Холандската изложба на кралски вагони започна без българско участие

Холандската изложба на кралски вагони започна без българско участие

"...европейската линия на етичност...е в ясно противоречие с българското законодателство..." - това пише Пол ван Влижмън, директор на Железопътния музей в Утрехт, Холандия, в писмо към директора на Български държавни железници. Кое е накарало холандеца да направи този извод разказа в мейл до редакцията на в. "Дневник" Тодор Мадолев.
На 14 април в Железопътния музей в Утрехт започна уникална по рода си изложба на кралски тип вагони от цяла Европа, открита от кралица Беатрикс. За участие беше поканена и България с два експоната – султанския вагон-карета N1 и салон-вагонът на Цар Борис III, и двата - собственост на БДЖ. Представител на холандския музей в двугодишните преговори е Тодор Мадолев, който алармира за провала на българското участие.
Казусът накратко:
Експертен оглед на султанския вагон-карета "Султание", който се намира в Русе, показва, че той има нужда от ремонт, оценен от холандските реставратори на 50 000 евро. Заради "недостатъчно време" за поправка се решава преговорите да се съсредоточат единствено върху втория експонат, с който сме поканени – салон-вагонът на Цар Борис III, който има сертификат за движение в Европа. Предложената компенсация за участие е 10 000 евро, холадците се ангажират и да поемат всички разноски като транспорт и охрана. Съгласно Правилника за управление на фирми с държавно участие обаче от БДЖ определят, че е необходимо разрешение от Министерски съвет, за да стане вагонът част от експозицията. На 17 март разрешението е дадено, след което е проведен търг за експертна оценка на наема на вагона за дните на изложбата. 58 000 евро определят от БДЖ две седмици преди изложбата. За сравнение - а белгийския вагон, който е с пет пъти по-висока застрахователна стойност от българския, поисканата компенсация е 1250 евро. Това е и краят на българското участие в изложбата.
За да разбере, защо наемът на вагоните е толкова скъп, какви са параметрите, по които е направена оценката, защо тези вагони са собственост на БДЖ, а не на Министерство на културата – въпроси, повдигнати от Тодор Мадолев в писмото до медията, "Дневник" се свърза с БДЖ. Първоначалната информация беше, че подробностите за оценката са конфиденциални. Отговор на допълнително зададените писмено въпроси на "Дневник" не беше получен.
Репортаж в късните новини на бTV от миналата вечер (14 април 2010г.) показа, че конфликтът се дължи на различните очаквания на двете страни. Петер-Пол ди Винтер от музея в Утрехт разясни, че те са искали вагонът да бъде "временно отстъпен", а не "наеман". На свой ред от БДЖ казват, че "по закон вагонът не може просто да бъде да предоставян за временно ползване".
Изложбата в Холандия ще продължи до 5 септември.