Строителството на "Тракия" е наред, има проблеми с документацията

Строителството на магистрала "Тракия" върви по всички правила, в съответствие с подписаните договори и законите, но има проблеми с документацията и администрирането на обекта. Това стана ясно от специална пресконференция на зам.-министрите на транспорта Ивайло Московски, на регионалното развитие Георги Прегьов, началника на ДНСК Милка Гечева и члена на управителния съвет на пътната агенция Лазар Лазаров.
Поводът беше разпространеният миналата седмица доклад на консултантската фирма "Строл 1000 - СКЛ Консулт", наета от управляващия орган на оперативна програма "Транспорт". Докладът констатира пропуски при воденето на документацията за строителството, фиктивни проверки за качеството и нерешаване от страна на пътната агенция на въпроси от строителите, свързани с изграждането на магистралата. Едновременно с "изтичането" на доклада към медиите от БСП дадоха пресконференция и обвиниха, че "Тракия" се строи върху пепел на базата на направени от социалистите проби. От писмо на ректора на Университета за архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) става ясно, че терминът "пепел", използван от БСП, се дължи на езикова грешка при изписването на наименованието на материала - сгуропепелина вместо сгуроотвал.
За да покажем, че държим изключително на качеството на "Тракия", в присъствието на всички заинтересувани страни, медии и обществеността ще бъдат взети проби от вече вложените материали в строежа на магистралата и ще бъдат предадени за изследване на лицензирана лаборатория, каза зам.-министър Прегьов. Мястото и часът за взимане на проби предстои да се уточнят.
Докладът на "Строл - СКЛ" не е приет окончателно от управляващия орган, защото имаме забележки, каза зам.-министър Московски. По думите му забележките по администрирането на обекта в доклада на консултанта са обективни, докато тези в техническата част са неприемливи. По тази причина, считано от днес, сме дали 3-дневен срок, в който "Строл-СКЛ" да докаже твърденията си, че магистралата се строи некачествено, каза Московски.
ДНСК, която е на пряко подчинение на Министерството на регионалното развитие, също е констатирала пропуски по отношение на документацията на "Тракия" и на влаганите в строителството й материали, съобщи началникът на дирекцията Милка Гечева. Общо на строителите, надзора и отделни длъжностни лица, които са отговорни за изграждането на отсечката от Стара Загора до Нова Загора, са издадени 15 наказателни постановления за 93 хил. лв. Гечева уточни, че част от санкциите се обжалват. Глоба е наложена заради неприложени декларации за съответствие на вложени материали, което не означава, че са влагани некачествени, уточни Гечева. Подобна констатация има и в доклада на "Строл-СКЛ". Друга санкция е наложена, защото строителят на отсечката (консорциум начело с "Трейс") не е спрял временно работата по проекта, докато не бъдат приети промените в него. За отсечката от Нова Загора до Ямбол (със строител гръцката "Актор") предстои да бъдат издадени наказателни постановления, отново за липсата на декларация за съответствие на влаганите материали. За отсечката от Ямбол до Карнобат (която се строи от консорциум начело с "Холдинг Пътища") не са установени нарушения, каза Гечева. В този участък досега са правени само изкопни работи.
Подробности очаквайте по-късно на www.dnevnik.bg и утре във в. "Дневник"