Любомир Христов: Приоритет е затварянето на дупките

Любомир Христов: Приоритет е затварянето на дупките

Любомир Христов, зам.- кмет по транспорта на София
Любомир Христов, зам.- кмет по транспорта на София
Транспортът, трафикът в София и дупките по улиците са едни от най-сериозните проблеми на града. След снеговете състоянието на пътните платна се влоши още повече. В същото време финансовото състояние на общината не позволява да се увеличат средствата за текущи ремонти и изграждане на нова инфраструктура. Градският транспорт също има финансови проблеми, а решаването на големия въпрос със задръстванията още чака Генералния план за движението. За това как ще се справи столичната община с трафика, дупките и недостатъците на градския транспорт разговаряме със зам.-кмета Любомир Христов.
- Приоритет е затварянето на дупките, но ще търсим резерв да преасфалтираме изцяло някои улици

- Финансов консултант ще предложи преструктуриране на градския транспорт
Г-н Христов, след снеговете и ниските температури през зимата по улиците на града отново се появиха доста големи дупки. Кога ще ги запълните?
- Съществуват технологични изисквания за това кога може да се ремонтират улиците - температура на основата, на въздуха и влажност. Има участъци, които наистина са в доста лошо състояние. Правим всичко възможно там да има аварийни ремонти. Вече се работи по най-проблемните участъци на бул. "Цариградско шосе", бул. "България", околовръстното шосе, надлезът "Надежда".
Възложена е работа и по бул. "Ботевградско шосе". Що се отнася до планираните текущи ремонти - до средата на март районните кметове трябва да предоставят списъци с улиците, които приоритетно да бъдат възстановени в рамките на осигурените средства.
Гаранцията на текущите ремонти е 1 година. Как се гарантира, че не се появяват едни и същи дупки?
- Възложено е на общинското предприятие "Софинвест", което отговаря за качеството на работата, да направи извадков контрол на определени участъци по сигнали на граждани. От него трябва да се види и в каква степен гаранциите са спазени.
Освен това от три години се прави заснемане на всяка дупка, в което е отразен размерът, точното й местоположение, за да може при повторния контрол да се установи дали се ремонтира същата дупка, или в близост се е отворила нова.
Там, където е правено цялостно преасфалтиране, няма проблеми. А там, където дълги години не е правено преасфалтиране, всяка пукнатина е потенциална дупка.
Явно преасфалтирането е по-доброто решение. Има ли обаче достатъчно пари в бюджета за тази година за цялостен ремонт, или основно ще се кърпят дупки?
- Ще търсим резерв в рамките на парите за текущи ремонти, за да преасфалтираме изцяло някои от участъците, но сега приоритет е затварянето на появилите се дупки. Миналата седмица имаше изявление на зам.-председателя на камара "Пътища", който твърди, че в рамките на бюджета на общината за текущи ремонти - 27 млн. лв., може да се преасфалтира целият град. Ще направим среща с него, за да видим какво е имал предвид.
Едва ли ще има по-доволни хора от мен и от кмета, ако успеем с малкия бюджет, с който разполагаме, да преасфалтираме изцяло трасетата. Има обаче и друг проблем. Под улиците, които не са ремонтирани в последните 20-30 години, има канализации и водопроводи, които също не са подменяни. Може да се случи така, че да асфалтираме улицата открай докрай и след два месеца тръбата отдолу да се спука и тя отново да бъде разкопана.
Един от упреците срещу администрацията е, че в момента трите фирми "Главболгарстрой", "Холдинг Пътища" и "Пътища и съоръжения", които имат договори за текущите ремонти, работят с подизпълнители и така дейността им се оскъпява. Ще заложите ли изискване да няма подизпълнители при новите конкурси след изтичането на сегашните през лятото?
- Би могло да се заложат такива условия. Аз няма да коментирам дали това е добре или не. Намерението ни е в бъдеще градът да бъде разделен на 6 зони, като това ще позволи на дружествата да правят и инвестиции в техника, тъй като при по-малки зони това трудно ще се случи. Ако фирмите са много и малки, администрацията трудно ще ги контролира. Фирмата трябва да е достотъчно голяма, за да се справя с работата. От друга страна, голяма фирма с много голям район трудно ще се справи сама с него.
За колко години ще са новите договори за текущия ремонт?
- За максималния по Закона за обществените поръчки срок от 4 години.
А ще дадете ли предимство при конкурсите на фирмите, които предлагат нови и по-ефективни технологии за запълване на дупките, както и по-дълги гаранции от една година?
- Да, но в момента гаранцията е законово фиксирана. Ще има изискване за нужната техника и специалисти, както и насърчаване на използването на нови технологии.
От години ръководството на общината планира ремонт на основни булеварди  като "Цариградско шосе" и "Брюксел", за последния има и избран изпълнител. Ще търсите ли външно финансиране за тях?
- Водихме разговори с министерството на транспорта, което ще проучи какви са възможностите да се пренасочат част от средствата от оперативна програма "Транспорт" за градска инфраструктура. Искаме с парите да ремонтираме "Брюксел", "Цариградско шосе" и "Ботевградско шосе".
Каква сума от оперативната програма ще ви е нужна за ремонта?
- Не сме посочили сума. Само за бул. "Брюксел" ще са нужни 16 млн. лв.
А смятате ли, че ще успеете да се справите с проблема с трафика до изтичането на мандата ви догодина?
- Искам да успея, но какво значи да се справим с проблема? Няма голям град в Европа, който да няма такъв проблем. На практика местата в София, на които се получават задръствания, са 40-50 и на някои вероятно е невъзможно проблемът да бъде решен. Времената за минаване през кръстовищата могат да бъдат поне намалени и вместо да чакаме 6 светофара, да чакаме два.
Как може да стане това?
- С по-добро управление на светофарите. Затваряне на някои от улиците в районите на натоварените кръстовища с цел осигуряване на пропускливост на основните направления. Някъде може да се разширят улиците, да се реши проблемът с левия завой. Давам за пример бул. "България" в посока околовръстното шосе, където на няколко кръстовища има секция за ляв завой.
Тя обаче е направена с разширение на кръстовището за 7-10 коли, а желаещите да завият са много повече. Това автоматично ги изкарва в съседната лента за движение и така става задръстване. Ако успеем да удължим лявата лента, част от проблема там ще се реши.
Генералният план за движението трябваше да дава точно такива малки решения. Той обаче ще се забави още. Ще има ли някакви санкции за фирмата "Мот Макдоналд", която го прави, или вината не е само тяхна?
- На този етап няма да търсим неустойка от изпълнителя, а работещо решение. Договорът ще бъде удължен с 6-8 месеца. Проблемът е двустранен, тъй като заданието към изпълнителя е направено много общо и после е започнало прецизирането му. Така или иначе като елемент от цялостния план консултантите ще ни дадат микромодели за 52 кръстовища в София. Вероятно решенията за тях ще бъдат представени към средата на годината.
Проблемът с трафика включва паркирането. Вече представихте проект на концепция за организацията му, но кога на практика тя може да бъде реализирана?
- Оттук нататък нещата ще зависят от общинския съвет, който трябва да я разгледа и одобри. Някои мерки ще влязат в сила веднага, за други ще трябва време за обособяване на зоните, осигуряване на знаци, хора, преструктуриране на системата за таксуване.
Намерихте ли решение за паркирането в платените зони за живеещите в тях софиянци? Винетките от 70 лв. на година бяха отменени от съда...
- Предложен е вариант за това, като принципът ще е, както досега - плащане на годишна такса.
Не се ли притеснявате, че и новата такса може да бъде отменена, тъй като мотивът на съда беше, че не осигурявате място срещу нея?
- Не искам да коментирам мотивите на съда, но не разбрах мотивите на хората, които обжалваха наредбата. Гарантирана е възможността на тези хора да спрат в синята зона почти безплатно. Общината няма задължение да осигурява публична общинска собственост на хората, които имат частна собственост в платената зона.
Живеещите в този район нямат вечното право да ползват безвъзмездно общинска собственост само защото живеят в центъра. Въпреки това общинският съвет е взел решение, с което е предоставил възможността на тази категория хора да паркират колите си близо до домовете си на практика безплатно.
Новото решение предлага ли повишаване на таксата?
- Не се предлага цена, а как да се реши въпросът концептуално. Центърът за градска мобилност ще изчисли себестойността на услугата.
Ще настоявате ли за преструктуриране на общинските фирми за градски транспорт, тъй като те от доста време имат финансови проблеми?
- Възложено е на Центъра за градска мобилност да привлече качествен финансов консултант, който да даде снимка на финансовото състояние на системата на градския транспорт и на отделните дружества и да препоръча как да се подобри състоянието им. Това може да стане с преструктуриране или по друг начин. Анализът трябва да е готов до края на май. Освен това в момента работим по нова методика за формирането на документите за пътуване - билети и карти.
С промяната на методиката може ли да се стигне до предложение за увеличаване на цената на билета?
- Може да се предложи и намаляване. Нека да видим какъв ще е резултатът от работата на екипа.
Ще има ли нови коли за градския транспорт тази година? "Столичен автотранспорт" вече прекрати частично една процедура за доставка на 30 автобуса заради липса на пари.
- В момента другата част от тази поръчка - за 20 автобуса, се обжалва от един от участниците и доставката им зависи от това кога ще се произнесе съдът. Те обаче са важни, тъй като са и на екологично гориво. Към края на септември ще бъдат доставени и 30 тролея. В рамките на годината това са новите транспортни средства. Ще пристигнат и 15 трамвая втора употреба от Германия.
Предстои поръчка за още толкова. На този етап не можем да купуваме ново поколение трамваи, защото освен че самите мотриси са доста скъпи, релсовата инфраструктура трябва да бъде подменена. Ще търсим пари за подмяна на мрежата по оперативната програма "Транспорт" или други източници на финансиране.