Премиерът: В неделя откриваме магистрала "Люлин" въпреки БСП

"В неделя ще има едно прекрасно съоръжение, което въпреки БСП, ще бъде открито". С тези думи премиерът Бойко Борисов отхвърли опасенията за допълнително забавяне на магистрала "Люлин", които възникнаха, след като вчера стана ясно, че кметът на Перник Росица Янакиева отказа да подпише акт 16 на съоръжението. Изказването на премиера стана при откриването на новото хранилище за сухо съхранение на отработеното гориво от спрените четири блока на АЕЦ "Козлодуй".
"Кметицата на Перник е от БСП. При тройната коалиция "Люлин" започваше от една ливада и свършваше в една ливада – пет километра. Това некадърно управление губеше пари от ЕК", коментира Борисов. По думите му магистралата е една от най-сложните и там, където е можело да се избегнат тунели и мостови съоръжения, "те са ги правили" (тройната коалиция - бел.ред.), а е едва 19 км.
Премиерът увери още, че в неделя щял да дойде "един от големите началници в ЕК, за да види с очите си, че една провалена в един момент магистрала може да бъде пусната".
От изказването на премиера стана ясно още, че агенция "Пътна инфраструктура" заедно с турската фирма "Мапа Дженгиз" правят шахти и канавки, за да може проектът да бъде завършен в срок.
"Хранилището е алтернатива на извозването на отработено ядрено гориво, която ни дава възможност за гъвкави решения", каза министърът на икономиката и енергетиката Трайчо Трайков преди прерязването на лентата на сградата.
Ядреният склад може безопасно да съхранява отработваното гориво поне 50 години, като в това време държавата ще търси възможности за окончателно погребване на вредния материал, за преработката или рециклирането му, стана ясно още от думите на Трайков. Досега отработваното гориво от малките блокове е складирано в т.нар. мокро хранилище, а друга част от горивото всяка година се изпраща в Русия за съхранение и преработка. Очаква се догодина да започне разширяването на хранилището за горивото от 1000-мегаватовите пети и шести блок на АЕЦ.
Стойността на хранилището е 70.5 млн. евро. Строежът на съоръжението започва през 2008 г. с пари от Международния фонд "Козлодуй", по който ЕК и други международни донори компенсират България заради спирането на четирите 440-мегаватови енергийни блока на централата. От ръководството на АЕЦ "Козлодуй" обясниха, че в склада в момента има 34 железобетонни контейнера, които са готови да бъдат заредени с използваното гориво.