Клипът "Презерватирай се" е нарушил правилата за етична реклама

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Клипът "Презерватирай се" е нарушил правилата за етична реклама

Кадър от клипа
Дневник
Кадър от клипа
Сдружението на рекламодателите, рекламните агенции и радио и тв операторите в България, смята рекламата "Презерватирай се" от антиспин кампанията на Министерство на здравеопазването за несъобразена с етичните  стандарти в бранша.
След подадена жалба Националният  съвет по саморегулация (в който влизат Българската асоциация на рекламодателите (БАР), Асоциацията на рекламните агенции -България (АРА) и Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО) излезе с решение, че тв клипът не отговаря на  националните правила за отговорна комуникация и препоръча на министерството да го преработи в пет дневен срок.
Ако това не се случи или институцията не прекрати излъчването му, съветът по саморегулация ще използва правомощията си по Закона за радиото и телевизията и ще изиска от тв и радио операторите да спрат разпространението на рекламата, обясни пред "Дневник" председателят на Етичната комисия към съвета Гриша Камбуров.
Видеото, което предизвика гневни реакции в социалните мрежи с послания от типа: "Знаете ли откъде ви влизам? През парадния вход и през задния двор, през свирката"....., се оказа дело на "Фен ТВ", а ръководител на творческия екип е бил Камен Воденичаров. Заснемането е струвало 11 хил..лв.
В мотивите към решението се казва, че "Презерватирай се" противоречи на етичните правила да бъде "изготвена с чувство за отговорност към потребителя и обществото". Както и че нарушава добрите нрави и общественото доверие в рекламата.
"За съжаление използването на неподходяща лексика и жаргонен език са недопустими за кампания, чиято тема са животът, смъртта, щастието и нещастието на много хора. Липсата на каквито и да е информационни, естетически и професионални качества подкопава доверието в добрата кауза и в рекламните агенции", се обяснява още в решението на НСС.
Председателят на етичната комисия Гриша Камбуров заяви, че все още не са получили становище по казуса от Министерство на здравеопазването. По думите му техни представители са били поканени на заседанието на етичната комисия, но не са се отзовали.
M-tel ще трябва да преработи коледния си клип

Междувременно НСС взе решение и по жалба срещу телевизионна реклама на телеком оператора M-tel. Според жалбоподателя клипът с главни герои Дядо Коледа и Снежанка е неподходящ за деца и злоупотребява с доверието на потребителя. Етичната комисия също счита, че рекламата не е изготвена с чувство на отговорност към обществото и още, че нарушава правилото, когато се предава информация под линия, тя да бъде видима и четлива.

В становището на M-tel по случая се казва, че рекламата им е търсела нестандартен и хумористичен творчески подход  и не е целяла да внушава неетични послания. "Единствените цели са да се отличи търговската комуникация на фона на конкурентната в контекста на Коледата", обясняват от дружеството.

Според решението на НСС компанията трябва да преработи клипа си в рамките на пет работни дни или да прекрати излъчването му. Решенията на етичната комисия са задължителни за членовете на НСС, какъвто е и M-tel.