Железниците ще получат до 600 млн. лв. заем от Световната банка

До 600 млн. лв. заем от Световната банка ще получат двете държавни железопътни компании - превозвачът "Холдинг Български държавни железници" (БДЖ) и инфраструктурното дружество Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Меморандумът с банката беше подписан днес в Министерския съвет, съобщи финансовият министър Симеон Дянков.
Заемът е държавен, а парите ще бъдат отпуснати целево на двете дружества. За това правителството трябва да получи разрешение от Европейската комисия за оказване на държавна помощ на компаниите. По-голямата част от сумата - 460 млн. лв., ще е за БДЖ. С нея трябва да се стабилизира дружеството, което в момента на практика е в неплатежоспособност. Парите няма да се използват за инвестиции, а основно за покриване на стари заеми - най-вече към германската Kfw и Българската банка за развитие чрез цесия. Периодът на изплащане и лихвите по кредита все още се уточняват, каза Дянков. Двете компании няма да получат средства, докато не се подпише заемно споразумение със Световната банка. Според зам.-министъра на финансите Боряна Пенчева това няма да стане преди май догодина.
НКЖИ ще получи до 140 млн. лв. от кредита. Сумата ще бъде вложена в нови машини за ремонт. Първоначално от компанията преговаряха за 250 млн. лв. заем от банката, но впоследствие намалиха сумата, за да не натоварват допълнително бюджета с плащане на лихви.
Кредитът за железниците обаче се отпуска срещу ангажименти за намаляване на разходите. "С меморандума правителството се задължава да има финансово стабилен железопътен сектор и да се спазва строга фискална дисциплина", каза министърът на транспорта Александър Цветков. Плановете на двете дружества са да свият разходите основно чрез съкращаване на персонал. От компаниите твърдят, че общо 27 700-те железничари ще бъдат намалени с около 7700, но успокояват, че масови съкращения няма да има.
"Не говорим за съкращаване на хора от железниците, а за оптимизация, която включва освобождаване на хора в пенсионна възраст, както и възлагане на външни изпълнители на определени дейности, като например почистването на вагоните", каза Цветков. Той припомни, че през последните години загубите на железниците са 218 млн. лв., отделно 572 млн. лева са задълженията към банките и още 171 млн. лева към доставчици. "Годният железопътен парк и почивните станции на БДЖ са ипотекирани. Този меморандум е надеждата за стабилизиране на нашите железници и превръщането им в европейски транспорт", каза Цветков и добави, че до 2013 г. двете държавни дружества трябва да излязат на печалба.
Синдикатите обаче заплашват с безсрочна стачка след Нова година заради споразумението със Световната банка. Според тях в меморандума е записано 30% намаляване на разходите за заплати, което означава, че трябва да бъдат освободени над 8 хил. души. Заради очакваните съкращения синдикатът на българските железничари вече започна подписка за ефективна стачка, която досега била подкрепена от над 60% от персонала. Цветков и Дянков отказаха да коментират намеренията на синдикатите за безсрочна стачка.
"Не знам какви са точно текстовете на меморандума. Той се подписва от правителството", каза председателят на съвета на директорите на БДЖ Владимир Владимиров пред "Дневник". Той добави, че в предварителните текстове, които е виждал, нямало записани каквито е да числа за намаляване на персонала, а се поемал ангажимент да се повиши производителността на човек, локомотив и вагон, която в момента била най-ниската в Европа. Владимиров обясни, че преговорите със Световната банка по точните мерки за преструктуриране на сектора продължават и до два месеца и половина всичко трябва да е изяснено.