Софийските общинари пуснаха конкурсите за външната реклама

Столичният общински съвет гласува документацията за конкурсите за поставяне на рекламни елементи на общински терени. Очаква се подаването на документи по тях да започне в края на юни, а победителите да бъдат избрани два месеца по-късно. Не е ясно обаче дали договорите с тях ще бъдат подписани веднага, тъй като от общината се притесняват, че някои от участниците може да обжалват процедурите.
За да предотврати подобно забавяне, дни преди гласуването на доклада администрацията вкара в него текст, според който до 1 януари 2011 г. всички незаконни елементи, както и поставените извън конкурсите, ще бъдат премахнати. "Тази точка е, за да не се увлича никой по удължаване на процедурите чрез обжалване с цел запазване на статуквото", коментира главният архитект Петър Диков.
Новите конкурси са за отдаване под наем на 1240 общински терена за пет години, на които да се поставят билбордове. Местата са разделени в два пакета - един за съоръжения до 4 кв.м и един за елементи до 12 кв.м. В тях могат да участват български и чуждестранни фирми, които се занимават с външна реклама. Кандидатите за първия конкурс трябва да имат приходи от тази дейност 3 млн. лв. за последните три години, а за втория - 5 млн. лв. Началната цена за наем на всички терени е 5.34 млн. лв. на година. За миналата година общината успя да събере само 1.5 млн. лв. от билбордове на нейни имоти.
Притеснения срещу изискванията в документацията изразиха представителите на СДС и на НДСВ в съвета. "От кандидатите се иска да имат само приходи от външна реклама, а не собствени билбордове. Това означава, че ще могат да участват фирми, които нямат собствени съоръжения и заплахата от премахването на всички елементи не ги засяга", каза Борислав Бориславов от СДС. Той поиска в критериите за допускане до конкурса да се запише, че фирмите трябва да притежават билбордове. Съветникът от НДСВ Владимир Каролев подкрепи предложението и добави: "Не искам да идват фирми, които тук да се учат как се прави външна реклама". Мнозинството от ГЕРБ обаче не се съгласи с предложението, което се подкрепя и от асоциациите за външна реклама. Мотивът на общинарите е, че изискването е дискриминационно и ще предизвика обжалвания.