Повечето японски летища имали гориво за десетина дни

Повечето японски летища имат гориво за още десет дни, тъй като доставките са трудни или невъзможни. Причината е, че част от инфраструктурата е разрушена след земетресението и вълните цунами от миналата седмица. Това съобщиха от Международната асоциация по въздушен транспорт (IATA). В същото време хиляди хора се опитват да напуснат Япония по въздух, а много европейски държави евакуират своите граждани от страната.
За да се пести гориво, от организацията са създали организация, в която са включени повечето големи авиокомпании, които летят до Япония. Тя включва и организация за снабдяване на летищата с гориво по вода. "По време на криза авиотранспортът играе критична роля", каза генералният директор на IATA Джовани Бисиняни.
От организацията предупреждават, че може да се очаква увеличение и на цените на самолетното гориво, тъй като Япония осигурява 3-4% от продукта в световен мащаб, а част от капацитета на рафинериите в страната е загубен заради разрушенията след природното бедствие.
Според IATA все още е трудно да се каже какви ще са ефектите от бедствието в Япония върху авиационната индустрия. Въпреки това от там очакват секторът в страната да забави развитието си. "Япония е важна част от световния въздушен транспорт. Пазарът в страната се оценява на 62.5 млрд. долара. На този пазар се извършват 6.5 на сто от всички полети по разписание. Той представлява и 10% от приходите в световен мащаб. В краткосрочен план се очаква развитието на пазара да се забави и едва ли ще има подобрение преди втората половина на годината, когато трябва вече да се чувства и положителният ефект от възстановяването на последиците от бедствието", смята Бисиняни.
Очаква се кризата да засегне и пазарите, които са най-свързани с японския като САЩ, Китай, Южна Корея и Хонг Конг. Най-голям ще е ефектът върху сектора в Китай, тъй като полетите от и до Япония дават 23% от приходите на компаниите. От европейските страни най-засегнати ще са Франция, Германия и Великобритания, смятат от IATA.