Комисията за СРС за подслушването на Танов: Отговорни за нарушенията са преките ръководители на сектор сигурност

Комисията за СРС за подслушването на Танов: Отговорни за нарушенията са преките ръководители на сектор сигурност

Председателят на подкомисията за контрол на СРС - Явор Нотев
Председателят на подкомисията за контрол на СРС - Явор Нотев
Подслушването в България се случва с много нарушения, може да започне без достатъчно основания, достъпът до придобитото от специални разузнавателни средства (СРС) е доста разширен, оперативните работници могат да преценяват какво да филтрират, защитата срещу изтичане на информация е недостатъчна, събраните данни могат да се използват за политически цели...
Така могат да бъдат обобщени изводите в доклада на парламентарната подкомисия за контрол на СРС (виж надолу пълния текст) по повод скандала с подслушването на шефа на Агенция "Митници" Ваньо Танов. 
Въпреки, че депутатите анализират конкретния казус, те обобщават, че "в случая с подслушването на Танов се проявяват пороците на цялостния механизъм по използване на СРС". Отговорни за това според тях са преките ръководители на сектор сигурност. В случая би следвало да са имат предвид вътрешният министър Цветан Цветанов, в чийто ресор като вицепремиер е сигурността и председателят на Държавната агенция за национална сигурност (ДАНС) Цветелин Йовчев. 
Освен нарушенията в случая с Танов, депутатите коментират и пропуските в законодателството, уреждащо използването на СРС и правят препоръки за промени. 
Подкомисията смята, че специализираната структура за прилагане на СРС трябва да премине към правосъдното министерство (в момента е в МВР - бел. ред.), а използването им да е обвързано с финансови параметри. 
Според депутатите закона се прилага формално и трябва да има "по-стриктен контрол" за искането и разрешаването на ползване на СРС. Те искат текущ контрол от прокурора и последващ от съдията, дал разрешение за подслушване.
Депутатите предлагат да бъдат направени законови промени и да има нови правила, които да елиминират пропуските в момента.
Работна група трябва да подготви законови промени
Премиерът Борисов вече се обяви за законови промени по използването на специални разузнавателни средства. Преди седмица той възложи на министъра на правосъдието Маргарита Попова да събере работна група, която да изготви мерки за затягане на контрола върху подслушването. В нея трябва да влязат съдии, прокурори и представители на парламентарната подкомисия за СРС. Още тогава шефът на ресорната подкомисия в парламента Явор Нотев ("Атака") определи като неизбежни промените в Закона за СРС, отказа обаче да се ангажира с конкретни предложения. Вчера главният прокурор Борис Велчев лансира идеи за законови промени, с които да се въведе по-строг контрол при използването на специални разузнавателни средства. Трябва промяна, която да гарантира, че заявителят ще получава цялата информация от подслушването, каза Велчев преди заседанието на Висшия съдебен съвет. Не изключи възможността да се ограничи броят на престъпленията, за които е разрешено прилагането на СРС. Друга идея е само шефовете на окръжни прокуратури да имат право да подават искания за подслушване до съда, а не всеки обвинител. Тези идеи главният прокурор представи и пред депутатите от подкомисията за контрол на СРС, който също се съгласили, че трябва да има промени в закона.
Порочни практики
За конкретния случай на Танов има също няколко важни констатации:
-  че по разпореждане на наблюдаващия прокурор достъпът до СРС-тата е възложен на конкретни служители на МВР и ДАНС, а такава законова възможност липсва.
- че "искането за прилагане на СРС спрямо г-н Танов е мотивирано с документ, оценен от неговия съставител с най-ниска степен на достоверност" т.е. може да се приеме, че не е имало достатъчно основания за подслушване на шефа на митниците.
- че придобитата от СРС информация не е била използвана само в досъдебното производство, както изисква закона, а е докладвана на шефове в МВР и ДАНС.
- че оперативните работници са имали "право да оценяват информацията и да филтрират потока към разследващите органи", което не е предвидено по закон.
Заключенията бяха разпространени в четвъртък привечер. Документът е подписан от четирима членове - председателят Явор Нотев (Атака), Веселин Методиев ("Синята коалиция"), Михаил Миков (БСП) и Христо Бисеров (ДПС), а петият - депутътът от ГЕРБ Димитър Лазаров е изразил категорично несъгласие с 5 от 11-те извода (точки 3, 4, 6, 7 и 10). Неговите мотиви за това все още не са разпространени. 
Едно към едно: Констатации и изводи по повод използването на СРС към председателя на агенция "Митници" г-н Ваньо Танов
Под № 117/2010 по описа на ВКП е образувано досъдебно производство срещу неизвестен извършител. По искане на наблюдаващия прокурор и с разрешение на съдия по делото са прилагани специални разузнавателни средства, в това число и по отношение на председателя на агенция "Митници" В. Танов.
Прилагането на СРС спрямо г-н Танов е преустановено по искане на наблюдаващия прокурор. Не са установени данни за извършвани престъпни деяния от г-н Танов.
По делото са изготвени веществени доказателствени средства, а останалата информация придобита със СРС е унищожена в срок.
Делото е изпратено по подсъдност на компетентна прокуратура.
1. Установена е порочна практика при прилагане на СРС. По разпореждане на наблюдаващия прокурор прилагането на СРС за непосредствено достъп до информацията, чрез така наречения акаунт е възложено на конкретни служители на МВР и ДАНС. Липсва регламент, който подробно да урежда този метод. Практиката изпреварва нормативната уредба. Решенията намерени при прилагането му, водят до намаляване на гаранциите за законосъобразно ползване, съхраняване и унищожаване на събраната със СРС информация. Очевидна е опасността от разминаване на отговорността за оценката и пълноценното използване на информацията по предвидения в закона ред.
2. Искането за прилагане на СРС спрямо г-н Танов е мотивирано с документ, оценен от неговия съставител с най-ниска степен на достоверност. Предвидените в закона гаранции за основателността на искането (чл. 165 от Инструкция №1 от 2004 г. за работата и взаимодействието на органите на предварителното производство) са неефективни и лесно преодолими, посредством шаблонно и безсъдържателно мотивиране на искането за прилагане на СРС.
3. Информацията, придобита от СРС не се използва единствено и само в рамките на досъдебното производство, както е по закон. Достъпът до нея не е в рамките само и единствено на специализираните екипи, а се докладва и на висшестоящите ръководители в системата на МВР и ДАНС. Такъв ред за използване на информацията от СРС не е установена със закон.
4. На оперативните работници е предоставена без това да намира основание в закона, възможността да оценяват информацията и да филтрират потока към разследващите органи.
5. Защитата срещу изтичането на информация е фактически недостатъчна и не гарантира опазването й и защитата на гражданските права.
6. Необходимо е да се разграничат процедурите и правилата за използването на СРС по отношение на престъпна дейност от една страна и опазване на националната сигурност от друга страна. Липсата на това разграничение създава предпоставки за използване на информация, придобита от СРС с политически цели.
7. Следва да се обсъди възможността специализираната структура за прилагане на СРС да премине към Министерството на правосъдието. Използването на СРС следва са се обвърже с финансови нормативи.
8. Следва да се регламентират процедурите за по-стриктен контрол по искане и даване на разрешение за прилагане на СРС и да се преустанови практиката за формално прилагане на закона. Чрез текущ контрол от страна на прокурора и последващ контрол от страна на съдията дал разрешението да се осигури законност при прилагане на
9. В случая с подслушването на г-н В. Танов се проявяват пороците на цялостния механизъм по използване на СРС.
10. Отговорността за посочените слабости е на изпълнителите на закона - преките ръководители на сектора за сигурност.
11. Подкомисията за контрол на СРС кани ръководителите на институциите от съдебната и изпълнителната власти за изработването на нови законови процедури и правила за преодоляване на посочените слабости.
София 3 февруари 2011 г.
Председател:
Явор Нотев
Членове:
Веселин Методиев
Димитър Лазаров – с категорично несъгласие по точки 3, 4, 6, 7, 10 с мотиви изразени в протокола от заседанието, които следва допълнително да бъдат приложени към настоящия протокол
Михаил Миков
Христо Бисеров