Трайков: Цените на вносните горива, а не разходите определят тарифите на "Лукойл"

Цените, по които "Лукойл" продава горива в България, се основават не толкова на производствените разходи, а на тези за алтернативен внос. Това каза министърът на икономиката Трайчо Трайков след днешното заседанието на Министерския съвет в коментар на информация, получена от представителя на държавата в надзорния съвет на рафинерията - зам.-министърът на транспорта Камен Кичев.
На първо четене излиза, че "цената, по която се продава за вътрешния пазар, е обвързана с цената, по която може да се внесе гориво. В това има някаква икономическа логика, но трябва да се видят детайлите", каза Трайков. Той добави, че ще помоли експертите си да подготвят становище и след това ще обяви окончателното си мнение.
На въпрос дали получената информация за ценообразуването на "Лукойл" означава, че дизелът и бензинът няма да поевтинеят министърът на икономиката отговори, че данните сами по себе си не означават нищо. "Ако цената на алтернативния внос е по-ниска би трябвало да спадне и тази на "Лукойл", предположи Трайков.
На въпрос на "Дневник" как ще коментират изказването на министъра за ценообразуването от "Лукойл" отговориха: "Лукойл" не коментира мислите на лицата Трайков и Костов". Попитани дали цената на горивата зависи от производствените разходи или от стойността на вносните горива от компанията отговориха, че "ценообразуването на "Лукойл" е пазарно и зависи и от двете".
В Министерския съвет Трайков обясни още, че информацията, която получил, потвърждава, че биокомпонентата заедно с ДДС реално оскъпява производствената цена на дизела с половин стотинка. "От друга страна цените на едро на тези горива са с 6 стотинки по-скъпи". Според министъра на икономиката това означава, че "тези горива се продават по-скъпо от този, който ги смесва, за да не се стимулира потреблението им".
"За мен това не е добре по няколко причини. Една от тях е, че биокомпонентата се произвежда в България, а минералното гориво се внася и това ще има пряко отношение към външнотърговския баланс на България. Друга причина е, че биокомпонентата към момента създава заетост за 3 000 души", каза Трайков.
Според него най-важният извод е, че тази съставка "реално не оскъпява горивата за потребителите", каза Трайков.
Премахването на биокомпонентата беше сред мерките за поевтиняване на горивата, одобрени от правителството преди две седмици. Тогава изчисления на Министерството на финансите показаха, че отпадането от изискването за смесването на дизела с екосъставката ще намали цената му за литър с 6 стотинки.
Днес министърът на икономиката коментира, че колкото и да се спести от премахването на биокомпонентата остава въпросът каква е цената, от която то ще се извади. "Остава първоначалната ми оценка, че най-добрият начин българските потребители да получават горива на възможно най-ниските цени е прозрачността на пазара и свободната конкуренция", добави Трайков.