Монополисти доставчици по САПАРД препречиха пътя на нови 140 проекта

Оценката на 138 проекта за модернизация на мандри, месопреработвателни и рибни предприятия по програмата за развитие на селските райони е блокирана зарази участието в тях на фирми монополисти, които са разследвани от Европейската служба за борба с измамите ОЛАФ. За да се размразят субсидиите, са поканени експерти от германски институт в Дрезден, които да оценят на място доставеното оборудване в българските предприятия.
Това съобщи за "Дневник" изпълнителният директор на фонд "Земеделие" Калина Илиева.
Български компании са кандидатствали за субсидии по мярка 123 за т.нар. добавяне на стойност към земеделските и горските продукти, но изведнъж в пречка се превръща оборудването, доставяно от фирми, разследвани за лоши практики при усвояването на средствата от програма САПАРД. Така се стига до продължаваща вече петнадесети месец оценка на положението.
Приемът на проектите е започнал през октомври 2008 г., но само два месеца по-късно
гръмва скандалът с т.нар. афера "Сидоренко"
В разследването ОЛАФ установява, че по-голямата част от оборудването на мандрите и кланиците по програма САПАРД е осигурено от 10 български и германски фирми, за които има съмнение, че са злоупотребявали с монополното си положение при определяне на цените.
С писмо до фонд "Земеделие" Европейската комисия сезира българската администрация за откритото досъдебно производство, заради което България не би могла да приема други проекти с участието на тези доставчици. Същите компании фигурират и в проектите по селските райони, затова тяхната оценка е била блокирана.
"Вместо предишното ръководство да спре приема на проекти до изясняване на процедурите, кандидатите са натрупани нови 138 проекта, които чакат оценяване повече от година", обясни Калина Илиева. Тя определя като твърде странни и правилата за кандидатстване по тази мярка, които допускали кандидатите да започнат инвестицията си веднага след депозиране на проектите във фонд "Земеделие".
Това е било регламентирано с изработената от земеделското министерство наредба, която позволявала
строителството на предприятията да започне без първоначален оглед
от експерт на фонда, който да установи дали цеховете се строят на голо поле или преди това е имало сгради. В резултат на това много от предприятията са завършени и отдавна произвеждат, а сегашната администрация на фонда трябва да оценява направените разходи само въз основа на документите, представени от получателите на субсидии, което противоречи на европейските практики, обясни още Илиева.
За да бъдат защитени интересите на бизнеса и да се възстанови обработката на проектите, новото ръководство на фонда е решило да използват услугите на външни оценители, които да изчислят реалната стойност на оборудването. Според европейските изисквания администрацията може да оцени реалната стойност на купеното оборудване чрез три метода. Първият е да се сравнят цените на три оферти, които кандидатите представят при покупката на машините. Този метод обаче се оказва неприложим, защото преработвателните предприятия купуват оборудване по поръчка и трудно може да намерят три оферти от различни производители, обясниха от фонда.
Вторият предвижда
външни оценители, които да направят независим анализ
Последният метод е маркетингово проучване, но той изисква много време.
Затова България се е спряла на второто решение и е поканила експертите от Дрезден. Техният институт е специализиран в областта на машиностроене за хранително-вкусовата промишленост и понеже близо 60 на сто от европейското оборудване държат германските фирми, затова смятаме, че тяхната оценка ще бъде най-обективна, обясни Калина Илиева.
Германските експерти започват работа днес и по план се очаква да приключат до две седмици, обясни шефът на фонда.
Заплащането ще стане по програма техническа помощ и няма да бъде за сметка на бюджета.
Възстановяването на работата по тази мярка е част от програмата на фонда за изпълнение на препоръките на Европейската комисия, направени при първия одит за изпълнение на програмата, за които "Дневник" писа. Целта на този доклад е да се докаже, че при усвояването на средствата по селските райони администрацията няма да допусне лоши практики като договаряне на оферти, свързаност между кандидатите и др., които бяха разкрити при програмата за селските райони.