Пресконференцията на президента - хронологията

Пресконференцията на президента - хронологията

Пресконференцията на президента - хронологията
15.35 - Край на  пресконференцията
15.31 - В тази сграда, в тази институция, решенията ги взимам аз.Що се отнася до публикуването на стенограмата - в тази зала на срещи присъства стенограф и всеки, който участва в разговори, сам натиска бутон, не за да включи високоговорител, а за да се прави запис. Така е от 20г. и никой не е бил изненадан. Изненадан е г-н Дянков, защото беше показан в цял ръст.Такава е практиката и в сградата отсреща, не вярвам разговорите на г-н Борисов да не се записват.
  • 1X
  • 1.2X
  • 1.5X
0:00
0:00

PARVANOV 2 CAST

  • 1X
  • 1.2X
  • 1.5X
0:00
0:00

PARVANOV 1 CAST

15.28 - Тезата, че има разминаване в позицията на премиера и парламентарната му група дойде от него или поне така бяха разтълкувани думите му от медиите. Според мен министър-председателят си владее групата и така трябва да е. Това, върху което акцентирам, е влиянието на друг лидер върху групата. Не очаквам нестабилност от ГЕРБ. Никога не е имало такава солидна подкрепа за правителство от страна на Народното събрание. Това предполага непопулярни мерки. Подкрепям такива, мерки, когато са неизбежни
15. 24 - Не мога да прогнозирам как бих реагирал на увеличението на здравните вноски и дали бих наложил вето. Държа на позицията си, че данъчната политика е работа на правителството. Може да спорим, но би било лошо, ако президентът започне да пише данъчните закони на правителството. Затова отговорът е по-скоро не, но се надявам управляващите да се съобразят с мнението на синдикатите, бизнеса и др.
15.21 - Идеята да подадем всички оставки и да идем на избори е легален импийчмънт, защото нямам право да се кандидатирам за трети мандат. И какви избори в разгара на кризата, моля? В момента смятам, че не може да има по-добро решение от това правителство. Не мога да си представя, че служебно правителство може да подготви и да реализира антикризисна политика. Да си избием тези неща от главата и да се хващаме за работа.
15.20 - Продължителността на кризата ще е правопропорционална на времето на присъствие на министър Дянков във финансовото министерство
15. 14 - Репортер на Би Нюз цитира думи на вътрешния министър Цветан Цветанов в дадено днес интервю и иска коментар по тях : "Гоце е морално дискредитиран. Първанов да отговори защо убиха неговия съветник Емил Кюлев".
Това е речникът на вътрешния министър?, отговаря президентът. Добре, ще отговоря, не разбира се, с такъв речник. Понеже имам добра памет, помня, че той ме попита в разгара на предишната криза дали познавам братя Маргини. И аз казах :"Не, не съм им виждал очите". Но ако иска, г-н Цветанов може да попита някой друг, който е по-близо до него - г-н Костов, дали познава тези личности. Не става дума за това. Понеже се споменават много имена в последните няколко дни с внушенията, че съм срещнал някого някъде, който бил на прием или рожден ден в присъствието на хиляда души... Отклонявам този подход. Никой от екипа или охраната ми не проверява присъстващите на публично мероприятие. По-важният въпрос е кога олигарсите станаха такива? Затова всъщност е и скандалът, който се разгаря. Всички мълчат, обаче ключът е отварянето на икономическите досиета. Обясняват, че няма такива. Разбира се, че няма подредени в архива папки. Но трябва в компетентните служби да има информация. Затова, когато Костов говори за Алексей Петров, моят въпрос е кой вкара Петров в службите и "Кремиковци". Кой вкара олигарсите в банките, кой им даде да строят пътища? Включително до последното правителство. Дайте да видим и скандалните заменки. Другото са недомлъвки. Иначе, думите на министъра показват изключително ниво
15. 13 - Никакви компромиси не могат да се правят, докато върви искането за отстраняване от поста. След като мине въпросът пред Конституционния съд, вероятно ще седнем и ще започнем на чисто. В момента искането за отстраняване тегне над отношенията ни и няма какво да го коментираме
15.12 - След публикуването на стенограмата си контактувахме неколкократно с премиера. Какъв е характерът на разговора няма да кажа, защото не е коректно и не е в моя стил
15.10 - Андрей Арнаудов от "Шоуто на Иван и Андрей" поиска думата за въпрос и покани Първанов в шоуто си. Бих ви гостувал, но в тази ситуация няма как да стане това, отговори президентът
15. 07 - Ако някога се направи изследване кой в каква степен е бил обект на публикации с жълт характер, ще попадна в челото. За съжаление, не само аз, но и моята фамилия - съпругата ми, децата, родителите. Така е - когато няма възражения срещу онова, което правим в политиката, се търсят други начини за атака. Не зная кога и как са хванали тази дезинформация в шоуто, но аз я следя отдавна. Тя от самото начало се свързваше с името на Симеон Дянков. Не обърнах внимание, защото беше в жълтата преса и там са се появявали доста по-гнусни неща. Бил съм в много шоупрограми. Но да се каже такова нещо за президента, не за гражданина Първанов, в контекста на правените проверки...Извинявайте, поне това съм длъжен да защитя. И по тази линия ще си водя битката докрай. Не бих искал да ангажирам президентската институция със сигнали до съдебната власт, но някога мога да защитя името си и по този начин.
15. 04 - Пределно ясен съм и искам веднъж завинаги да се разбере, че това, което правя до края на мандата ми, ще бъде свързано с ангажиментите ми на държавен глава. Какво ще правя след това си е моя работа. Това, което казвам, е реалистична оценка на ситуацията. Няма да допусна да се водят разговори, които могат да имат двуличен характер. Просто ще си вършим работата. Имаме ангажименти, които са общи за всички институции. Образно казано, всеки ще си носи раницата и надявам се, в крайна сметка да имаме събиране на векторите в една посока, в една цел.
15. 03 - Нямам съмнение, че това беше подготвена атака на екипа на г-н Дянков
15.02 - Ще направя всичко възможно, за да се публикуват стенограмите от сформирането на тройната коалиция в рамките на мандата ми. Не сега, защото има натиск. Опасявам се, че и тук ви подвеждат хората, които са участвали в подобен род консултации. На тях се обсъждат правните основания за формиране на кабинета, готовността на една или друга формация да участва в кабинета. Разговорът се свежда до "Рапорт даден, рапорт приет". Няма интрига. Проблемът на тройната коалиция не е във формирането й. Червената нишка беше как България да влезе в ЕС. Проблемът на тройната коалиция е в политиката, която правеше след това. Но това беше заложено във формата на разпределение на министерските места.
14.57 - Въпросът със стенограмите е въпрос на установена нормативна и административна практика, еднаква за президентство, парламент и Министерски съвет. Всички разговори с държавни и правителствени ръководители, се стенографират. Ако Иван Костов, или друг, не го е правил, е бил в грешка, защото няма чувство за институционална памет. Тези стенограми се водят в цял свят, за да се знае три президента след мен какво съм правил аз, какво съм договарял. Много бих искал да публикувам стенограмите от разговорите с Путин като президент, и една година по-късно - с президента Медведев и Путин като премиер. Няма да има по-силно доказателство, че българската делегация е отстоявала националния интерес. Оставям настрани, че тези разговори са достатъчно дипломатични, за да будят интерес. На тези разговори на четири очи присъства по един чиновник и от двете страни, който прави паметна записка. Казвам това заради пошлото изказване на Асен Агов. Тук пак стигаме до въпроса за паметта.
14. 54 - Не съм убил архар(в отговор на Сашо Диков). Ако можете да ме уличите в лъжа, направете го сега, включително пред съпругата ми, не ми задавайте хипотетични въпроси (На въпрос дали би подал оставка, ако бъде уличен в лъжа - бел.ред.). Няма как да бъда уличен в лъжа.
14.51 - Чух репликите, които обвързват моята позиция с евентуален политически проект. Забележително е, че атаката започна отново от вътрешния министър. Мисля, че не би трябвало да говори за това единственият шеф на политическа партия, който е вътрешен министър. Не се сещам за друг такъв случай в Европа. Той е патрон на ДАНС и аз питам няма ли тук тревожно срастване на политическата власт със силовите органи. И на този фон той обезценява моята позиция сега с нещо, което щяло да става в далечното бъдеще. Намирам за немного мъдро и това, че човекът, който искаше да следи телефоните, интернет и обществото като цяло, да протестира срещу една рутинна управленска практика. Смятам, че дебатът трябва да се води по същество, не с отвлечени, мними, хипотетични контрааргументи.
14.50 - Чух, че премиерът имал в джоба си оставка. Не зная какво има в джобовете си, но имам чувството, че в който и джоб да бръкне, вади импийчмънт и искам това да спре
14. 48 - Не вярвам, че г-жа Фидосова е наложила темата за импийчмънт против волята на премиера. Помирителна среща не е необходима. Срещи, разговори, съвместна работа по тези въпроси трябва да има, не за самоцелното обединение. Не съм предизвикал по никакъв начин конфликт, за да се помирявам. Но безусловно има нужда от взаимодействие и то беше накърнено сериозно от едно тежко искане на парламентарното мнозинство. Така или иначе трябва да работим заедно. На ход е отсрещната сграда, тя трябва да прецени какъв ще е режимът на нашето взаимодействие
14.47 - Сашо Диков от Канал 3 протестира, че не получава думата за въпрос и е изпреварен от репортер на БНТ
14.45 - Аз съм за възобновяване на диалога между институциите. Диалог под сатъра на импийчмънта не може да има. Ако не бъде прекратена процедурата, тогава ние просто ще работим в друг режим. Президентската институция ще продължава да работи еднопосочно с всички институции за отстояване на държавните интереси. От нас политика на инат няма да има. Когато става дума за разумни неща, аз ще съм от първите адвокати. Но както и да го наречем - диалог или напрежение, това не снема необходимостта от коректив. Както аз нося на критики, и правителството трябва свикне на подобно отношение. Това е демокрацията.
14. 42 - Пак се заговори за война между институциите. Струва ми се, че в този случай премиерът и ГЕРБ стават заложници на една линия на "костовизация" на българския парламент и управлението изобщо. Така си обяснявам и репликата на премиера, че бил на различно мнение, но групата гласувала в полза на отстраняването. Не зная дали това е част от някаква стратегия.
14.39 - Чух г-н Костов да казва, че с едно решение ще забранят на президента да публикува стенограми. Няма да стане. Моето място тук е определено от 2 млн. избиратели. Ще запазя добрите отношения с парламента. Но нашата институция не подлежи на парламентарен контрол и нашата отстъпчивост и сговорчивост не трябва да бъде тълкувана като слабост. Впрочем г-жа Цецка Цачева беше въвлечена няколко пъти да изразява партийните позиции на ГЕРБ, помните ли друг такъв случай?
14. 38 - Искам кабинетът на Бойко Борисов да успее, но не искам когато има проблеми, да се върви по линия на първосигналната реакция да се търси врагът. Иначе оставам с впечатлението, че единствената последователно следвана антикризисна мярка на правителството е импийчмънт на президента. Целта е президентът да бъде държан в шах и да се поддържа страх в останалите социални групи - лекари, учители и т.н. В политически план целта е да се поддържа еднополюсен модел - да не се допусне разномислие и алтернативност. Няма да стане
14. 37 - Атаката на г-н Костов и ГЕРБ е не само защото г-н Дянков е идеолог на правителството. Цялата работа е защото Дянков се превърна в символ на това управление
14.36 - Президентът показа книга, съдържаща секретните стенограми на Хенри Кисинджър
14. 37 - В разговора няма нито една обидна дума.Никога не съм си позволявал да обиждам. разговорът беше строг, но беше интелигентен, конструктивен, както каза самият министър. Така че не виждам аргументите на тези, които го защитават. Готов съм да говоря много по стенограмата днес.
14. 35 - Г-н Дянков беше при мен в качеството си на вицепремиер и министър. Аз нямам лични отношения с него, още повече, че за срещата настоя самият министър-председател. Нямаше по прост начин истината да излезе наяве от публикацията 1:1 в стенограмата. Така, както го правят в Министерския съвет. Някой питал ли е предишния кабинет дали е съгласен? Не, и няма нужда.
Тук беше подменена темата на дебата. Проблемът не е в публикуването на стенограмата, а че се показа истинското лице на една лъжа
14.30 -  Не съм се и надявал да избегнагорещата тема (за скандала със стенограмата - бел.ред). Искането за импийчмънт е просто продължение на шоуто. Сигурно сме на път да влезем в "Гинес" по брой искания за импийчмънт на президента. Защо тръгва тази поредна атака? Спомняте си - през ноември, имаше подобно искане. Тогава лидери на мнозинството обявиха, че ще искат импийчмънт, без да са уточнили темата. Седнаха, помислиха и извадиха темата за моя отказ да реагирам светкавично на искането на министър Желева за отзоваване на посланици. Тогава си мислех, че едва ли би могло да се измисли по нелеп повод за процедура по отстраняване, но признавам, че последните дни ме опровергаха. Политическият дебат е сведен на едно архиварско равнище.
14.29 - Започват въпросите на медиите
14. 27 - Не ни трябват битки между институциите, а битка с кризата.
14. 25 - Само след една седмица в Брюксел ще има обсъждане на един напреднал вариант на стратегия "Европа 2020". Аз не зная каква е българската позиция по нея. Знам, че вчера е имало обсъждания, надявам се да има резултат, макар че не мога да си представя такова нещо да се работи в лабораторни условия, в кабинета на един или друг министър. Нямам самочувствието, че най-добрите експерти са в президентството, надявам се и правителството да не смята така за експертите, които работят там. Сега е моментът да се опрем на можещите и знаещите
14.23 - Оценявам високо резултатите от работата по отпушването на еврофондовете. Правителството трябва да бъде поздравено.
14.21 - Подкрепям тезата на синдикатите, че е необходим комплекс от мерки за осигуряване на гъвкавост на трудовия пазар.
14.16 - Необходими са няколко важни неща: първо, да се разплати ДДС и коректно изпълняване на договорите по обществени поръчки. Дано не съм лош пророк, но ми се струва, че в тази ситуация е необходима актуализация на бюджета. Второ, необходим е да се осигурят по-лесни условия за кредитен ресурс на малките и средните предприятия. Трето, споделям позициите на бизнеса и работодателите и искам да изразя несъгласие с увеличаването на здравноосигурителната вноска - това не е антикризисна мярка, а натоварва допълнително работника и работодателя и не гарантира повишаване на събираемостта. Смятам да за необходимо да се обсъди национална здравна карта, която да гарантира здравните услуги. Да се осигури механизъм за определяне цените на здравните услуги. Не подкрепям повишаването на минималния месечен осигурителен праг на самоосигуряващите се
14.15 - Необходим е нов план и подход. Загубен е цял много важен цикъл в развитието на бизнеса. Цената на това закъснение е много висока. Безработицата навлиза в двуцифрени измерения. Ако се преосмислят нещата, вместо да се вземат решенията постфактум, когато цената ще е по-висока, е по-добре да се предприеме превантивен подход
14.13 - Кризата не само не отслабва, но се задълбочава във всичките си измерения - финансово, икономическо, социално
14. 11: Моята прогноза е, че поради самия модел на икономиката, кризата ще е по-дълбока и ще продължи дълго. Казвам го, не за да плаша, а за да знаем и мислим какво ни очаква. Има няколко конкретни индикатора, които не може да не будят тревога - вътрешният дълг, нарастването на фалитите и оттук - безработицата в регионите и секторите, най-силно засегнати от кризата. Трето - падането на жизнения стандарт. На практика се консумира нарастването на доходите от последните гондини. Четвърто - закриването на училища, болници и др.
14.10 - На 27 април изтича срокът на правителствените мерки за възстановяване на българската икономика. Очевидно е, че в следващия месец и половина няма как да се излезе от кризата
14.08 - Най-голямата заплаха за нас е след края на кризата да останем в още по-отдалечената периферия. Заплаха за Европа е да има Европа на три писти. Аргументът: "Дайте първо да преборим кризата, пък ще му мислим", е неработещ. Кризата трябва да се управлява.
14. 07 - Тези дни научихме, че кабинетът ще приеме нов пакет антикризисни мерки. Дочу се екстравагантната идея  за закон срещу кризата. Въпросът на въпросите е за съдържателната връзка между двата документа. Не може да се води антикризисна политика на парче. Политиките ще са ефективни , само ако са част от цялостната стратегия "България 2020" в "Европа 2020". Би било много лошо, ако от Брюксел ни се спуснат някакви параметри и ние стигнем дотук - да коментираме единствено постижими ли са параметрите, свързани с устойчивия растеж в българските условия
14. 06 - През януари продължих тази тема с дискусията "България - накъде след кризата?". От месеци набира сила дебатът по стратегическия документ "България 2020".
14.05: През септември поставих акцент върху антикризисното развитие на страната. Подчертах, че не можем да вървим към излизане от кризата, ако нямаме ясни цели и приоритети. Кризата коренно промени условията, променя и ще промени изходните равнища след излизането от кризата
14. 03: Тази пресконференция беше замислена доста отдавна с идеята да направим рекапитулация, да осмислим антикризисната политика и да хвърлим поглед към следващото десетилетие, както правят в Европа в следващите десетилетия. Това ще е и акцент на моето изявление, с риск да разочаровамв някого, защото смятам, че това е най-важно.
14.02: Президентът влиза в залата
14.01: В залата са вицепрезидентът Ангел Марин, шефът на кабинета на президента Никола Колев и други представители на президентската администрация. Сред журналистите е Андрей Арнаудов -  водещ от "Шоуто на Иван и Андрей", където беше казана репликата "млад милиардер"
13.30: Репортерите, фоторепортерите и телевизионните екипи заемат местата си в залата.