пеева също посочи отчужденията и екооценките като причини за забавяне на жп проектите, финансирани от ОП "Транспорт".
През есента се очаква да започне процедурата за строителството на магистрала "Марица". Проблемът е, че предпроектните проучвания за нея са от 80-те години и в момента се търсят протоколите за тях. Стойността на 67-те километровата отсечка е 208 млн. евро.