Маршрутките в София ще са по-малко, но с повече екстри

Маршрутките в София ще са по-малко, но с повече екстри

Маршрутките в София ще са по-малко, но с повече екстри
Пътниците ще могат да изполват картите и билетите за градския транспорт
Линиите, по които сега пътуват маршрутките в София, рязко ще намалеят, а изискванията към колите драстично ще се увеличат. Това ще стане след юли, когато изтичат договорите на сегашните фирми превозвачи и когато ще се проведат новите конкурси, съобщи в края на седмицата зам.-кметът по транспорта на столицата Любомир Христов пред БТА.
Засега е ясно, че в конкурсната документация ще има нови изисквания към колите, които в момента масово са в лошо техническо състояние. Част от условията ще са те да са до 20 метра, да имат две врати и климатик и да са пригодени за хора с увреждания, обяви Христов.
Битката между превозвачите ще е тежка и заради намалението на броя на линиите - 49 на хартия, от които реално работят 38. Идеята е в бъдеще маршрутките да служат за отвеждане на софиянци до спирките на метрото и до ключови за градския транспорт.
От една година сме възложили на общинската администрация да подготви конкурса за маршрутния превоз така, че линиите да не дублират метрото, автобусите и трамваите, коментира за "Дневник" председателят на общинската транспортна комисия Радослав Тошев (ГЕРБ).
По думите му не става въпрос за отказ от маршрутките. Те са нужни на града, смята Тошев. Той опроверга предположенията, че дейността може да се възложи на общинската транспортна фирма без конкурс, защото общината нямала възможност да купи толкова много нови коли за градския транспорт.
Общинските съветници все още не са се запознали с идеите на администрацията, каза Николай Стойнев (ГЕРБ), председател на стопанската комисия на СОС.
От обясненията на зам.-кмета Христов стана ясно още, че в новите маршрутни таксита ще важат билетите и картите за градския транспорт. В момента маршрутките сами определят цената на билета, който е 1.50 лв., и внасят по 60 лв. такса на общината всеки месец. Вероятно в бъдеще кметството ще им плаща на километър пробег, както на частните автобусни линии, които обслужват градския транспорт.
Възродена е и идеята новите маршрутни коли да спират на спирките на градския транспорт и на такива, които са само за тях, но са обозначени с маркировка, която се появява периодично, в противовес на сегашната практика да спират, където си искат.
Досега конкурсите за маршрутките в София са били свързани с немалко скандали и упреци в лобистки интереси. Действащите линии се обслужват от фирмите "ЕГ-6" ООД, ЕТ "Сиси-Т", "Карина СПС", "Борекс трас", "Ант Фарма" ООД и "Сева транс" ООД.
Пускането на първия лъч на метрото - от  кв."Обеля", през  кв. "Люлин" до кв."Младост", доведе до значителен отлив на пътници и превозвачите сами се отказаха от част от линиите. Други бяха слети. Очаква се същият ефект да има и пускането на втория метродиаметър - от кв. "Надежда", през центъра до кв. "Лозенец".