По-важно е държавата да се освободи от неприсъщи функции и да въведе е-услуги
Освобождаването от неприсъщи дейности и въвеждането на електронни услуги са ключът към успеха на започната от кабинета реформа в държавната администрация. Това коментираха пред "Дневник" макроикономически анализатори и представители на работодателски организации. Според тях, за да има ефект намаляването на броя на институциите и на техните служители, е необходим преглед на функциите им.
При представянето на отчета за напредъка на реформата миналата седмица министърът на финансите Симеон Дянков съобщи, че до началото на 2011 г. се планира закриването на една трета от структурите и на 2500 щата.
"Има функции, които въобще не трябва да са държавни", каза Петър Ганев от Института за пазарна икономика. Допълни, че някои от тях са неефективни, но пък струват много скъпо и правителството трябва изцяло да се освободи от тях. За пример даде издаването на шофьорски книжки, което може да се даде на външни организации, както и програмите за заетост, за които се заделят много средства без особени резултати. "Тези програми трябва да бъдат спрени, със спестените пари бизнесът може да бъде насърчаван да открива работни места по друг начин", смята Ганев.
Според изпълнителния директор на КРИБ Евгений Иванов започната реформа е единственият възможен път. Предупреди обаче, че успехът й ще зависи от това дали тя ще подобри качеството на услугите, които администрацията предлага на гражданите и бизнеса. Напомни и че щатните бройки са силно раздути заради формулата 3:5:8 на тройната коалиция.
Според изнесените от финансовия министър данни през юли 2010 г. в централната и местната администрация работят 87 113 души. В МВР обаче има допълнително 58 170 щата дори след съкращаването на 3000 хиляди незаети бройки.
"Най-накрая трябва да се въведе електронизацията на услугите", добави Иванов. "Освен че ще повиши тяхната ефективност, тя драстично ще намали и корупцията, тъй като администраторите няма да контактуват лично с гражданите и фирмите", добави изпълнителният директор на КРИБ. "Електронните услуги ще спестят много нерви и време", добави и икономистът от института "Отворено общество" Георги Ангелов.
Според него трябва да бъдат съкратени повече от 2-3 хиляди души, като в същото време се приложи идеята за диференцирано заплащане на служителите, които работят по-добре. Според Ганев ефектът от реформите трябва да е поне 1 млрд. лв, а не колкото обявените от Дянков 200 - 250 млн. лв. "Сега прогнозиранияте ефект звучи що-годе добре, но и в антикризисните мерки имаше доста числа, които така и не се случиха", предупреди икономистът. Според него това може да се избегне, ако всеки министър реорганизира ресора си.
Божидар Данев, председател на БСК:
Реформата в администрацията не се изчерпва само с намаляването на персонала. Правилна е постановката на правителството да намалява разходите. Това обаче не е достатъчно, трябва да има функционално изменение на отделните структури, а не само намаляване на служителите им. Реформата трябва да обхваща и централната, и местната администрация и да включва електронизацията. В Европа има много примери как се подобрява ефективността при въвеждането на електронни услуги. Не се намаляват обаче разходите на най-големите потребители на бюджетни средства - МВР и Министерството на отбраната. Разходите могат да се намалят още чрез аутсорсване на услуги, което обаче трябва да се прави разумно.
Евгений Иванов, изпълнителен директор на КРИБ:
Започнатата от кабинета административна реформа е единственият възможен път. Истинската оценка за успеха й ще е това дали тя ще подобри качеството на предлагания продукт - услугите, които предлага на гражданите и бизнеса. Ако структурите и държавните служители се намалят с една или две трети, но няма подобрение в работата им, ще стане дори по-лошо. Най-накрая трябва да се въведе електронизацията на услугите. Освен че ще повиши тяхната ефективност, тя драстично ще намали и корупцията, тъй като администраторите няма да контактуват лично с гражданите и фирмите.