БМФ взема на концесия част от пристанище Бургас

Компанията Параходство "Български морски флот" (БМФ) е определена за концесионер на пристанищния терминал за насипни товари на пристанище Бургас. Това съобщиха от правителствената пресслужба. Компанията ще управлява частта от порта 35 години. Тя беше единствената, която подаде оферта в конкурса за избор на концесионер.
Концесионерът трябва да вложи над 100.3 млн. евро в пристанището за времето на концесията, като близо 54.8 млн. евро от тях трябва да бъдат инвестирани в първите седем години от нея. Ще бъдат извършени и допълнителни вложения в обекта на концесията в размер на близо 14 млн. евро. Новият оператор на терминала ще трябва да поддържа и средно по около 288 работни места на година.
Освен това БМФ ще поеме и изплащането на 80% от заема към Японската банка за развитие, с който беше построен терминалът. Целият кредит е 4.3 млрд. японски йени (около 247 млн. лв.) и беше отпуснат през 1998 г. До изплащането на заема през 2028 г. БМФ няма да плаща концесионна такса. След това ще дължи фиксирана такса от 1.1 млн. евро годишно и нефиксирана част. Единият вариант е тя да е 4% от нарастването на приходите от дейностите, свързани с ползването на терминала за текущата година спрямо приетите за базови приходи 4.22 млн. евро. Другият вариант за определянето й е 0.10 евро на тон, умножен по нарастването на годишния товарооборот, спрямо определения за базисен годишен товарооборот от 1.93 млн. тона, съобщиха от министерството на транспорта.
Концесионерът ще има ангажимент да увеличи товарооборота на терминала до поне 2.33 млн. тона на средно на година за първите 10 години на договора.
Проблемите с изплащането на заема към Японската банка за развитие от държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" и от "Пристанище Бургас" бяха един от мотивите за обявяването на концесия за част от порта. Другият аргумент беше това, че терминалът стои празен след фалита на металургичния комбинат "Кремиковци". Преди време зам.-министърът на транспорта Камен Кичев каза, че въпреки това терминалът има перспективи, защото концесионерът ще може да го ползва за всякакъв вид товари, а не само за насипни.
Преди време "Медиапул" съобщи, че компанията "Навибулгар сървисис", свързана с БМФ, е единственият кандидат-концесионер за терминала. Тя е собственост на "Кей Джи маритайм шипинг", което е мажоритарен собственик на БМФ. Една трета от акциите в "Кей Джи маритайм шипинг" са на дружество, притежавано от братята Кирил и Георги Домусчиеви. Останалите са на компания с мажоритарен собственик германският корабен чартьор "Мартрейд шипинг енд транспорт". Дял в него има и индийската компания "Акорд шипинг мениджмънт".