Парламентът избра Ивайло Московски за транспортен министър

Със 105 гласа "за" , 42 - "против" и четирима въздържали се парламентът избра новия транспортен министър Ивайло Московски. Номинацията му беше подкрепена от 94 депутати от ГЕРБ, девет от "Атака" и двама независими. "Против" гласуваха 30 от БСП, четирима от ДПС и 8 - от "Синята коалиция". Трима от десницата и един от БСП се въздържаха. Московски положи и клетва.
Промяната в правителството беше обявена вчера от премиера Бойко Борисов. Заедно с транспортния министър Александър Цветков бяха сменени още 11 души. Днес Борисов посочи, че обмисля промени и в земеделското министерство.
Номинацията на Московски беше представена от вицепремиера и финансов министър Симеон Дянков, срещу което възразиха и от дясната, и от лявата опозиция. Те напомниха, че не се случва за първи път Борисов да не аргументира лично пред парламента предложенията си за промени в правителството. Дянков обясни, че министър-председателят е на посещение в Полша и затова той го замества.
Според съобщение от правителствената пресслужба от вчера обаче Борисов в 12 часа ще бъде в БАН и едва след това заминава на двудневно посещение в Полша.
Четин Казак от ДПС допусна, че Дянков представя рокадите в кабинета сега като заместващ премиера, а от 23 октомври "като титуляр на този пост".
Румен Петков от левицата не гласува новия министър заради конфликт на интереси, защото бил коалиционен партньор с бащата на Московски. "С баща му Ангел Московски сме близки приятели, другари, съратници от преди 1989 г., той е достоен, почтен човек, лидер е на партия, която е наш коалиционен партньор в Плевен", каза Петков. Анегл Московски е председател на Отечествен съюз -България. |
Според съпредседателя на "Синята коалиция" Иван Костов истинската причина за оставката на Алексанъдр Цветков е неспособността на правителството да направи тежките реформи в българските железници. "Ще следва отказ на Световната банка да отпусне заем и това са "личните причини" на Цветков да подаде оставка. Той посочи, че държавата продължава да е в криза, тъй като правителството не наложи антикризисни мерки. Костов се усъмни, че Московски ще успее да се справи с проблемите в сектора.
Емил Димитров от ГЕРБ напомни промените в кабинета на ОДС през 1999 г., когато Костов смени няколко министри без да обяви мотивите си. "Стигна се до там вашият президент Петър Стоянов да ви призове: "Иване, кажи си, ще ти олекне!", но вие пак замълчахте", обърна се Димитров към лидера на ДСБ. "Вие не оставате ли с впечатление, че и на Бойко Борисов трябва да му олекне в някакъв момент", отвърна му Костов.
Другият съпредседател на десния съюз Мартин Димитров критикува правителството, че му липсва цялостна нова концепция за реформи. Имате грешно разбиране за успеха, откриването на магистрали и детски градини е добре, но има нужда от нова реформаторска концепция, посочи той.
Лидерът на БСП Сергей Станишев поиска оставката на премиера Борисов, защото той носи лична отговорност за провала в управлението. Според левицата не издържа мотивът на Борисов, че прави рокадите в транспортното министерство, заради по-високото темпо за усвояването на евросредствата. Тъй като Ивайло Московски беше ресорен зам.-министър именно по оперативна програма "Транспорт", очевидно той е пречка за темпото и не е подходящ, но ако не е така, значи криете нещо, каза бившият транспортен министър Петър Мутафчиев.
Станишев не се съгласи с аргумента за смяната и на управителя на НОИ Христина Митрева за неправилните разчети в бюджета на общественото осигуряване. По тази логика в средата на миналата година Симеон Дянков трябваше да бъде уволнен, тъй като през юли се наложи актуализация, която да покрие дефицита, обясни той.
"Отляво и отдясно гадатели шамани с овладяни до съвършенство жестомимични изказвания тълкуват управленски решения. Хора, които купуваха вагони на старо, които правиха водни и неводни огледала, даваха доверие на политици като Вилхелм Краус (транспортен министър в правителството на ОДС, бел. ред.), който заложи бомбата в транспорта и железниците, си позволяват днес да правят оценки на управленски каузи и административни решения", заяви Снежана Дукова от ГЕРБ. Обърна се и към Четин Казак: "Ама да бяхте накарали вашия лидер да дойде да прави закони и политики, а не да искате премиера да бъде тук, когато е в командировка, когато той наистина прави политики".
"Поставени сме в условия не да тичаме, а да бягаме по скоростна отсечка и когато това бягане има уморен водач и човек, който наистина трябва да отдъхне, защото има друг който да го смени в същата скорост и то бързо, ние ще го направим и ще бягаме по тази пътека, въпреки вас и отляво, и отдясно", обобщи тя.
"21 години Ахмед Доган бяга по пътеката и е бегач на дълги разстояния, а вие сте поредната партия, която тича, тича, и надали ще изкара скоростната отсечка, която българските избиратели са гласували", отговори й Казак.
Основна промяна в политиките на министерството на транспорта няма да има, целите са ясни – ускоряване на действията по всички започнати реформи и естествено по усвояването на средствата от еврофондовете. Това каза пред журналисти новоизбраният министър на транспорта Ивайло Московски, който след като положи клетва беше представен от вицепремиера Симеон Дянков на депутатите от "Атака", както те настояха вчера. За проблемите на БДЖ той каза, че ще продължи набелязаната реформа с по-ускорени темпове. Добави, че по принцип е привърженик на концесията като вид публично-частно партньорство, но след кратък анализ. Вицепремиерът Дянков се възползва от случая да напомни, че вече има законопроект за публично-частното партньорство, с който, по думите му, държавата ще има възможност да отстоява интересите си по време на самата концесия. Попитан може ли категорично да отрече, че има пръст в рокадите в транспортното министерство, Дянков отговори: "Следващ въпрос". |
Подробности очаквайте по-късно на www.dnevnik.bg и утре във в. "Дневник"