Удари под кръста на фармацевтичния пазар
Шумен скандал във фармацевтичния бранш предизвика предложението на Веселин Марешки (собственик на едноименната верига аптеки) всички участници на пазара на лекарства да намалят драстично надценките си, за да спестят пари на здравната каса.
То беше направено, след като от осигурителната институция поискаха да се потърси начин да се намалят цените на лекарствата, плащани с публични средства. Марешки обаче отиде по-далеч, като обвини колегите си, че са "нагли фармацевти" и се стремят единствено към големи печалби. В същото време гилдията го заподозря в популизъм, нелоялна конкуренция и опит да монополизира пазара.
По съвпадение публичната дискусия съвпадна с драстично разместване на пазара на търговия на едро с медикаменти. В началото на март производителят "Актавис", собственост на изпадналия в сериозни трудности исландски банкер Тор Бьорголфсон, продаде дистрибутора "Хигия" (около 22% дял в доставките на лекарства) на варненката Росица Великова.
Всички участници на фармацевтичния пазар свързваха новия собственик с бизнесмена Веселин Марешки. Месец след продажбата и след като КЗК започна разследване срещу Великова, Марешки официално подаде искане за покупка на "Хигия".
Междувременно той се опита да обясни точно как биха могли да работят останалите дистрибутори и фармацевти и предложи всички аптеки да намалят надценките си по линия на здравната каса. Марешки обвини аптеките и дистрибуторите, че печелят много и обяви, че е готов да поеме доставките за касата.
От своя страна колегите му обосноваха цените си и отговориха, че Марешки се опитва да манипулира общественото мнение и институциите и да получи монопол върху разпространението на лекарствата.
"Използвайки свободно непознати математически методи, Марешки събира надценки с отстъпки и ги приравнява с процент от оборота.
Крайната цел на това мероприятие e да бъде променено законодателството. Проблемът на г-н Марешки е, че след продажбата на "Хигия" той вече не може да получава от нея същите отстъпки от порядъка на 20%, а не ги получава и от останалите дистрибутори.
Не получава и отложено плащане на доставените продукти от дистрибуторите за много месеци напред, което в момент на криза ангажира сериозен финансов ресурс. По този начин той се изравнява в условията с останалите аптеки и не може да провежда популистката си политика", коментира председателят на Българския фармацевтичен съюз Мирослав Ненчев (цялата му позиция – на www.dnevnik.bg).
Според него натискът над дистрибуторите е логичен. Целта е те да не предоставят отстъпки на останалите аптеки и по този начин Марешки да остане без конкуренция. А монополизирайки аптечния пазар, след това ще може без особени усилия да диктува условията си и на дистрибуторите.
"Въпросът е в това трябва ли да настъпи срив във фармацевтичния сектор и сериозно да бъде застрашен достъпът на пациентите до лекарствени продукти единствено с цел да бъде стабилизиран финансово Марешки и да му се даде възможност да създаде господстващо положение във фармацевтичния сектор", смятат от фармацевтичния съюз.
Според тях твърдението, че за аптеките остава едва ли не 30% от общия оборот, е преднамерена лъжа, тъй като те получават не повече от 13,2% от оборота, и то преди да бъдат приспаднати необходимите разходи за дейността.
Аптеките не са толкова печеливши, колкото твърди Марешки, и това се вижда от факта, че от 4500 съвсем скоро те ще останат само 3000, коментира и Николай Костов, председател на Асоциацията на собствениците на аптеки. Той обясни за "Дневник", че фармацевтичният пазар е изкривен, защото някои производители изливат незаконно милиони в аптеките.
От фармацевтичния съюз пък обвиниха Марешки, че изнася невярна информация. "Той твърди, че е имал печалба за миналата година от 14 млн. лева, която се е формирала от 2% надценка, че оборотът му за годината е бил 700 млн. лева и е платил 5 млн. лв. ДДС.
Последното едва ли е вярно, при условие че целият оборот на лекарствения пазар за България е около 1.7 млрд. лв. Ако пък е вярно, значи Веселин Марешки притежава господстващо положение на пазара на лекарствени продукти в България с 42% пазарен дял, или просто надценката, от която е формирал тази печалба от 14 млн. лева, не е 2%, а много повече", заяви Ненчев.
Развихрилият се скандал доведе до сериозни сътресения на фармацевтичния пазар. Стигна се дотам, че дистрибуторите, които Марешки обвинява публично, отказаха да работят с него и "Хигия" и за един месец пазарният дял на "Хигия" се сви с 10 процентни пункта.
Директорите на останалите търговци на едро - "Либра", "Софарма трейдинг" и "Стинг" - не пожелаха да коментират изявленията и обвиненията на Марешки, като някои от тях казаха неофициално, че човек прибягва до такива механизми, след като е изчерпал всички останали.