ЕК започна наказателна процедура заради монопола на фирмите на софийското летище

България е нарушила европейското законодателство за свободна конкуренция, като е ограничила силно възможността на фирми да предоставят услуги на софийското летище. Това обяви днес Европейската комисия, която започна наказателна процедура срещу страната.
Засегнати са фирми, които предоставят "наземните" услуги - кетъринг, обработка и пренос на багаж и гориво, обработка на билети. Според Еврокомисията на софийското летище са наложени твърде ограничителни условия за одобрение на доставчиците на такива услуги, което блокира достъпа на повечето фирми. Процедурите за подбор на фирмите, работещи на летището, са неподходящи, посочи още ЕК. На трето място, доставчиците на услуги нямат адекватен достъп до летищната инфраструктура.
Това е създало монопол на фирмите, предоставящи услуги на най-голямото българско летище. Така България нарушава европейската директива която гарантира, че всяка фирма има право да се конкурира за да предоставя наземни услуги на летищата в ЕС, през които преминават над 50 хиляди тона товар и над два милиона пътници годишно. У нас на тези условия отговаря само софийското летище.
България има два месеца, за да премахне дискриминационните ограничения пред фирмите, които искат да работят на летището. Ако това не стане, Еврокомисията има право да приеме "мотивирано становище" за неспазване на европейското право, което е последната стъпка преди дело срещу страната в Европейския съд.
От "Летище София" ЕАД, което е и летищен и наземен оператор, отказаха да коментират започването на наказателната процедура, както и да отговорят кой определя правилата за избор на наземни оператори. От там добивах, че имали разпореждане да отклоняват въпросите по темата към министерството на транспорта. От пресцентъра на ведомството все още не са отговорили на въпросите на "Дневник". Зам.-министърът на транспорта Камен Кичев заяви пред "Медиапул", че подобно предупреждение не е получавано в транспортното министерство през последните дни. Той предположи, че става въпрос за старо писмо на ЕК от ноември 2009 г., когато България е предупредена, че пазарът на наземно обслужване на летищата – не само софийското, ами всички останали, не е либерализиран. Кичев призна, че се очаква второ писмо на комисията по случая, но такова до момента на хартия не било пристигало.
Конкурсите за наземни оператори на летище София се правят от главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГВА), която издава и лицензите на фирмите. В момента компаниите които обслужват пътниците и самолетите са три - държавната "Летище София" ЕАД, швейцарската "Суиспорт" и гръцката "Голдеър Хендлинг" (Goldair Handling). Третата компания получи лиценз за наземен оператор тази година. Първоначално обаче от "ГВА" отказаха да разгледат искането й за издаване на документа, което накара гръцкото дружество да се обърне към Европейската комисия. След жалбата на "Голдеър Хендлинг" от дирекцията отмениха своя заповед от 2008 г., с която се ограничава броят на операторите за услугите по обработка на багажи, обслужване с горива и масла и перонно обслужване на самолетите. По закон на летище като софийското с над 2 млн. пътници годишно и 50 хил. тона товари наземните оператори трябва да са поне двама.
През 2009 г. другият оператор "Суиспорт" също изпрати жалба до Европейската комисия заради монопола на "Летище София" ЕАД, а по-късно подаде жалба в Комисията за защита на конкуренцията срещу държавната фирма. В резултат на това държавната дружество се съгласи да даде достъп на швейцарския оператор до системата за регистрация на пътници и багажи на Терминал 1 на летището, както и до бизнес салона за обслужване на пътници и до офис за изгубени багажи. "Летище София" се отказа да събира по 5 евро за 30 минути ползване на гишетата за регистрация на пътници и багажи на Терминал 1.