Анкара и София - "мотори на проекта Набуко"

На живо
Траян Траянов в подкаста "Дума на седмицата"

Анкара и София - "мотори на проекта Набуко"

След първата си двучасова среща в Анкара с турския премиер Реджеп Ердоган, на която са били обсъдени почти всички политически и икономически теми между двете страни, българският премиер Бойко Борисов заяви, че двамата са се разбрали да се обръщат на малки имена. Имаме сходна кариера - кметове, футболисти и спортисти, каза Борисов. И обобщи: "Това е приятелство, това е дружба. Мисля, че от днешната среща излизаме с такова настроение."
След първата си двучасова среща в Анкара с турския премиер Реджеп Ердоган, на която са били обсъдени почти всички политически и икономически теми между двете страни, българският премиер Бойко Борисов заяви, че двамата са се разбрали да се обръщат на малки имена. Имаме сходна кариера - кметове, футболисти и спортисти, каза Борисов. И обобщи: "Това е приятелство, това е дружба. Мисля, че от днешната среща излизаме с такова настроение."
България и Турция ще изграждат два терминала за втечнен газ и газопровод за алтернативни на руските доставки
България и Турция ще изградят два терминала за втечнен газ на Мраморно море, нов газопровод за алтернативни на руските доставки и ще работят за изграждане на газопровода "Набуко". Това предвижда подписаният в Анкара по време на визитата на премиера Бойко Борисов меморандум за сътрудничество между двете енергийни министерства.
Министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков беше включен в българската делегация в последния момент. Той се споразумял с турския си колега Танер Йълдъз "Булгаргаз" и "Боташ" да проучат проектите за около година. Пред "Дневник" Трайков допълни, че с новия документ се предвижда техническа възможност за доставки от Турция по съществуващия газопровод за транзит на руски газ в случай на евентуална нова газова криза.
Новият газопровод пък ще свързва терминалите на Мраморно море с компресорната станция в Лозенец. По предварителни оценки на "Булгаргаз" България ще инвестира в него около 50 млн. лв. Изграждането на новата газова връзка с Гърция е оценено на около 120 млн. евро. По газопровода с Турция ще може да се доставя газ от Азербайджан, Катар и Египет. 
"До момента подписването на меморандум с турската страна бе невъзможно, защото липсваше политическа воля. Следващата стъпка е да започнат преговори с Азербайджан за доставки", коментира изпълнителният директор на "Булгаргаз" Димитър Гогов. Според експерти възможни са и доставки от Иран.
По време на срещите проличаха амбициите на южната ни съседка не само да играе ролята на енергиен център в региона, но и да има водеща роля в проекта "Набуко". Турският премиер Реджеп Ердоган призова София да подкрепи ускоряването на проекта, макар именно турските претенции към подписаното през миналата година споразумение  да бяха една от основните причини за забавянето му. България може да окаже натиск към ЕС за ускоряване на проекта, каза Ердоган. Според Борисов "двете страни са мотори на "Набуко" и без нас газопроводът не може да стане".
Новият язовир на Тунджа не бе включен в меморандума по настояване на българската страна, която е против язовирната стена да е на турска територия и финансирането да се поделя. При този вариант управлението на водите би било от Турция. Предложихме язовирът да е изцяло на българска територия, каза външният зам.-министър Марин Райков. Съоръжението трябва да предотврати наводненията на Одрин. Технически проект за изграждането му има още от миналия век. Проектът бе лансиран отново от Анкара пред кабинета на Сакскобургготски.
Двете страни ще строят нови фериботи

България и Турция ще открият два нови ферибота между пристанище Варна и пристанищата Самсун и Зунбулдаг, съобщи транспортният министър Александър Цветков. Това е било договорено на заседанието на българо-турската транспортна комисия през миналата седмица. С 40% са увеличени квотите на разрешителните за товарни превози, които бяха въведени преди година между двете страни. Еднократните, които се договарят всяка година стават 17 500 вместо досегашните 12 500, а тези за трети страни са вече до 1000.

Последните позволят на превозвачите да товарят в Турция и да возят до трета страна. Двете страни ще работят за развитието на "ро-ла" превозите, които позволят качването на камиони върху влакове. Обсъжда се откриването на терминали в Свиленград и Драгоман. В момента българската страна търси финансиране за тях. Договорено е увеличаване на полетите между София, Анкара, Истанбул, Бурса и Измир като бъдат открити нови линии от летищата във Варна,Пловдив и Бургас.