Само свързана с "Български морски флот" компания иска на концесия пристанище Бургас

Само една фирма е подала оферта в конкурса за концесия на терминала за насипни товари на пристанище Бургас - компанията "Навибулгар сървисис", съобщи "Медиапул" цитирайки източници, близки до процедурата. Единственият кандидат е собственост на "Кей Джи Маритайм Шипинг", което е мажоритарен собственик на параходство "Български морски флот".
Една трета от акциите в "Кей Джи Маритайм Шипинг" са на дружество, притежавано от братята Кирил и Георги Домусчиеви. Останалите са на компания с мажоритарен собственик германският корабен чартьор "Мартрейд Шипинг енд транспорт". Дял в него има и индийската компания "Акорд шипинг мениджмънт".
Миналата седмица от министерството на транспорта отказаха да съобщят колко оферти и от кои компании са подадени по процедурата, тъй като по закон информацията не можела да се оповестява преди приключването на конкурса. Министърът на транспорта Александър Цветков само съобщи, че има подадена оферта.
В момента комисията по избора преглежда и оценява офертата на "Навибулгар сървисис", като резултатът трябва да е ясен след три месеца.
Терминалът за насипни товари беше обявен на концесия, тъй като според правителството е нерентабилен. Причината е, че е направен със заем от 247 млн. лв. от Японската банка за международно сътрудничество, а целта му е била да обслужва закрития вече комбинат "Кремиковци". Кредитът се изплаща от държавните дружества "Пристанищна инфраструктура" и "Пристанище Бургас". Според министерството на транспорта заради погасяването на кредита "Пристанищна инфраструктура" ще е на загуба до 2028 г.
Концесията е за 35 години и е за пристанищна площ от над 419 хил. кв.м, както и инфраструктура. Бъдещият частен оператор на терминала ще има задължението да погасява частично или изцяло вноските към Японската банка, с който беше направено съоръжението. Предложението за това каква част от парите ще бъдат поети ще е и основният критерий за избор на концесионер.
Тежестта на този показател е 55%, като кандидатът не може да поеме по-малко от 75% от годишните суми по кредита. Вторият по важност критерий за избор ще са предложените инвестиции за първите седем години от концесията. Те не трябва да са по-малко от 12.46 млн. лв., а тежестта на този показател е 30%. Останалите елементи от оценката зависят от предложението за променливата и фиксираната част от концесионната такса, както и от бизнес плана.
Според източници на "Медиапул" офертата на "Навибулгар" е много близка до минималните изисквания, а в документацията имало "куриозни" условия, които отказали международни пристанищни оператори.
Срещу концесионната процедура бяха подадени и две жалби - от лондонското дружество "Интегрейтед Порт Системс Лимитед" и от българското "Космос енерджи". Чуждата компания твърди, че условията на конкурса са дискриминационни. "Космос енерджи" пък е недоволно, че терминалът се отдава на концесия, въпреки че компанията има договор за наем на част от него. Комисията за защита на конкуренцията отхвърли и двете жалби, но решението може да се обжалва в съда.