Първанов иска държавен стандарт за българското училище

Първанов иска държавен стандарт за българското училище

Първанов иска държавен стандарт за българското училище
Президентът Георги Първанов излезе с 12 идеи за развитие на българското образование, една от които е да се въведе държавен стандарт за българското училище. Предложенията са описани в поредната му статия "Новият модел на училищно образование - ключ към икономиката и общество на знанието", публикувана на сайта на АБВ.
Статията е в съавторство с бившия зам. просветен министър Кирчо Атанасов, благоевградския кмет и председател на инициативата за АБВ Костадин Паскалев, съветника му Анрдей Бунджулов и експертите в президентската администрация Зора Попова и Мариана Тодорова. Позицията на Първанов за образованието идва три седмици след като излезе и със 17 идеи за развитието на българската енергетика.
Една от предложените мерки е въвеждане на електронен регистър и електронен образователен паспорт за всички деца - от 5-годишна възраст до завършване на средно образование. Според Първанов така ще се осигури актуална информация за образователното и здравословното състояние, както и миграцията на учениците в страната и в чужбина.
Наред с идеите за задължителна целодневна забавачка за децата на 5 г., като мярка срещу отпадането от училище авторите предлагат да се отпускат стипендии, да се поемат разходи на учениците за транспорт, храна, облекло, учебници, помагала. Подкрепени са и действащите санкции за родители, които спират децата си от училище - не само глоби, но и лишаване от целеви и социални помощи, детски надбавки и други социални придобивки.
Според Първанов трябва да се обмисли и идеята за разкриване на нов тип училище -"Втори шанс". За реализацията на тази идея би могло да се използва базата на закритите интернати.
Решението срещу натовареността на учебните програми и учебниците може да бъде намерено от експерти, които да балансират учебния процес както по отношение на съдържанието по отделните предмети, така и в организацията на учебния ден, пише в статията. Според Първанов трябва да се потърси нова методика, чрез която да се прекрати практиката на редуване на множество дисциплини, без видима връзка помежду им.
За "издигане на социалния статус и авторитета на учителя" са заложени социални пакети за млади учители - жилище, транспорт, храна. Наред с това се предлага да се въведе система за непрекъсната квалификация и периодично усъвършенстване на професионалната, чуждоезиковата и компютърната подготовка на учителите. Първанов лансира и механизми за атестиране, кариерно развитие и заплащане на педагозите според постигнатите резултати. Кой и въз основа на какви критерии ще определя качеството им не се уточнява в статията.
Лансирана е обаче необходимостта от две нови структури - независима агенция за външно оценяване на образователната система и научноизследователски институт за анализи и "предложения за политики и мерки в областта на научното и методическото осигуряване на новия училищен модел".
Първанов предлага и Висш учебен съвет към просветното министерство, в който да участват "видни просветни и обществени дейци, учени и експерти". Задачата му ще бъде обсъждане на "стратегически въпроси на развитие на просветното дело и училищното образование".