Изложба ще чисти имиджа на частните колекционери

Изложба ще чисти имиджа на частните колекционери

Изложба ще чисти имиджа на частните колекционери
Излизане "на светло", преобръщане на представата за частния колекционер, като нещо на ръба на закона и като "мръсна дума", защита правата на собствениците на антики, както и съществена промяна в закона за културното наследство за либерализиране на правилата. Това са част от амбициите и целите, които си поставиха от Съюза на частните колекционери в България. Днес те обявиха първата си инициатива - изложбата "Другият музей", чието официално откриване е тази вечер в Галерията за чуждестранно изкуство и показва над 200 експонати от 32 частни колекции.
Сдружението "Съюз на колекционерите в България" е регистрирано на 19 март тази година и за учредяването му публично се разбра едва наскоро, около първата инициатива на нестопанската организация - изложбата "Другият музей". Негов председател е професорът по история на българската литература в Софийския университет "Св. Климент Охридски" Валери Стефанов. Сред по-известните фигури в управлението на съюза са Иван Маразов, Светлин Русев, Стоян Денчев, Пламен Бобоков. В управителния съвет са и фондациите "Тракия" (свързвана с Васил Божков) и "Апрете Фол" (на Димитър Иванов). В ръководството са също представители на сдружението за национално културно наследство "Бъднина" и на сдружение "Българи", които също се включиха в критиките срещу новия закон за културното наследство.
Една от основните теми на ръководството на съюза и днес беше законът за културното наследство или т. нар. закон "Чилова", за поправки в който колекционерите настояват още отпреди приемането му. Трябва да отделим специално празно място в единия ъгъл на залата и да поставим табела "Място на уплашените от закона "Чилова" нумизмати", заяви Светлин Русев. Председателят на съюза Валери Стефанов пък заяви, че не само нумизматите, а и други колекционери, са уплашени от репресивните мерки в закона и не декларират собствеността си (виж блица). От думите им се разбра, че уплахата идвала най-вече от отношението на обществото и на държавата и "недобра психологическа среда".
По-доброто партньорство с държавата и "протягането на ръка" от съюза разбират като няколко законодателни промени. Регламентиране ясно съществуването на частни колекции и "още по-напред" на частни музеи, облекчаване на търговския режим с движими паметници на културата, както и изменения, свързани с концесионирането на недвижимите паметници, поиска Димитър Иванов (един от известните колекционери в България, бивш началник на Шести отдел на Шесто управление на Държавна сигурност ).
По-напред в искането за промени в търговския режим стигна изпълнителният директор на Фондация "Тракия" (свързвана с Васил Божков) Кирил Христосков. Законът е противоконституционен, нарушава свещеното право на частната собственост, не може да се ограничава правото за продажба, заяви той. Пред "Дневник" емоционално допълни: "Ако искам да продам тази картина например, защо трябва да съм ограничен, защо трябва задължително тя да е регистрирана". А на въпрос как тогава ще се постигне това излизане "на светло" и ще се разбере какво има в частните колекции, Христосков отговори с твърдението, че в цяла Европа търговията не е толкова рестриктивна.
Нееднократно от съюза изтъкваха, че ако не са съществували частни колекционери, днешното събитие е нямало да стане факт, а безценните експонати щели да са отдавна изнесени и забравени в чужбина. "Целта на изложбата е да се разбере, че произведения на изкуството - национално богатство, са спасени от хора, за които държавата не си е мръднала пръста. Точно тях искаме да окуражим и да мотивираме да показват колекциите си", посочи Светлин Русев.
А изложбата впечатлява с множество непоказвани или малко известни досега произведения на изкуството, групирани в разделите археология, изобразително изкуство, нумизматика, филателистика, оръжия и аксесоари, етнография. Сред непоказваните платна са работи на Владимир Димитров-Майстора, Златю Бояджиев, Генко Генков, Николай Райнов, Дечко Узунов. Могат да бъдат видени и три скулптури от Огюст Роден. От колекцията "Васил Божков" пък са показани известният бюст на римския император Траян Деций от III в. сл. Хр., както и един от златните ритони.
Сред колекционерите, решили да покажат притежаваните от тях предмети са Фондация Арете-Фол (на Димитър Иванов) и самият Иванов като частно лице, Васил Божков, Боян Радев, Емил Хърсев, Светлин Русев, Гриша Ганчев, Александър Лилов. Показани са предмети и от колекциите на Ангел Симеонов - собственик на хотел Анел, Емил Коцев, който от години шеф на държавната Техноекспортстрой (брат на Бойко Коцев), строителните предприемачи Венцислав Кадиев и Емил Коцев.
Съюзът на частните колекционери в България, учреден през март без особена гласност и публичност, обещава да има и други подобни инициативи. В отговор на въпрос Светлин Русев, дългогодишен председател на съюза на художниците до 1989 г., отбеляза, че членове на сдружението "не са случайни хора", а в него няма да се влиза никак лесно - колекционерите трябва да подадат молба и да имат двама гаранти от съюза, които да декларират, че в съответната колекция има стойностни предмети.
Валери Стефанов, председател на съюза на частните колекционери:
Има много неща в закона, които демотивират хората да си регистрират колекциите

Каква е целта на създаване на сдружението на частните колекционери?
-  Да партнираме на държавата и да действаме институционално. Колекционерите имат един основен интерес - да имат възможност да осъществяват своята дейност и на второ място при добро партньорство с държавата, да могат да показват своите колекции.

Много критики се чуват към законодателството, но какви конкретно са пречките в момента пред колекционерите?
- Има много неща в закона, които демотивират хората да си регистрират колекциите. Промените са въпрос на професионален дебат. Необходимите изменения са много, не може да се дискутират на парче, просто трябва да се преосмисли цялата философия.

Какво ги демотивира?
- Вероятно многото репресивни мерки, които са предвидени. Законът не обещава добри работи на колекционерите. Обещава им повече наказания, отколкото протегнати ръце.

Казахте, че има колекционери, които са се изплашили да участват в изложбата. Защо?
- Не един, много. Вероятно са притеснени от това, че ще има подозрения и съмнения спрямо тях. Изобщо това, което можем да наречем психологическа среда, не е добра.