Най-много четири български фирми могат да играят на търговете за магистрала "Марица"

Най-много четири български фирми могат да играят на търговете за магистрала "Марица"

Най-много четири български фирми могат да играят на търговете за магистрала "Марица"
Най-много три-четири български фирми ще могат да участват в търговете за строителството на магистрала "Марица". Условията към участниците са завишени заради случая с "Мостстрой", който поиска обявяване в неплатежоспособност, а в същото време е част от консорциум, изграждащ отсечка на магистрала "Тракия".
Това стана ясно при представяне на документацията за двата търга на "Марица" от министъра на регионалното развитие Росен Плевнелиев и заместника му Георги Прегьов.
Въвеждаме изискване всички участници в консорциума да са строили пътища с товароносимост от 11.5 тона, което означава да са изграждали магистрали, каза Прегьов. Освен това всички фирми в обединението ще трябва да подпишат изрична декларация за носене на солидарна отговорност, в случай че нещо се случи с някой от участниците в консорциума, допълни зам.-министърът на регионалното развитие.
Новото в тръжните условия е, че ако по вина на възложителя изпълнителят не може да сертифицира на 100% разходите си, той ще може да внесе сертификата за плащане при съществено завършване на определен етап, посочи Прегьов. Това се прави заради случая с "Магистрали Трейс", които са готови вече с няколко етапа, но не могат да внесат сертификатите за плащане заради несвършена работа от пътната агенция с отчуждения и археология. В същото време от пътната агенция се заканиха да глобят "Трейс" с 500 хил. лева заради забавеното внасяне на първия сертификат.
Останалите условия по търговете на "Марица" са същите както и при търговете за "Тракия", каза Божидар Йотов, председател на управителния съвет на агенция "Пътна инфрастурктура" (АПИ). Единият търг ще е за отсечката от Оризово до Димитровград с дължина 31.4 км и прогнозна стойност 104 млн. евро. Другият ще е за отсечката от Димитровград до Харманли с дължина от 35 км и прогнозна стойност 105 млн. евро, каза Йотов. Тръжните условия за "Марица" официално все още не са публикувани никъде, въпреки че по време на представянето беше съобщено, че са качени на страницата на АПИ. Проверка на "Дневник" установи, че ги няма и на сайтовете на Агенцията за обществени поръчки, както и в официалния вестник на ЕС.
Плановете ни са изпълнителите на двете отсечки на "Марица" да са ясни до края на май 2011 г., строителството да започне през юли, а магистралата да е окончателно готова до юли 2013 г., каза министър Плевнелиев. 
Въпреки че за строителството на  "Марица" се говори от поне пет години, оказва се, че още не са направени отчужденията и археологическите проучвания. Няма и подготвени строителни разрешения. "Поемаме риска едновременно да строим, да правим археология, отчуждения и парцеларни планове така, както изграждаме "Тракия", каза министър Плевнелиев.
Причината е, че АПИ има да наваксва огромно закъснение с търговете по оперативна програма "Транспорт", уточни Плевнелиев. По думите му до края на януари трябва да бъдат разиграни още четири търга. Единият е за пътя Кърджали - Подкова, другият е изграждането на връзката на софийския околовръстен път с гара Яна, както и два лота от магистрала "Струма".
Тръжните условия за магистрала "Марица" се утежняват и на практика се елиминират от участие българските фирми, коментира Иван Бойков, изпълнителен директор на Камарата на строителите. Според него не повече от три-четири български фирми могат да отговорят на завишените условия. Това са "Холдинг Пътища", "Трейс", "Автомагистрали Черно море" и "Главболгарстрой".