Николай Костов: КЗК трябва да разследва скритите връзки на някои аптеки с производители и дистрибутори на лекарства

Здравната каса ще натрупа до края на годината 80 млн. лв. дефицит за лекарствата Някои региони на страната може да останат без аптеки |
Г-н Костов, успяхте ли да се споразумеете с ръководството на здравната каса за отстъпките, които да й направи бизнесът?
- От нас касата търсеше мнение и позиция по въпроса как да бъде намален дефицитът в бюджета на НЗОК за лекарства. Нямаше директно искане за отстъпки или за намаляване надценките. Нашето мнение е, че мерките, които се предлагат, са доста палиативни.
Отстъпките, които дават оригиналните производители, плюс фиксираната по-ниска надценка за дистрибуторите, плюс прехвърлянето към пациентите на таксата от 1 лв., която плаща касата на аптеките за рецепта, ще доведат до икономии най-много на 1.5 млн. лв. месечно.
В същото време трябва да бъдат компенсирани около 6 млн. лв. преразход месечно. Знаете, че здравната каса трябва да плаща не повече от 26 млн. лв. за лекарства, а тя плаща около 31-32 млн. лв. на месец. Затова вече има натрупани дефицити, като очакванията са за годината те да надхвърлят 80
млн. лв.
- Имаше предложение от аптечния бос Веселин Марешки всички по веригата - от производител до аптека да свалят надценките с 5-6%. Възможно ли е да стане?
- Това, което е възможно, вече се случи. Производителите на оригинални лекарства намалиха с 5% цените си. За разлика от твърденията на Марешки, че най-голямата икономия трябва да се постигне с намаляване на надценките за дистрибуторите на лекарства, ние продължаваме да мислим, че най-големи възможности да дават отстъпки имат производителите.
Не случайно в Гърция като антикризисна мярка точно те са предложили отстъпка от 20% на здравната каса. Всъщност аз не знам точно какво е предложението на Марешки, защото във всяко негово интервю в пресата надценките и отстъпките, за които говори, са различни. В някои от изказванията си той твърди, че надценката на дистрибутора трябва да е 1%, в други - 5%.
Мога да кажа само, че нито една от тези надценки не е възможна, тъй като само логистичните разходи на дистрибуторите са 5-6%. Ако някой не познава добре Марешки, може да си помисли, че той не разбира нищо и затова прави такива необосновани предложения, но аз го познавам и знам, че разбира от фармацевтичен пазар. Очевидно е, че има други цели и популизмът е само една красива рекламна опаковка за тях.
Според вас какво се крие зад тези предложения?
- Те са прозрачни за хората, които са в бизнеса. Известно е на целия бранш, че Марешки купи дистрибутора "Хигия", макар и не по установения ред. Колко това е законно ще установи Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).
С придобиването на "Хигия" той навлезе на дистрибуторския пазар и сега е в доста странна ситуация - би трябвало да е конкурент на останалите дистрибутори, но на практика не е, защото вече никой не иска да е партньор на "Хигия".
Искате да кажете, че аптеките са обявили бойкот на "Хигия"?
- Не, това е една естествена реакция на собствениците на аптеки предвид лошия имидж на Веселин Марешки и предвид това, че той им е конкурент, и то не винаги лоялен. Така на практика той се оказа с дистрибутор, който обслужва само него.
Погледнато от тази позиция, Марешки не може да участва в конкуренция с другите дистрибутори, защото каквато и цена да предложи на аптеките, те няма да пазаруват. Единственият начин да повлияе на конкуренцията си е чрез поставянето им в неблагоприятни нормативни условия, така че неговото пазарно предимство да изпъкне най-добре.
А пазарното му предимство е, че има комулативен марж от дистрибутора и аптеките, взети заедно, което другите дистрибутори нямат. Той вече е доказал, че може да прехвърля маржове от една дейност в друга и ако при 2-3% надценка дистрибуторите ще бъдат на тотална загуба, той няма да е, защото ще прехвърля марж от аптеките си и на практика ще спонсорира дейността на собствения си дистрибутор, докато другите загинат.
Какво ще се случи с пазара, ако все пак неговите предложения се приемат?
- Това ще доведе до нормативно предимство, а нормативните актове трябва да се създават не за един играч на пазара, а за всички. Ще доведе и до фалит малките аптеки, като явно това е една от основните цели на Марешки.
Да, но често в две съседни аптеки едно и също лекарство наистина се продава на доста различни цени. Откъде идва разликата?
- Аптеките са единственият напълно реформиран сектор в областта на здравеопазването и единственият напълно пазарен сектор.
Надценките, които са нормативно определени, са теоретични и на практика са само горна (максимална) граница и позволяват аптеките да се съревновават под тях. В зависимост от своите възможности и ценова политика, някои аптеки продават под тези цени и затова в тях е значително по-евтино. Оттам идват разликите в цените.
Има размествания в аптечния пазар. На какво се дължат?
- За съжаление, въпреки изявленията на Марешки за високите печалби на "наглите фармацевти", аптеките непрекъснато намаляват и мисля, че до няколко месеца ще паднат значително под 3000, което не се е случвало отдавна.
Само преди две години бяха над 4000. Някои фалираха, други се отказаха, защото трудно покриват разходите си. Така че в някои региони, където по принцип аптеките са малко, със сигурност ще има проблеми.
Как приемате публичните обвинения към цялата гилдия, отправени от Веселин Марешки?
- Може би няма друг бранш, в който представител на гилдията да се изправи и да обвини всички останали свои колеги. Просто не искам да правя анализ на неговото психическо състояние. Има си специалисти за това.
Българският фармацевтичен съюз обяви, че ще сезира прокуратурата и Комисията за защита на конкуренцията, за да потърсят произхода на капитала на големите фирми във фармацевтичния сектор. Очаквате ли сериозни разкрития?
- След последната промяна на закона за лекарствата пазарът стана много по-прозрачен и играчите са ясни. Все още изискването един фармацевт да притежава само 4 аптеки пречи в някаква степен да се видят всички собственици, защото тези, които имат повече аптеки, регистрират много фирми и в някаква степен ситуацията се замазва.
Ако нещо трябва да се разследва, това са скритите връзки на някои аптеки с производители на лекарства и дистрибутори и как те рефлектират на пазара. Не знам как Марешки ще реагира на разследването и на връзката на аптеките му с "Хигия" и "Актавис". Интересно е също да се разбере как така той получи пазарно предимство пред другите, оценявано на 160 млн. лв.
Дали това не е скрита инвестиция на производител на лекарства и какво се крие за нея? Всичко това е видно от балансите на "Хигия" и от загубите на този дистрибутор, които са най-вече от аптеки "Марешки". Интересно е дали те са направени съзнателно. Ще чакаме с интерес разкритията на разследващите.
Все пак не са ли по-скъпи лекарствата у нас от някои съседни страни?
- Това е мит, който сме коментирали много пъти. У нас лекарствата на ниво производител са едни от най-евтините в Европа.
Оскъпяването в аптеките е по една-единствена причина - в България се начислява 20%, докато в повечето европейски страни ДДС е много по-ниско, като медикаментите, които се покриват от здравните фондове, често са освободени от него. У нас се получава така, че държавата сама взима от себе си, защото част от парите на здравната каса отиват за покриване на ДДС.
Как оценявате предложението касата да плаща на аптеките след 60 дни, а не както сега - след 30 дни?
- Това отново има ясна цел - да постави конкурентите на Марешки в неизгодна ситуация. Разбира се, това ще доведе до още по-голяма междуфирмена задлъжнялост и до още по-големи проблеми в сектора.
Отново се заговори за фиксирани цени на лекарствата и за въвеждане на т. нар. етичен модел, при който един фармацевт има право да притежава само една аптека. Как асоциацията приема предложенията?
- Ние винаги сме били против фиксираните цени и това е една нормална позиция на пазарно ориентирана организация. Според нас всяко фиксиране на цените би изкривило пазара. За съжаление у нас пазарът на дребно на лекарства не е съвсем истински и при него не властват нормалните пазарни отношения, защото има непазарна намеса.
Има скрито финансиране от стотици милиони лева от страна на производител към някои аптечни вериги, а вливането на толкова пари е в състояние да изкриви драстично пазара. Били сме свидетели на това, как се продават лекарства не само под цената на дистрибутора, но и под цената на производителя, което е изключително странно и изключително непазарно поведение.
Кой продава под себестойността?
- Подобно нещо трудно се доказва и това не е работа на фармацевтите, а на други органи. Всички в бранша обаче знаят кои аптеки и вериги продават на най-ниски цени. Дали са дъмпингови, могат да проверят съответните органи.