Антоний Гълъбов: Скандалът президент - кабинет ще затихне, но атаките на Първанов ще продължат

Преди повече от седмица се развихри поредният скандал между президента Георги Първанов и правителството. Той започна от участие на вицепремиера и финансов министър Симеон Дянков във вечерно телевизионно шоу, а ден по-късно президентът му поиска оставката, ако не докаже направени в шоуто "внушения, че Първанов притежава имоти и средства зад граница". Напрежението ескалира миналия петък, когато президентът публикува стенограма от разговора си с вицепремиера, отишъл на "Дондуков" на помирителна среща. От ГЕРБ видяха в публикуването й удар на Първанов срещу правителството, свързан с новия политически проект на президента. Вицепремиерът Цветан Цветанов го обвини в нарушение на конституцията, а премиерът Бойко Борисов заяви: "Щом президентът иска война, добре. Ще си я получи." Заговори се за импийчмънт, но след това само за два дни температурата на напрежението рязко падна. |
- При отсъствието на нормална опозиция президентът ще се изкушава от тази роля - Не изключвам това да е отзвук от отношения във външната политика, свързани с енергетиката |
Как ще се развие сблъсъкът между президeнта и правителството?
- Ситуацията няма и не може да има институционално развитие. Президентът и вицепремиерът и финансов министър Симеон Дянков нямат пресечна точка като институции. Естественото пространство, в което напрежението трябва да бъде овладяно и по възможност рационализирано, е Народното събрание. Това, на което станахме свидетели, е проблем на недостатъчно ясно разбиране за обхвата на правомощията на институциите.
В парламентарна република президентът не е нито арбитър, нито ментор на политическия живот, той не може да изявява назидателно мнението си по отношение на когото и да е. Онова, което се чете в стенограмата, е, че всъщност г-н Дянков няма никакво значение. Г-н Първанов използва възможността, за да отправи определени послания към определени аудитории.
Рубриката, в която е публикувана стенограмата на сайта на президента, е "Изявления". Тя наистина е изявление, в което г-н Дянков е имал възможността да бъде на първи ред, за да слуша лично това, което президентът иска да каже на някакви хора.
А с каква цел го прави според вас?
- Опитва се да обозначи собствената си позиция спрямо правителството. При отсъствието на нормално функционираща парламентарна опозиция президентът през тази година ще бъде често изкушаван от подобна роля. Тя е несвойствена на президентската институция - той не е и не би могъл да бъде участник в политическия живот на страната, още повече в партийния.
Защо участие на финансовия министър в телевизионно шоу се разрасна в такъв скандал?
- Тъй като не става въпрос само за това участие. Ако погледнем внимателно стенограмата, виждаме, че г-н Първанов от самото начало на монолога си започва с многострадалния икономически доклад, изготвен от неговите експерти, продължава през всички ситуации, които са били свързани по някакъв начин с изявите на г-н Дянков, завършва с послание по-скоро срещу управлението на правителството на ГЕРБ, тъй като все още не е директно насочено към министър-председателя.
Изглежда по-лесно да се говори на Дянков, а пък да се разбира, че става дума за цялостна оценка на правителството. Това не е работа на държавния глава, той не е страна в партийния и политическия живот в страната.
Защо му е на Първанов да си открива война срещу правителството точно в този момент?
- Той знае много добре, че правителството има ограничени възможности да влияе върху президентската институция. Освен всичко останало очевидно е, че президентът има определени амбиции в политически план. Аз не изключвам това да е отзвук на друг тип отношения, свързани по-скоро с външната политика.
Имате предвид външна политика в областта на енергетиката ли?
- Да. Става дума за енергийните проекти и позицията на правителството отпреди седмица, която по-скоро поддържа желанието за бързо приключване на преговорите по АЕЦ "Белене". Позиция, която беше съгласувана и с Европейската комисия.
От министър-председателя бяха отправени ясни послания за това, че България ще се стреми към обща енергийна позиция на ЕС, а не към двустранни преговори с руската страна. Всичко това по някакъв начин рефлектира в подобен тип завихряния в политическия живот. Те са фалшиви в основата си, тъй като формално се говори от името на институции, но всъщност не става дума за институционален сблъсък.
Според вас какво ще бъде развитието оттук нататък? Президентът ще се влияе от личния си интерес в енергийната политика, правилно ли ви разбирам?
- Този интерес многократно и много категорично беше заявяван дори отвъд границите на правомощията на президента. В неговите конституционни правомощия не е включена възможността той да води преговори от името на България.
Той има възможността да преподпише международни договори, но не може да води преговори. А финалната фаза на преговорите за проектите "Белене", "Бургас - Александруполис", "Южен поток", които бяха сключени с руската страна, беше водена директно от президента. По тях като че ли беше постигнато накрая съгласие в столичния бар "Синатра". Имаме сериозни прекрачвания на границата на президентските правомощия.
Основателна ли е тогава тезата, че провокираното от Първанов напрежение е свързано с подготовката му на нов политически проект?
- Това изглежда много вероятно. Засега подобен политически проект стои в сферата на предположенията, но през последните 2-3 години част от интелектуалните и експертните среди около президентската администрация се опитват да разработват различни сценарии в това отношение.
Очевидно, че след края на втория си президентски мандат Първанов няма да се оттегли от политиката. Вероятността той да бъде ангажиран с конкретен партиен проект е напълно реалистична, съвсем друг въпрос е, че той има право да се занимава с това, след като престане да бъде президент на републиката.
Така е. Но каква е играта на президента сега?
- Опитва се да се обозначи. Това е трета или четвърта негова акция през последните месеци, очевидно е, че тази година ще бъде изпълнена с подобни опити в посока да се обозначи, разграничи и позиционира в политическото пространство. В стратегическото планиране на администрацията на президента цялата 2010 г. е заредена вече с подобен тип акции.
Моментът за сегашната операция правилно ли е подбран от президента предвид немощното състояние, в което е изпаднала БСП. Опитва ли се да придърпва към бъдещия си проект партийни активисти?
- Ще го разберем в началото на 2012 г., когато вече няма да е президент. В най-добрия случай той би могъл да участва в избори през 2013 г. Струва ми се, че тази огнева подготовка е твърде изпреварила времето си, тъй като той първо трябва да завърши успешно мандата си и след това да се занимава с партийно строителство.
Той е избран за президент, не е избран за баща на нацията и за изразител на свещения дух на българската нация. Между другото много се спекулира с фразата в конституцията, че той е изразител на единството на нацията. Той е избран чрез преки избори, а не чрез някакъв мистичен ритуал, в който духът на нацията го е посочил като негов изразител.
Вие как виждате една президентска партия? Близкият до президента проф. Кръстьо Петков вече го посъветва проектът му да е близък до ГЕРБ, а не срещу ГЕРБ и Борисов...
- Изглежда разумен съвет, особено в момента, когато ГЕРБ е единствената влиятелна политическа сила, чиято подкрепа не намалява независимо от противоречивите оценки за досегашното управление на кабинета.
А дали го прави?
- Съмнявам се. Поне засега не забелязвам.
Ако този съвет е добър, защо Първанов тръгва на война, както го определи премиерът Бойко Борисов?
- Има лични мотиви, усещане на накърнено самолюбие, което никого не интересува. Личните чувства на един политик не би трябвало да бъдат предмет на обществена дискусия.
Каква е прогнозата ви за изход от ситуацията? Дали премиер и президент няма да се помирят тихомълком, както са го правили и преди?
- Ще трябва да бъде намерен баланс. В момента няма никакъв смисъл от нагнетяване на напрежението, тъй като то няма да остане в диалога между "Дондуков" 1 и 2, а ще влоши допълнително ситуацията в страната. От тази гледна точка колкото по-рано бъде нормализиран диалогът между институциите, толкова по-добре. За да бъде нормализиран, диалогът трябва да престане да бъде личен.
Топката в полето на премиера ли е?
- Реално погледнато, Народното събрание има възможност да предприеме различни ходове в тази ситуация.
Тоест парламентът ще бъде рефер?
- Това е нормалното, защото все още сме парламентарна, а не президентска република. Струва ми се, че желанието на кабинета и на мнозинството ще бъде по-скоро да тушират противопоставянето, отколкото да го изострят допълнително.
Борисов пак ще отстъпи на Първанов, така ли?
- Струва ми се, че може да се постигне някакво съгласие относно определени граници на влияние и ненамеса в делата на други институции. Позицията на Борисов е да няма открит конфликт срещу президента. Предполагам, че и в момента ще бъде потърсен вариант за туширане на напрежението.
Борисов няма нужда от нов фронт в тила си към президентската институция.
Проблемите, които има в управлението, свързани с кризата, с много тежки социални въпроси са предостатъчни, за да има нужда и от още един фронт на противопоставяне. По-скоро ми се струва, че с пестеливите си коментари по темата дава ясен сигнал, че не трябва да продължава противопоставянето, тъй като е безсмислено.
Значи нещата отиват към заглъхване.
- По-скоро да. Това не е първият случай само от началото на тази година.