Мешани кандидати за завода за боклук на София

Мешани кандидати за завода за боклук на София

Мешани кандидати за завода за боклук на София
229 млн. лв. е прогнозната цена на завода
Строителят на завода за преработка на отпадъците на София ще бъде избран измежду девет фирми и обединения на български и чуждестранни дружества. В понеделник вечерта приключи подаването на офертите за проектирането и изграждането на съоръжението край село Яна с прогнозна стойност 229 млн. лв. "Документи за участие бяха купили над 40 дружества, но само тези подадоха оферти", каза пред "Дневник" заместник-кметът по екологията Мария Бояджийска.
Бояджийска обясни, че предложенията са основно на консорциуми, като във всички има и български фирми. Чуждестранните играчи са от Австрия, Белгия, Гърция, Германия, Полша, Италия и Испания. Фирмите в два от консорциумите засега остават неизвестни, тъй като обединенията са кръстени "Садината МБТ" и "МБТ Садината" (по името на местността, в която ще е заводът, и технологията на работата му). Участниците в тях ще станат ясни при отварянето на офертите на 4 януари 2010 г.
"Пликовете с предложенията са запечатани в стаята, в която ще бъдат отворени", каза Бояджийска.
Още при обявяването на конкурса стана ясно, че българските фирми трудно ще кандидатстват самостоятелно. Причината е, че от участниците се иска от 2004 г. досега да са построили поне един подобен завод с капацитет 200 хил. т боклук годишно или два с по 100 хил. т, а няма българска компания с такъв опит.
Въпреки изискването "Холдинг Пътища", контролиран от Васил Божков, е подал самостоятелна оферта. Дружеството се занимава основно със строителството на пътища и има изтичащ договор със Столичната община за текущо поддържане на част от улиците. От компанията обясниха пред "Дневник", че отговарят на условията за опит, тъй като от посочените подизпълнители - българска и две холандски фирми, чуждестранните са строили заводи в Европа. "Според тръжните условия опитът на подизпълнителите се признава", казаха от холдинга, без да уточняват кои са партньорите им.
В обединенията, подали оферти за поръчката, участват две от фирмите, които строят метрото - "Станилов" и "Валмекс". "Станилов" се занимава и с хидросъоръжения. Ръководството на дружеството не беше открито за коментар кои са партньорите му в обединението "Хут - Станилов". Според регистъра на камарата на строителите "Валмекс" се занимава и с жилищно строителство. Фирмата е в консорциум с италианската "Данеко", която изгражда инсталации за компостиране на отпадъци.
Разложката фирма "Балканстрой" също иска да спечели най-голямата столична поръчка. Тя вече има договор с общината за изграждане на две кръстовища на две нива, ще участва и в търга за магистрала "Тракия". Компанията е известна преди всичко със строителството на  ваканционни и голф комплекси, има собственост в СПА комплекса "Катарино" край Разлог. "Балканстрой" участва в търга за завода в консорциум с испанската "Сиес". Според сайта на фирмата тя е изградила завода за отпадъци на Валенсия с капацитет 450 хил. т.
Сред българските дружества е и "Риск инженеринг", чийто бизнес досега е основно в енергетиката. Фирмата е консултант по проекта за изграждане на АЕЦ "Белене". "За завода за боклук участваме заедно с полската "Мостостал", която е правила такива съоръжения в Полша. Ние ще направим проекта, а другият участник в консорциума - "Енергоремонт", ще монтира съоръженията", каза пред "Дневник" собственикът на "Риск инженеринг" Богомил Манчев.
Българският клон на австрийската компания "Алпине бау", която изгражда хидровъзела "Цанков камък" и каскадата "Горна Арда", също е сред кандидатите. Според сайта на австрийското дружество то е направило завод за отпадъци в Цистерсдорф, Австрия. Няма информация какъв е неговият капацитет.
Друг играч в конкурса - фирмата WTT, със седалище в Австрия, е изграждала съоръжения за отпадъци в Испания, Великобритания, Италия, Германия и Австрия. Дружеството е в консорциум със строителната компания от Белгия "Кордеел". Тя има клон и в България, като е правила складове и офиси.
По информация на "Дневник" в един от консорциумите с неясни участници са гръцката фирма "Хелектор" и германската "Хохтив". Гръцкото дружество се интересува и от строителството на магистрала "Тракия". От сайта на немската компания става ясно, че тя има проекти в областта на отпадъците.
Очаква се победителят да бъде избран през февруари догодина. Той ще получи договор за три години, като за първите две трябва да проектира и построи съоръжението. През третата година заводът вече ще работи с пълен капацитет, като всички евентуални проблеми ще се отстраняват от изпълнителя.
Играчите в конкурса

1. Обединение "Хут - Станилов"
2. Обединение "МБТ Садината"
3. Консорциум "Сиес - Балканстрой Садината"
4. Консорциум "Садината - МБТ"
5. "Алпине бау Гмбх България"
6. Консорциум "Мостостал - Екосистем - Келаг - Риск инженеринг - Енергоремонт"
7. Консорциум "Кордеел - УТТ"
8. "Холдинг Пътища" АД
9. Консорциум "Данеко - Валмекс Садина МБТ"