Срочните договори на мобилните оператори на прицел

Мобилните оператори масово нарушават правата на потребителите, алармира асоциация "Активни потребители".
Според организацията омбудсманът на републиката получава все повече жалби на граждани срещу мобилните оператори. Сигнали от недоволни клиенти постъпват и в самата асоциация. Едно от основните оплаквания е, че VIVACOM, M-TEL и GLOBUL подновяват автоматично срочния договор за същия срок и при същите условия, ако абонатът не подаде на точно определена дата писмено предизвестие за прекратяването му. В случай, че клиентът поиска да прекъсне вече подновения договор, той трябва да плаща неустойка в размер на месечните такси до края на оставащия период.
Проверка на омбудсмана по казуса показва, че операторите на мобилни и интернет услуги нарушават правото на избор на потребителите. Компаниите освен това не дават възможност за договаряне на индивидуалните клаузи, което създава условия за неравноправие. Така потребителите са принудени да плащат неустойки в несправедливо висок размер при прекратяване на автоматично подновен срочен договор, което влияе на икономическото им поведение, смята омбудсманът.
Проверката освен това заключава, че политиката на операторите съдържа признаци на нелоялна търговска практика. Омбудсманът заключава, че се злоупотребява с икономическото и иформационно превъзходство на мобилните оператори над потребителя. Затова препоръката към тях е при сключването на договорите да изискват изрично съгласие на абоната относно допълнително предлаганите услуги и продължаването на договора, вместо да прилагат досегашния изричен отказ. Фирмите освен това могат да напомнят на абонатите си, когато срокът на договора им изтича, както правят за дължими сметки по месечната фактура. Препоръчва се още при предсрочно прекратяване на подновен срочен договор от страна на потребителя, неустойката да бъде съизмерима с щетите, които компанията би понесла, а процедурите по прекратяване на договорите да бъдат ясни и разбираеми и да спестяват време.
В съобщение до медиите от най-младия мобилен оператор "Виваком" подкрепиха отпадането на клаузата за автоматично подновяване на договорите и заявиха, че са езинственият оператор на пазара, който не използва подобна клауза за част от услугите си.
От най-стария "Мобилтел" заявиха, че срочните договори за абонатите им включват отстъпки и преференциални условия за услуги и автоматичното им подновяване гарантира на потребителите, че ще продължат да ползват пакетите. Опцията за прекратяване на договора с предизвестие също пазела правата на клиентите.
От "Глобул" определиха като улеснение за клиентите автоматичното подновяване на договорите. Оттам посочиха още, че абонатите им получават известия за предстоящото изтичане на договора с покана да се запознаят с персоналната оферта за тях като лоялен клиент и потребителят сам решава дали да се възползва.