За четири години са платени 7.5% от парите по оперативната програма "Транспорт"

За четири години са платени 7.5% от парите по оперативната програма "Транспорт"

За четири години са платени 7.5% от парите по оперативната програма "Транспорт"
Около 7.5% са реално платените средства по оперативната програма "Транспорт" от началото й през 2007 г. досега. До момента бенефициентите са получили почти 300 млн. лв. от евросредствата, а целият бюджет на програмата е около 4 млрд. лв., съобщиха от министерството на транспорта. Оттам се похвалиха, че основната част от парите са усвоени от средата на 2009 г., когато управлението беше поето от правителството на ГЕРБ.
За първите три години на програмата, от 2007 г. до 31 юли 2009 г., са били разплатени едва 14 млн. лв., казаха от министерството, като добавиха, че след това плащанията нараснали над 20 пъти.
До момента са подписани договори за половината от парите по програмата, като основната част от тях са от миналата година. "Очаква се миналогодишното рязко увеличение на договорените средства да доведе до сериозен ръст на изплатените пари през тази и следващата години", казаха от министерството. Оттам очакват до края на 2011 г. да бъдат договорени всички пари за жп сектора. В момента в процес на изпълнение е проекта Свиленград – турска граница, който е направен наполовина. Очаква се в средата на май да започне строителството на жп линията Пловдив – Бургас, за която вече има подписан договор за 317 млн. лв. Скоро трябва да бъде избран строител и на линията Септември – Пловдив, която още струва поне 175.5 млн. лв.
"Полагат се усилия в кратки срокове да започне тръжната процедура за Димитровград – Свиленград", казаха още от министерството. Тези проекти се движат от Националната компания "Железопътна инфраструктура", като доскоро по тях нямаше подписани договори и имаше притеснения за усвояването на средствата в срок. За забавянето България получи и критики от представители на Европейската комисия.
От приоритетната ос за железопътните проекти ще бъде финансирано и разширението на софийското метро (участъците "Обеля" – "Надежда" и "Младост 1" – бул. "Цариградско шосе"), както и купуването на влакове за новите отсечки. Строителството на метрото от надлез "Надежда" до кв. "Лозенец" е проектът, по който са платени най-много средства и усвояването е най-голямо. Досега са изпълнени 55% от работата по него.
До края на април са договорени 40% от парите за пътните проекти, които също са по програма "Транспорт" и се управляват от Агенция "Пътна инфраструктура". Най-големият от тях е доизграждането на магистрала "Тракия".
Вече има и един прекратен проект по оперативната програма - за подобряване на сигнализацията по река Дунав. Той трябваше да бъде изпълнен заедно с Румъния, като общата стойност на българската част беше 138 млн. евро, от които 117.3 млн. евро бяха осигурени от европейските фондове. От оперативните програми в Румъния за него бяха предвидени над 140 млн. евро. Заради забавяне от страна на Румъния обаче проектът беше прекратен и е отложен за следващия програмен период, от 2014 г. до 2020 г.