Столичани по-рядко използват градски транспорт

Пътниците в градския транспорт в София са намалели с 12%, като пътуванията в делничен ден са около 1.1 млн. Това показва проучване на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) на столицата. Изследването е направено март и април тази година, като данните се сравняват с тези от 2002 г., когато е правено последното проучване на пътниците в обществения транспорт в София.
Намалението в пътуванията с трамвай е 22%. Според един от управителите на ЦГМ Николай Костов това се дължи на изграждането на метрото. При автобусите средно пътниците са с 22% по-малко, но в градските автобуси намалението е с 20%, а при извънградските - с 30%. При метрото е записан ръст от 308%, но причината затова е, че през 2002 г. нямаше метро в София, напомни Костов.
Според него свиването на броя на пътниците е заради кризата и маршрутките в София. Заради кризата все по-малко работници от провинцията идвали в София и все по-малко хора ходели по огледи.
В хода на изследването е установено, че 54% от пътуващите с градски транспорт използват автобус, а 11% метрото. По принцип има стандарт от максимум 5 пътници на кв.м в час пик. Той е надвишен в тролеите по линиите 7,8,9,11, отчитат от Центъра за градска мобилност. А над 6 пътници на кв. м имало в автобусите 204 и 604, защото колите им били по-къси.
На база на това проучване линиите на градския транспорт ще бъдат оптимизирани, каза Костов. Той предупреди, че от 15 юни ще се въведе лятно разписание. "Учениците престанаха да пътуват, а възрастните отидоха на село", обясни той. От общинската транспортна комисия днес поискаха от него и конкретни предложения за оптимизация.
За единичната цена на пътуването в градския транспорт пък се очаква доклад от фирмата "Дейлот и Туш" (избрана е за анализа от ЦМГ с конкурс). Документът, който ще е готов до края на юни, ще съдържа информация за това кои разходи трябва да се включат в себестойността на билета за пътуване, като ще бъде направено сравнение с Прага, Букурещ и Будапеща, обясни Костов. На база на това проучване ще се решава каква ще е цената на билета за градския транспорт в София.
Общинският съветник от ДСБ Димитър Бъчваров пък предложи на транспортната комисия София да се включи в изследване, финансирано от Брюксел, за енергийната ефективност на обществения транспорт. То ще се прави от университет във Виена, от Столична община не се очаква финансиране, а само съдействие при проучването, уточни Бъчваров. В края на изследването градът ще получи резултатите и изводите. "Не е толкова лесно да сме бенефициент, после може да се наложи да се съобразяваме с предложенията, а Столична община няма капацитет за това", коментира Екатерина Йорданова от ГЕРБ.