За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате.
Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си. Вход | Регистрация
ironhorse
Рейтинг: 830 НеутралноЕеее разгеле !
ГЕРБ са еманацията на корупцията и мафията в държавата, но ПП/ДБ ги надминаха само за няколко месеца!Включете родителите нейсе де.
Не случайно когато е имало училищни настоятелства ( от Възраждането до 1949г.) нашето училище е било на много добро ниво!
Lyuboznaiko
Рейтинг: 141 Неутралнокрайно време е наложената от съветско време вертикална йерархия в образователната система да се смени с хоризонтална координация на всички заинтересовани фактори от качествено образование и нормални условия за децата в образователните структури
ако директорите са заинтересовани от формално високите оценки за учениците и училищата им изобщо, то родителите са най-заинтересования фактор от действително качество на образованието и цялостните условия за добруване на децата им в и след завършване на прилично образование
затова е крайно време да бъде открита топлата вода в това отношение и да се регламентира родителско участие в управлението на училищата
fantomas
Рейтинг: 552 НеутралноДано не остане само на хартия!
pravets82
Рейтинг: 186 НеутралноА нещо по въпроса "За деца, които не посещават училище, не се полагат детски"?
Русский корабль, иди нах@й!AzDebil
Рейтинг: 946 ЛюбопитноКой има интерес ... ЗА ПАРИТЕ?!
!!!
Щяха да я публикуват. Пак се отказаха. Започнаха на ново .... ПАК КОПИЕ НА ДОСЕГАШНОТО!
- С ДВЕ НОВИ МЕЖДИННИ УПРАВЛЕНСКИ ЗВЕНА! В ДОПЪЛНЕНИЕ КЪМ СТАРИТЕ! Разбира се с нови разходи.
Това е цялата завръзка на поредните реформи на реформата за реформите ...
И кой, колко от бюджета ще успее да издърпа към лобито си. Пардон, към "неправителствената" си организация!!!
Историята на "новия" закон е досущ като блудкав турски сериал. Първо герберастите копираха закона на седенкаджията Вълчев. После изкараха преработен вариант, почти точно копие на предишния. Накрая се отказаха от него и ... О, ЧУДО - решиха да сътворят НОВА КОНЦЕПЦИЯ!!!
Създадоха три варианта! Колко "труд" на "експертите" от НБУ!
НЕ МОГАТ ДА РАЗДЕЛЯТ ПАРИТЕ! ПОМЕЖДУ СИ! НАШИТЕ ПАРИ!!!
Най-интересното - всички варианти се правят от едни и същи "експерти", подбрани "заслужили" директори и придворни НПО. ЕДНИ И СЪЩИ!
ЗАТВОРЕНА ГРУПА! НЕСМЕНЯЕМИ!!!
Същите, които правиха предишните "рИформи". И по-предишнште. И по предишните ...
Едни и същи: при СДС, същите при НДСВ, същите при тройната, същите при ГЕРБ. Не че някой се учудва, де. Такива нямат цвят, идеали, политики ... Освен усвояването на парите!
Само ще им гледаме сеира. До пълно разграбване на малкото средства за образование на децата ни.
Интелектуална мизерия! Пошлост, а не политика.
Сега започват поредната кампания за "новите" си "идеи" за "новото" образование ...
На опашката за усвояване на пари се нареждат освен сегашните Министерски и Общински образователни звена, Директори и Настоятелства, Голям инспекторат, Малък инспекторат, Обществени съвети. И всеки ще лобира за неговите фирми : за ремонти, за доставки, за униформи, за учебници, за пособия, за охрана, за храна, за стикери, за пропуски, за екскурзии, за празненства, за родителски и ученически "дарения" ...
Като че ли досегашните са малко?!
Явно има твърде много герберасти без подходяща власт.
А парите за образование ще стават все по-малко. И знанията и уменията ще стават все по-голяма рядкост.
Но ще се роят организации от типа на "Родителски за родителите на родителите ...", като не върви бизнесът с медицински консумативи ...
В кризисно време ТРЯБВА ДА СЕ ТЪРСИ СМЕТКА ОТ "ЕКСПЕРТИТЕ" и да им се ВИЖДА СМЕТКАТА!
7777
Рейтинг: 2297 НеутралноИма ли някакви макар и хипотетични решения по темата "втори шанс"? Например, ученик решава, че му стига да учи до десети клас, след години пък му се променя ситуацията и има желание да кандидатства за университет. Мислено ли е за някакви приравнителни изпити?
A man without faith is like a fish without a bicycle.Бенк-Бенк
Рейтинг: 948 НеутралноАнглийска образователна система-Системата на средното образование включва две степени : GCSE и A Level.
От 14 до 16 годишна възраст учениците изучават средно 10 предмета и се подготвят за получаване на сертификат за средно образование – GCSE. Днес GCSE е задължителен изпит при завършване на средно образование.
От 16 до 18 годишна възраст, ако ученика иска да учи в университет следва програмата A Level в средното училище в Sixth Form. През този период се изучават 4 или 5 предмета, като цялостна подготовка за университет. В края на обучението се държат изпити, а на основа на резултатите от тях кандидатите се приемат в университет.
Основно изискване при кандидатстването за средно образование в Англия е ученикът да отговаря на възрастовите граници.
Швейцарска образователна система-В Швейцария се преподава на три езика в различните части на страната – френски, немски и италиански. Швейцарската образователна система е разделена на 9 нива или типове училища. Тъй като държавата се състои от 26 кантона се наблюдават и малки различия в структурата на образованието. Основното образование продължава от 4 до 6 години в зависимост от кантона. Средното образование варира от 7 до 9 години. Дели се на долно ниво – от 3 до 5 години и горно с продължителност от 3 или 4 години.
В Швейцария има различни видове училища за горното ниво на средното образование – академични, които подготвят учениците за постъпване в университет; професионални, които подготвят учениците за широка гама от професии; и общообразователни - в тях се предлага по-продължително обучение по общообразователните дисциплини.
Швейцарските частни пансионатни (бординг) училища имат вековната слава на едни от най-престижните в света. Характерното за тези училища е голямото разнообразие от учебни програми и видове дипломи. В тях при желание можете да се запишете в английско училище, да учите в него и да завършите с английска диплома, да учите в американско училище и да получите американска диплома, френско, италианско, немско или швейцарско училище – със съответната диплома за средно образование.
Немска образователна система-Германия предлага специфична сестема на средното образование, в която профилирането и специализацията започват от много ранен период, с цел да се улесни бъдещата реализация на учениците и да се отговори на нуждите на германската икиномика. Държавата разполага с добре развита мрежа както на държавни, така и на частни училища.
Системата на средното образование в Германия предлага следните училищни форми – Hauptschule, Realschule и Gymnasium.
Hauptschule в повечето провинции обхваща от 5-ти до 9-ти клас и води до получаване на свидетелство, което позволява да се продължи обучението в професионално училище до 18 години.
Realschule обхваща обучението от 5-ти до 10-ти клас и води до получаването на свидетелство, което позволява да се продължи образованеито в професионално училище, общообразователно училище или в гимназия. Realschule предлага на учениците образование, което съчетава общообразователната и практическа насочености.
Gymnasium в повечето провинции се предлага до 13-ти клас и води до получаването на диплома за завършено средно образование след полагане на матура, която дава възможност да се продължи образованието в университет или друг тип висше учебно заведение.Gymnasium предлага на учениците класическо образование. В гимназията учениците могат да се запишат след завършен 5-ти клас или да се прехвърлят след спешно завършен 11-ти клас в Realschule. Трите основни направления в образованието, предлагани в Gymnasium, са в областта на класическите езици, моделните езици, математиката и природните науки. Вариант на традиционната форма е Berufliches Gymnasium, което включва и ориентация и специализация в областта на икономиката и технологиите в допълнение към стандартните академични предмети.
IB - програма за средно образование-Тази образователна програма е създадена в Швейцария в края на 60 те години на миналия век. По инициатива на училището на ООН в Ню Йорк и Международното училище в Женева група експерти подготвя училищна програма, съобразена с предизвикателствата на все по-глобализиращия се свят. Чрез нея се избягват различията на образователните системи в различните държави. Тя се основава на модел, който не е на една определена държава и осигурява на учениците с различен езиков, културен и образователен произход необходимите познания за бъдещата им реализация.
Днес около 2500 училища за средно образование от 132 държави предлагат тази програма на своите ученици.
Училищата се администрират от международната образователна организация IB Organization със седалище в Женева,Швейцария, а изпитния център на програмата се намира в Кардиф, Великобритания.
Дипломната програмата на IBO обхваща горния гимназиален курс / 11 и 12 клас / и е предназначена за амбициозни и мотивирани ученици.
В програмата IB се преподава на един от трите работни езика – английски, френски или испански. Изучават се 6 предмета, които се преподават на две нива: повишено и стандартно. Предметите, които се преподават се обединяват в шест групи.
Дипломната програма има две характерни черти, които я отличават от националните системи на образование във всички страни.
Първата е задължителното изучаване на предмет, наречен "Теория на познанието". Той представлява философски курс, по време на който учениците влизат свободно в спор със своите преподаватели в търсене на истината , научават се да дискутират, да дават определения и да формулират хипотези, да пишат есета.
Втората е задължителната за всички ученици програма "Творчество, действие, служба". Тази част от програмата развива творческите и спортни заложби на учениците, а в нейната последна част се служи на обществото – помощ в детски домове и в заведения за стари хора; дейност, насочена в защита на околната среда и др.
Изпитите по избраните шест предмета се провеждат в края на втората година. Учениците получават две оценки – една от собствените си преподаватели и една от външни преподаватели.
Бенк-Бенк
Рейтинг: 948 НеутралноНякои промени,отразяващи поредния рИформаторски дух на българските "мислители".
ските им функции от грижите за учебно-възпитателния процес в училищата,напр. -адм.управител и зав.учебната част/гл.учител-методист,не звание,а пряк отговорник за учебновъзпитателната работа в училището. еларски и стопански,кадрови.
- Отпада оценката за поведение-И досега нямаше/премахната,като нещо тоталитарно след 10 ноември/Защо да се отличават "дебилите" от онези ученици,които посещават училището за да учат?
- Ще има училищен психолог-И сега има в училищата над 500 ученика.Проблемът е кадровото обезпечение/назначават се хора с друга учителска правоспособност,ако няма завършил психология.
- Национален инспекторат ще оценява качеството на всяко училище-Хубаво,ама преди това трябва да се създадат поне сходни материално-технически и кадрови условия в училищата,какви ще са критериите за оценка на училища,работещи при коренно различни условия?
- Завършването на 10-и клас ще дава достъп до някои професии-До кои/какви/?
- Завършването на 12-и клас ще дава право на кандидатстване в университет-Че то и сега е така,какво е новото?С матура,без матура,с приемен,без приемен изпит в Университет,а ако Университетът иска да има своя политика за достъп на студенти?
- Настоятелствата ще продължат да съществуват, но с помощна роля-Тук би било добре думата "помощна",да се раздели на две думи с тире посредата "по" и след тирето "мощна",т.е. по-мощна роля.Иначе за какво са.Навремето, имаше родителско-учителски комитети-родители,техни членове се интересуваха от всички ученици,не само за своите деца.
Добре би било директорите да се разтоварят и/или да се разграничат административно-управленч
Най-добре е да се закрият изобщо,като паразитни "пощенски кутии"-"събирачи на справки" Регионалните инспекторати по образованието,като с освободените ресурси се укрепят Инспекторатът на Министерството и отделите по образование в общините,за да няма/или поне да има по-малко/ дублиране на функции,което ще доведе и до икономия на разходи -материално-технически,кан
Бенк-Бенк
Рейтинг: 948 НеутралноИ още-аман от родителски организации,създадени на принципа"осигурих средства' за НПО.Кой/кои и кога ги оторизиара да се изказват от името на всички родители,Добре би било общи събрания на родители да избират в училищата родителски съвети,те общински и т.н.,за да се стига до асоциация.Сега има асоциация"Родители",п време на учителската стачка имаше "Асоциация за родителска активност",чиято активност се свеждаше до това шефката й/впр.кадър на Министерството/ да обикаля ТВ-студия,за да оплюва учителите,че стачкуват,заканваше се дори да ги съди,че стачкуват.
Марко
Рейтинг: 522 НеутралноОтпадане на оценката за поведение?
Не съм магаре;-)Че то има ли такава оценка сега, та да отпадне?
И ако няма да има "оценка", значи ли това, че завършващите средно образование няма да имат в дипломите си "оная табличка" с усреднените оценки за психологическата им годност, съставена от 10-14 показателя? По този съществен елемент не се казва нищо, но силно се вика за "отпадането".
Само това недомислие да беше - усъмняването в качеството на предложенията става осезателно!
Lyubomir Hristov
Рейтинг: 229 НеутралноВ началото намандата на правителството бе приета стратегия за развитието на образованиетоhttp://minedu.government .bg/opencms/export/sites/mon/left_menu/documents/s trategies/programa_MOMN-2009-2013.pdf. До края на миналата година трябваше да е готов текста на новия закон. Сега се разбира, че се пише нова стратегия, което пак отлага приемането на нов закон. Питам аз - какво и беше грешното на старата стратегия, какво революционно ново ще бъде измислено този път при положение, че мислителите са си едни и същи ?
еморето
Рейтинг: 118 НеутралноАбсолютно съм съгласен с казаното от НОМЕР 8. А на всички тези, които плачат за участие на родителите в училищното управление, ще кажа, че огромното мнозинство от родителите НЕ ЖЕЛАЯТ да се занимават със собствените си деца, а какво остава да решават съдбините на училището.
Павел Лазаров
Рейтинг: 720 ЛюбопитноХареса ми заглавието на статията: "Обществени съвети ще управляват училищата заедно с директора". Още по-хубаво щеше да е, ако беше "Местни обществени съвети ще управляват образованието".
Навсякъде, където има проблем, има нещо прекалено голямо.Принципът трябва да е: разкачено от държавата управление на една територия/зона/област от ДЕМОКРАТИЧНО ИЗБРАН местен училищен съвет. Само при това положение ще може да има някакъв (достатъчен стимул за) ефективен контрол и градивна гражданска инициатива в образованието. И тогава лека полека ще отпаднат и оценките, и оценките за поведение, и откачените учители, и директорите-тирани.
Павел Лазаров
Рейтинг: 720 ВеселоПредвид това, че тезата ми предизвиква такъв голям интерес
Навсякъде, където има проблем, има нещо прекалено голямо.ето ви и това:
- Изборите за Местен училищен съвет (МУС) са веднъж на 4 години и се провеждат паралелно с изборите за местни органи на властта.
- МУС управлява, значи и разпределя, финансовите ресурси на прилежащите си училища и обнародва задължително годишния си отчет, след заверката му от страна на одитор. Означава, че не е всяко отделно училище, ами МУС, органът разполагащ с отдел "Счетоводство".
- МУС назанчава и уволнява директорите, а не Министерството.
- МУС назначава и уволнява учителите на територията си, а не директорите.
Павел Лазаров
Рейтинг: 720 НеутралноА, забравих.
Навсякъде, където има проблем, има нещо прекалено голямо.- МУС е този, който притежава цялото движимо и недвижимо училищно имущество на територията си. Следователно решава той дали да отдава под наем, или не, физкултурния салон на (измислям си) 120-то училище на бизнесмена Иванов - братовчед на Директора, за да го превърне във "Фитнес за всички".
Naschenec
Рейтинг: 149 ВеселоАз пък чакам темата : " Обществени съвети ще контролират Регионалните дирекции на МВР заедно с директора"!
Ненавиждам цензурата , мразя цензурите !Кога ли може да се случи това ?
dobrich
Рейтинг: 893 ВеселоДо коментар [#11] от "lubos":
Одговора е много прост! Чака се да минат изборите, за да се приеме новия закон. Който ще доведе до преструктуриране на училища - закриване, обединяване, създаване на нови....
dobrich
Рейтинг: 893 ВеселоДо коментар [#1] от "ironhorse":
В интерес на истината, училищните настоятелства са създадени през турското робство - когато няма българска държава. И са играели ролята на финансиращ орган. А сега училищата се финансират от държавата!?....
dobrich
Рейтинг: 893 ВеселоДо коментар [#4] от "pravets82":
Ако новия закон не реши главните проблеми в съвременното училище - милионите писани, неписани, извинени с фалшиви бележки отсъствия на учениците е абсолютно излишен!!!
dobrich
Рейтинг: 893 Весело"Първият ще е до 10 клас включително, а вторият - 11 и 12 клас... "Големият проблем е дали това разделяне ще остане формално"...При делегиран бюджет и липса на ясни и точни критерии, или бариера, за преминаване във втория гимназиален етап - разделянето ще бъде абсолютно формално!!!!