Мениджъри и служители остават песимисти за бъдещето

Мениджъри и служители остават песимисти за бъдещето

Шефовете на отличените български организации в класацията на "Най-добрите работодатели" в Централна и Източна Европа "Астра Зенека", "Шел България", "Макдоналдс" и "Авенди" позират с наградите си.
Шефовете на отличените български организации в класацията на "Най-добрите работодатели" в Централна и Източна Европа "Астра Зенека", "Шел България", "Макдоналдс" и "Авенди" позират с наградите си.
Висшите мениджъри на компаниите от Централна и Източна Европа остават песимисти за развитието на бизнеса си в бъдеще. 42% от тях очакват ще им се наложи да правят съкращения през следващите години, а близо две трети смятат, че ще им се наложи да продължат да работят с ограничени ресурси и намалени бюджети. Това показват резултатите от регионалното проучване на международната консултантска компания в сферата на човешките ресурси "Hewitt Associates" "Най-добрите работодатели" 2009/2010 г. През този сезон в изследването са анкетирани 123 хил. служители и 2700 топ-мениджъри от близо 600 фирми от Централна и Източна Европа.
Резултатите показват, че работниците също не вярват в положителните знаци за съживяване на икономиката, а безпокойството им, че ще останат без работа се е засилило. Според служителите стабилността на работното място е намаляла. Спадът е най-чувствителен в Украйна, България и Унгария. Несигурността дали ще запазят работата си обаче не е направила хората по-ангажирани към бизнес резултатите на работодателите си, отбелязват авторите на проучването. Данните показват, че през 2010 г. този показател е намалял с 1%. Това означава че 52% от служителите са заявили, че са дават всичко от себе си за успеха на компанията, в която работят.  
Бизнес лидерите са притеснени и от това дали ще могат да задържат най-добрите си кадри след стабилизирането на икономиката. "Рецесията вече няма да играе ролята на задържащ фактор за служителите, които не искаха или не можеха да сменят работата си", казва Рита Вереш, ръководител на проектите за ангажираност на Hewitt в Европа.
Заради това тя препоръчва компаниите да помислят за това как да ангажират и задържат хората си. "С появата на повече възможности служителите преразглеждат своя професионален път в компанията, както и това доколко са склонни да допринасят с допълнителни усилия за успеха на своя работодател. Техните действия са огледални на мерките, предприети от компаниите през изминалата година и в някои случаи служителите "преразглеждат" своята лоялност", предупреждава Вереш.
 
Според проучването отличителните бизнес практики на най-добрите работодатели е достъпният мениджмънт, по-голямата прозрачност, откритият диалог със служителите и демонстрирането на яснота за бъдещето на бизнеса.
За поредна година сред отличените в Централна и Източна Европа има и български организации. Българското представителство на фармацевтичната компания "Астра Зенека" е на 4-то място в класацията за малки компании (от 50 до 250 служители). "Шел България" (търговия с петролни продукти) и "Авенди" (маркетинг и дистрибуция на бързооборотни стоки) заслужиха съответно 3-то и 5-то място в категорията за средни компании (от 251 до 1000 служители), а "Макдоналдс България" се нареди в челната тройка на големите бизнес организации (над 1000 служители).
Победителите в трите категории са турските фирми "Supelit" и "CEVA Logistics" и полската ИТ компания "INTEL Technology Poland".
категория: Малки компании
компания държава индустрия
1."Superlit"  Турция Производство
2. LLC "Mary Kay" Ltd. Украйна Директни продажби
3. "Майкрософт Украйна" LLC Украйна Софтуер
4. "Астра Зенека България" България Фармацевтична индустрия
5. Imperial Tobacco Slovakia a.s. Словакия Бързооборотни стоки/тютюн
категория: Средни компании
компания държава индустрия
1. INTEL Technology Poland Полша Информационни технологии
2. ZPC Mieszko S.A. Полша Бързооборотни стоки
3. "Шел България" България Търговия с петролни продукти
4. FGSZ Natural Gas Transmission Company Унгария Енергетика/пренос на природен газ
5. "Авенди" България маркетинг и дистрибуция на бързооборотни стоки