Да обеднееш за 60 секунди

Да обеднееш за 60 секунди

Искате ли да загубите 20% от парите си? А искате ли това да стане точно срещу Съдебната палата в центъра на София? Нямате проблем - просто посетете обменното бюро на бул. "Витоша" 3. Там ви предлагат възможност да обмените валута при курс 20% по-неизгоден от централния на БНБ. За който обаче разбирате не от традиционната външна реклама пред обменните бюра, а доста по-късно.
Интересът на "Дневник" точно към това бюро тръгна от писмо на наш читател - Недю Ясенов, който се е оплакал от случилото се с него и в Националната агенция за приходите. Разказът и снимките на г-н Ясенов ме провокира да проверя дали случилото се с него е традиция. И ето с какво се сблъсках в ролята си на клиент:
На тротоара пред бюрото стои рекламна табела (виж снимката), наглед същата като табелите пред всички чейндж бюра. Затова и човек не й обръща особено внимание, само бързо сверява изгоден ли е курсът евро-лев, изписан на нея - 1.95. И това е фаталната грешка, както се оказва по-късно.
Вътре в бюрото - посреща ме силна сръбска музика от 90-те години на ХХ век. С вежливо "Добър ден" човек, който седи вдясно от гишето, излиза и прави място на клиента, за да си купи валута.
По облеклото му не личи да е бодигард, но това всъщност не е от голямо значение. Предварително подготвени за обмяна са 250 евро. Касиерката услужливо взима парите и ги преброява. Леко притеснен, ги искам обратно да ги проверя и касиерката ги връща за още едно преброяване. След това пак ги взима и пита за фамилно име.
Получила името, младата дама издава бордеро за подписване. Подписвам се и получавам еквивалента на тези 250 евро. Вместо сума, близка до 480 лв., колкото се получава в повечето обменни бюра обаче, тук се взимат 397.5 лв.
Естествено следва въпросът как така получавам толкова малко пари, а госпожата зад касата обяснява, че курсът бил 1.59 лв. за евро.
Следва разговорът:
Клиент: На паното отвън не пише ли друг курс, то не е ли ваше?
Касиер: Да, това е реклама.
Клиент: Не ме ли подведохте по този начин?
Касиер: Никъде не пише курс, как да ви подведа? Ако ме попитате колко пари ще получите за 250 евро, ще ви отговоря, но вие не ме питате. Аз не мога да знам, че не сте си погледнал курса на таблото, което е до вас, и на бордерото, което сам сте подписали.
Клиент: Не трябва ли курсът да е посочен отвън на паното?
Касиер: По закон финансовите къщи трябва да посочват курс отвън. Ние сме обменно бюро, ние трябва да имаме табло с обменния курс до гишето.
И наистина вляво от гишето има табло. И наистина там е посочен курс "купува" 1.59 лв. за 1 евро. Само че таблото е поставено на земята, а курсовете се намират на височина между коленете и бедрото на човек със среден ръст.
При по-внимателно вглеждане е вярно и че външното рекламно пано наистина не указва курсове "купува" и "продава", а е само реклама - че всеки пети, десети и двадесети клиент получава тефтер тип долар, евро и британска лира. И както се казва, уловката е във визията - върху рисунките на тези банкноти стоят надписи - долар - 1.35, евро - 1.95, британска лира - 2.19. Също като обменни курсове.
За разлика от "разсеяния" репортер на "Дневник" читателят Недю Ясенов се е опитал да възрази, когато е видял истинския курс купува на бордерото още преди да го подпише. Но неуспешно.
Вчера бюрото беше проверено и от Националната агенция за приходите, след като получи едновременно писмената жалба на г-н Ясенов и сигнала от "Дневник".
Из жалбата на Недю Ясенов* 

Бордерото ми беше предоставено за подпис, но забелязвайки разминаването от очаквания курс, аз отказах да го подпиша и заявих, че не желая да обменям валута, че прекратявам незабавно сделката и държа да ми бъдат върнати четирите банкноти от по 50.00 евро. След отговор на служителката: "Добре, ще ви дам парите, но пак трябва да се подпишете", аз в крайна сметка подписах, след което обаче не ми бяха върнати банкнотите в евро, а в отвора на гишето ми бе подпъхната сумата от 318.00 лева.

Моментално заявих, че ще информирам полицията по телефона, на което ми бе отговорено с "Прави каквото искаш. Срещу Съдебната палата сме", вратата беше отворена от стоящия отвън мъж и нямах друг избор, освен да напусна помещението на бюрото.  С така недоброволно сключената сделка бях ощетен и измамен със 72.00 лева. Незабавно след валутната измама, жертва на която станах, позвънях на тел. 112, откъдето ме препратиха към телефонния номер на полицията, откъдето пък бях упътен за РУ, отговорно за тази част на София.

Малко след това подадох жалба в деловодството на 01 РПУ-СДП с входящ номер 47902/26.12.2009 г. Вероятно заради почивния ден не можах да се свържа с НАП на информационния телефон 0700 18700, за да подам оплакване и там. На табелата на самото бюро не бе указана териториалната служба на НАП, към която то спада.
Реакцията на НАП

Обменното бюро вчера беше запечатано от инспектори на Националната агенция за приходите (НАП). Първите констатации на проверяващите са за наличие на подвеждаща информация чрез информационната табела, уточниха от пресцентъра на НАП. Оттам уточниха, че известните дотук данни не са основание за отнемане на разрешителното, тъй като не е нарушен валутният закон. Има нарушение на наредбата на Министерството на финансите. При тези условия максималната санкция, която може да наложи НАП, е до 10 хил. лв. Пред "Дневник" данъчните се ангажираха да проверят по-обстойно дейността на бюрото.

Според бордерото, с което "Дневник" разполага, фирмата собственик е "Т-Къмпъти" ООД, булстат 130779334. Дружеството е регистрирано в София с адрес: гр. София 1324, жк "Люлин" 9, ул. "Иван Ботев", бл. 917, вх. В, ет. 6, ап. 63. Предметът на дейност на фирмата са сделки с чуждестранни средства за плащане в наличност (обменно бюро) и всички разрешени от закона дейности. Собственици са Даниел Тачев, Десислава Димитрова и Тодор Великов. Последните двама са регистрирани и като управители на обменното бюро. Десислава Димитрова участва и в други дружества, чийто предмет на дейност е търговията с валута.

Потърсени за коментар на въпроса до кой момент сделката може да се развали по желание на клиента, експертите на НАП заявиха, че има 2 условия сделката да стане необратима и да не може да се развали. Те са подписано бордеро и предадени пари на клиента. Докато едното от тях не е изпълнено, клиентът има право да я развали. В случая с Недю Ясенов това му право е било нарушено, тъй като той е отказал да подпише бордерото, но в отговор са отказали да му върнат парите, докато не го стори. И са го излъгали.

От НАП уточниха още, че ако касиерката или ръководството на съответното бюро откаже да развали сделката, клиентът може да търси съдействие от органите на приходната агенция. Ако случката е станала в почивните дни, оплакване може да се подаде веднага след тях.