Автобусите ще тръгват през интервали, зададени от министерството на транспорта

Автобусите ще тръгват през интервали, зададени от министерството на транспорта

Автобусите ще тръгват през интервали, зададени от министерството на транспорта
Общините да продължат да правят конкурсите за автобусните линии, но министерството на транспорта ще определи минимални интервали на тръгване от гарите, включително и междинните. Това са основните промени, които ГЕРБ и министерството на транспорта ще предложат в Закона за автомобилните превози между първото и второто му четене в парламента. До компромисния вариант се стигна след недоволството на пътниците и превозвачите.
Вчера законът беше приет на първо четене само с гласовете на ГЕРБ и веднага след това беше заявено, че ще бъде променен. Приетите във вторник разпоредби предвиждат министърът на транспорта да прави конкурсите за превоз между градовете с население над 30 хил. души, а от малките населени места до големите да няма директни превози. Това предизвика съмнения за лобизъм и недоволство сред малките превозвачи.
"Условията за превозите от градове до 30 хил. души отпадат. Ще въведем минимални интервали на тръгване на автобусите от гарите, което ще важи и за междинните спирки", обясни министърът на транспорта Александър Цветков на специален брифинг. Според него това ще спре нелоялната конкуренция и "надбягването по пътищата", което застрашава и живота на хората. "Ще постигнем същата цел, както с предложените преди това текстове, но няма да се нарушават интересите на бизнеса", каза Цветков. Той увери, че няма опасност малките населени места да останат без директни превози.
Минималните интервали ще зависят от типа населено място и броя на пътниците, които пътуват по даденото направление. Те ще бъдат определени от транспортното министерство и записани в наредба към закона. "Тя ще бъде приета до 6 месеца след влизането в сила на закона", обясни Цветков. Той добави, че въвеждането на минимални интервали няма да доведе до прекратяване на действащите договори на превозвачите с общините, а само ще промени разписанията им.
Конкурсите остават в общините, но ще са по други правила
Другият спорен текст - конкурсите за републиканската пътна схема (за линиите между населени места с над 30 хил. души) да се правят от министъра на транспорта, също ще отпадне. "Въпросът дали линиите се разпределят от общините или министерството е по-скоро технически", каза Цветков. "Досега се правеха доста изкривени по места конкурси. За да се избегне това ще минем към Закона за обществените поръчки или закона за концесиите. Собствена бензиностанция или автомивка не трябва вече да е критерии, равен на цената", каза председателят на транспортната комисия в парламента Иван Вълков от ГЕРБ. Той допълни, че при разработването на изискванията общините ще трябва да прилагат и унифицирани критерии по регламент на Европейската комисия, но не уточни какво предвижда той.
Според Цветков и Вълков в този си вариант законът ще бъде приет от браншовите организации и обществото, тъй като защитавал интересите на бизнеса и най-вече на пътниците.
Централизирано разписание
Според заместник-кмета по транспорта на Столичната община Любомир Христов е добре министерството на транспорта да определи освен интервалите на тръгване и пристигане и разписанията за всички общини. "Не мисля, че е по силите на общините сами да го направят", каза Христов.
Той даде за пример линиите от София до градовете в Югозападна България като Перник, Дупница, Благоевград, Сандански. "За да напаснем интервалите на движение по тези маршрути не само за крайните спирки, но и за междинните, трябва да се разберем с всички общини по пътя", Христов. Той добави, че и сега министерството контролира разписанията чрез комисия в изпълнителната агенция "Автомобилна администрация", която ги предлага за одобрение на министъра.
Христов каза, че новият ред за провеждането на конкурсите няма да промени много работата в общините. Предварителният контрол по Закона за обществените поръчки обаче щял да дава сигурност на местните власти, че процедурите няма да се бавят или провалят заради обжалвания на дискриминационни критерии.
Проблемът с контрола
Красимир Лалов от Националното сдружение на българските превозвачи каза пред "Дневник", че приветства предложените нови текстове. Организацията обединява предимно малки фирми и беше сред противниците на първите изменения. "Намеренията не са обсъждани с нас, но звучат разумно", коментира Лалов. Той обаче добави, че ако министерството е искало да прави промени в закона, трябвало да го направи преди да го внесе в парламента. Според него все още не е ясно как разписанието на влаковете на БДЖ ще влияе на това на автобусите. При представянето на първоначалните промени в закона от транспортното министерство обявиха, че превозвачите ще трябва да се съобразяват с това кога тръгват влаковете.
"Остава обаче проблемът с контрола. То и сега има разписания и определени места за спиране, но те не се спазват", каза Лалов. Според него трябва да се даде възможност и на браншовите организации да следят за спазването на правилата, тъй като ресурсът на Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" бил ограничен. Лалов очаква, че след определянето на интервалите на движение може да се наложи прекратяване на неизтекли договори с превозвачите. "След като сега казват, че пътуват много автобуси по дадено направление, като се направи по-голям интервал, ще се наложи някои да отпаднат. Какво правим с договорите тогава?", допълни председателят на сдружението и добави: "Надявам се текстовете да бъдат изчистени между двете четения, за да не направим пак една врата в полето".
Максималната цена за такситата остава

Министърът на транспорта Александър Цветков заяви, че няма да се отстъпва от текстовете, които въвеждат изискването за максимална цена на таксиметровите превози, която ще се определя от общинските съвети. За неспазването й ще се отнемат лицензи и разрешителни. Ще остане и изискването строителните фирми, които имат големи камиони, да се лицензират и като превозвачи. "Когато караш товар над 12 тона това не е строителна, а транспортна дейност. Ако една транспортна фирма реши да извършва строителна дейност, нима не трябва да се лицензира", обясни Цветков.