Смесването на дизела с биосъставка се спира до края на годината

На живо
Дебатът в парламента дали Мария Филипова да стане заместник-омбудсман

Смесването на дизела с биосъставка се спира до края на годината

Смесването на дизела с биосъставка се спира до края на годината
Смесването на дизела с биосъставка се спира временно до края на годината. Това реши Народното събрание при окончателното гласуване на Закона за енергията от възобновяеми енергийни източници (ВЕИ). Предложението за това е на ГЕРБ и беше направено в последния момент на извънредно заседание на комисията по икономическа политика днес, свикано в една от почивките на гласуването на закона. В края на миналата седмица, когато законът беше приет окончателно от комисията, беше обяснено, че смесването остава, защото няма предложение за отмяната му.
В момента минералният дизел задължително трябва да съдържа 4 на сто биосъставка, което според "Лукойл България" оскъпява горивото с 6 ст., а според производителите на биодизел - с по-малко от половин стотинка. Производителят твърди, че увеличаването на цената е заради инвестициите в нови мощности.
Причината за замразяването на смесването е поетият от правителството ангажимент за отпадане на биосъставката като мярка за поевтиняване на дизела. Идеята беше одобрена още преди около месец, но на среща между превозвачи и представители на кабинета, свикана от премиера Бойко Борисов вчера, е взето окончателното решение да бъде приложена. Седмица по-рано министърът на икономиката Трайчо Трайков заяви, че отпадането на смесването не е добро решение.
Според приетия днес текст в закона дизелът трябва да съдържа 5% биодизел от 1 януари 2012 г., а от 1 юни същата година делът му да се увеличи на 6 на сто. В първоначално гласуваният от комисията вариант процентът на биокомпонентата трябваше да стане 5 на сто от влизането на текстовете в сила.
Срещу промяната се обявиха СДС, ДСБ и БСП. Според тях това решение противоречи на политиките на Европейския съюз за увеличаване на дела на енергията от ВЕИ в транспорта. Застрашава изпълнението на ангажимента на България до постигне 10% горива от ВЕИ в транспорта до 2020 г. Освен това обслужва интересите на единствената българска рафинерия "Лукойл Нефтохим", както и на превозвачите за сметка на производителите на биогорива и земеделците, които отглеждат суровини за производството им.
"Нямам думи. Всъщност ние не очаквахме да се случи точно това, но явно има неща, които не знаем. Няма нито икономическа, нито социална логика в това решение", коментира пред "Дневник" Кристина Жечева от асоциацията на производителите на биогорива, която е и зам. търговски директор на компанията за производство на биодизел "Булмаркет". Според нея това решение ще повлияе много негативно, както на производителите, така и на земеделските стопани, които ги снабдяват със суровини. "Както изключиха шалтера на "Кремиковци" и сега не може да тръгне отново, същото ще се случи и с нас", каза Жечева. Тя добави, че отделната продажба на биодизел не може да компенсира отмяната на смесването, ако не отпадне акцизът за горивото от ВЕИ. "В такъв случай той ще струва с 30-40 стотинки повече от минералния дизел. Кой ще го купи?!", каза Жечева. Тя добави, че може да се очакват протести на производители на биогорива и земеделци заради отмяната на смесването.
"Това решение не е леко. Прави се заради усилията на партия ГЕРБ да помогне на превозвачите да запазят бизнеса си в този сложен момент", каза зам.-председателят на групата на ГЕРБ Валентин Николов. Той добави, че отлагането на смесването с 6 месеца не нарушава европейската директива за постигане на 10% енергия от ВЕИ в транспорта, а само измества индикативните цели за постигането й, предложени в закона. "Нарушаваме само програмата, която сме представили пред Брюксел, с индикативните цели, но го правим предвид международната обстановка и ангажиментите на ГЕРБ към превозвачите", каза Николов.
Зам.-председателят на ГЕРБ добави, че ще се даде възможност биодизелът да се продава на отделни колонки на бензиностанциите, без да се смесва с минерален. По-новите коли обаче не могат да използват това гориво, тъй като разваля двигателите. Според председателя на Българската асоциация на сдруженията на автомобилните превозвачи Миролюб Столарски с биодизел могат да се движат коли, произведени до 2003-2004 г., както и камиони и автобуси по стандарти не по-високи от Евро 3. "На по-новите автомобили дори е записано, че е вредно да се зареждат с биодизел", каза Столарски.
"Това изменение е спорно и със сигурност не е правилно, защото се върви срещу политиката на Европейската комисия. Единственото обяснение беше, че ще свали цената на дизела, но чухме, че поевтиняването е толкова нищожно, че няма смисъл", каза Мартин Димитров от СДС.
"Това решение е антибългарско, защото заместваме продукт родно производство, какъвто са биогоривата, с продукти, които внасяме. През тези две години, откакто работи този парламент, по-безогледно и ярко лобистко предложение не е имало", каза Петър Димитров от БСП. Според него отмяната на смесването унищожава конкуренцията на "Лукойл България".
Според Иван Иванов от ДСБ решението е в интерес на "монополиста" "Лукойл" и за да "обслужим решение, взето в незнайно какъв състав". "Ако през септември всеизвестният Миролюб Столарски поиска отново да се отложи смесването, пак ли ще го направим. Ставаме непредсказуеми партньори в ЕС. Губим авторитет и доверие", допълни Иванов.
Въпреки критиките за отлагането на смесването гласуваха 68 депутати, 15 бяха против, а трима се въздържаха. Народните представители решиха още бензините да започнат да се смесват с биоетанол от 1 юни 2012 г., като делът на съставката от ВЕИ да е 2%. Постепенно той трябва да нарасне до 9 на сто до март 2016 г.